Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Димитър Маринов: Изкуството не е въпрос на вкус, а на вяра

В "Кино с думи" българинът, държал "Оскар"-а в ръцете си, обясни защо вниманието на актьора е в това да не пренебрегва човека

Димитър Маринов
Снимка: личен архив

Недейте да принизявате актьорството в професия, казва Марлон Брандо, а Димитър Маринов добавя, че за него актьорството е предизвикателството да прави онова, което не знае как се прави. И голяма заслуга за това има родината, която живее в него, макар и всички пътища най-често да го водят към Холивуд.

Той всъщност възприема Холивуд като работно място, просто кварталът на Лос Анджелис, който те търси и иска точно теб. Няма тайна в това, а само внимание към идеята не да бъдеш забелязан, а запомнен.

"Целта на един артист е не да бъде видян, а да направи нещо, с което да помогне за еволюцията – да може да се надделее и да се раздели държавата от изкуството. Да, знам, много е сложно, и в САЩ вече започва да се чувства това напрежение, когато има политика и интереси. В крайна сметка обаче твоята работа не е да се оплакваш и да хулиш, да псуваш и да сочиш с пръст, твоята работа е да си вършиш работата. И ако ти наистина си творец и артист и вярваш в нещо, най-добрата платформа за теб е сцената или екранът. Всичко останало няма значение“, каза в "Кино с думи“ Димитър Маринов и припомни, че актьорът е силен там, където талантът го води.

Според Маринов, който има повече от десетгодишен живот на театралната сцена, и то на Бродуей, и набор от филми, които оставят следи в съзнанието на зрителите, проблемът на днешните млади хора е илюзията за знание. В изкуството обаче не е въпрос на вкус, а въпрос на вяра.

"Публиката ни гледа по вкус, а ние работим с вяра. И нашата работа е не само да забавляваме, а да образоваме. Ако публиката те приеме по вкус, както хубавата стара приказка – по дрехите, какво ти правиш, за да те изпратят по акъла? Тук вече идват и дисциплината, разбирането, отношението. Тогава творецът започва да работи за публиката, а не за себе си.“

Димитър Маринов е на мнение, че ако не проявяваш лично отношение и дисциплина към собственото си творчество, при това в името на онези, за които го правиш, никога няма да стигнеш до момента да бъдеш запомнен. А зад таланта преди всичко стои човекът, защото интерпретациите ти на сцената или на екрана, заради които всъщност зрителят иска да те гледа, зависят от гледната ти точка, жизнения ти опит и собственото ти верую. И вниманието на актьора всъщност се състои в това да не пренебрегва човека. То е ежедневието, а актьорското майсторство – последствието.

И още:

  • защо Димитър Маринов съветва студентите си не да страдат за живота, който имат, а да се радват на проблемите, които нямат;
  • какво означава да си водител и защо преподавателската работа не е за всеки;
  • кои са хората, които са му подсказали как да ги прави нещата в света на киното и театъра;
  • къде се ражда личната дисциплина на един творец;
  • защо най-голямата награда е работата ти да рефлектира върху тази на някой друг;
  • какво можем да очакваме от хитовия сериал на Apple TV, в който Маринов играе;
  • как разчита той образа на бащата на Гунди и защо участието му във филма, който разказва историята на футболната ни легенда, е по-голямо предизвикателство за него дори и от "Зелената книга";
  • и как Марк Уолбърг избира хората, с които работи?

По тези и други въпроси чуйте Димитър Маринов в звуковия файл.

Снимка – личен архив
По публикацията работи: Милена Очипалска

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Доц. Радослав Спасов

За наследството на българските католици от възрожденската епоха

"Католиците в България XVII – XX" е изложба, посветена на делото на българските католици и приноса им в българската история. Проектът представя две експозиции, подготвени от Националната библиотека "Св. св. Кирил и Методий" и Националния археологически институт с музей към БАН.  Град Раковски е първото място, на което изложбата гостува, но се..

публикувано на 01.03.25 в 09:00

"Елате ни вижте" на Плевенския театър гостува в София

Плевенският драматично-куклен театър "Иван Радоев" гостува на софийската публика със спектакъла "Елате ни вижте" от Кирил Топалов. Пиесата е написана още през пролетта на 1989 година, но, по думите на автора, никой не е смеел да я постави тогава. През годините е поставяна в Силистренския театър от Стефан Стайчев (2000 г.) и в Пазарджишкия..

публикувано на 01.03.25 в 08:10

1 март в Младежкия театър "Николай Бинев" с изненади за най-малките зрители

По случай 1 март (събота) Младежкият театър "Николай Бинев" е подготвил изненади и подаръци за своите най-малки зрители. Децата ще имат шанс да се срещнат с любими приказни герои и ще получат мартенички.  Повече за празничния жест разказва в "Артефир" Милена Стратиева . Програмата за 1 март включва представлението "Пепеляшка" от 11 ч. и от..

публикувано на 01.03.25 в 08:00

Премиера на "Дон Жуан" в Пловдив

Тази вечер в пловдивската опера ще има премиера на една от най-известните опрери на Моцарт "Дон Жуан". Екипът е международен и вече е поставял Дон Жуан, но на голямата открита сцена на Античния театър. Режисьор на операта е Михаил Знаниецки, а диригент Лучано Ди Мартино. Международната продукция преобразява сцената в луксозен курорт, в който..

публикувано на 28.02.25 в 17:30
Сабин Леви (вляво) и Емил Янев

Пиеси за орган

В епизод 579 "Трамвая по желание" представя на своята публика виртуозът на органа Сабин Леви. Проф. Сабин Леви е органист, карилонер, преподавател и доктор по композиция и орган от Канзаски университет, САЩ. Следвал е музика в България, Израел, Франция и Съединените Щати. Носител е на няколко награди на композиционни и органови конкурси и е..

публикувано на 28.02.25 в 17:05