Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Димитър Маринов: Изкуството не е въпрос на вкус, а на вяра

В "Кино с думи" българинът, държал "Оскар"-а в ръцете си, обясни защо вниманието на актьора е в това да не пренебрегва човека

Димитър Маринов
Снимка: личен архив

Недейте да принизявате актьорството в професия, казва Марлон Брандо, а Димитър Маринов добавя, че за него актьорството е предизвикателството да прави онова, което не знае как се прави. И голяма заслуга за това има родината, която живее в него, макар и всички пътища най-често да го водят към Холивуд.

Той всъщност възприема Холивуд като работно място, просто кварталът на Лос Анджелис, който те търси и иска точно теб. Няма тайна в това, а само внимание към идеята не да бъдеш забелязан, а запомнен.

"Целта на един артист е не да бъде видян, а да направи нещо, с което да помогне за еволюцията – да може да се надделее и да се раздели държавата от изкуството. Да, знам, много е сложно, и в САЩ вече започва да се чувства това напрежение, когато има политика и интереси. В крайна сметка обаче твоята работа не е да се оплакваш и да хулиш, да псуваш и да сочиш с пръст, твоята работа е да си вършиш работата. И ако ти наистина си творец и артист и вярваш в нещо, най-добрата платформа за теб е сцената или екранът. Всичко останало няма значение“, каза в "Кино с думи“ Димитър Маринов и припомни, че актьорът е силен там, където талантът го води.

Според Маринов, който има повече от десетгодишен живот на театралната сцена, и то на Бродуей, и набор от филми, които оставят следи в съзнанието на зрителите, проблемът на днешните млади хора е илюзията за знание. В изкуството обаче не е въпрос на вкус, а въпрос на вяра.

"Публиката ни гледа по вкус, а ние работим с вяра. И нашата работа е не само да забавляваме, а да образоваме. Ако публиката те приеме по вкус, както хубавата стара приказка – по дрехите, какво ти правиш, за да те изпратят по акъла? Тук вече идват и дисциплината, разбирането, отношението. Тогава творецът започва да работи за публиката, а не за себе си.“

Димитър Маринов е на мнение, че ако не проявяваш лично отношение и дисциплина към собственото си творчество, при това в името на онези, за които го правиш, никога няма да стигнеш до момента да бъдеш запомнен. А зад таланта преди всичко стои човекът, защото интерпретациите ти на сцената или на екрана, заради които всъщност зрителят иска да те гледа, зависят от гледната ти точка, жизнения ти опит и собственото ти верую. И вниманието на актьора всъщност се състои в това да не пренебрегва човека. То е ежедневието, а актьорското майсторство – последствието.

И още:

  • защо Димитър Маринов съветва студентите си не да страдат за живота, който имат, а да се радват на проблемите, които нямат;
  • какво означава да си водител и защо преподавателската работа не е за всеки;
  • кои са хората, които са му подсказали как да ги прави нещата в света на киното и театъра;
  • къде се ражда личната дисциплина на един творец;
  • защо най-голямата награда е работата ти да рефлектира върху тази на някой друг;
  • какво можем да очакваме от хитовия сериал на Apple TV, в който Маринов играе;
  • как разчита той образа на бащата на Гунди и защо участието му във филма, който разказва историята на футболната ни легенда, е по-голямо предизвикателство за него дори и от "Зелената книга";
  • и как Марк Уолбърг избира хората, с които работи?

По тези и други въпроси чуйте Димитър Маринов в звуковия файл.

Снимка – личен архив
По публикацията работи: Милена Очипалска

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Една книга, три езика и един живот: Рами Спасов и неговият прочит на "Туфо рижият пират"

Днес ви срещаме с един човек, чиято история е своеобразен мост между България, Ливан и Австрия. Рами Спасов е роден в Киев, в семейство на българин и ливанка. Детството му преминава между двете страни, но едва десетгодишен преживява загубата на баща си. Тогава майка му взема решение да се върнат в Ливан – място, което за малкия Рами се превръща в дом,..

обновено на 17.10.25 в 13:08

Книги, преводи и културни мостове: България на Панаира на книгата във Франкфурт

От 15 до 19 октомври 2025 г. България ще се представи на 77-ото издание на Международния панаир на книгата във Франкфурт – най-мащабното и престижно книжно събитие в света. Традиционно Асоциация „Българска книга“ (АБК) организира Българския национален щанд с подкрепата на Министерството на културата на Република България. Директно от Панаира на..

обновено на 17.10.25 в 11:41

Филмът, който показва как се ражда спектакълът "Моби Дик"

Продължаваме рубриката с едно събитие от София  – тази вечер, от 19:00 ч. , в кино "Люмиер" , в рамките на кино-литературния фестивал Cinelibri , ще бъде представен документалният филм "Ахав беше тук: Размисли за Моби Дик"  на режисьора Тодор "Тош" Личев . Филмът е негов режисьорски дебют, а историята проследява репетиционния процес на..

публикувано на 17.10.25 в 10:35

Представяне на уругвайския роман "Баладата на Джони Соса" в Пловдив

В Народна библиотека "Иван Вазов"  – Пловдив , от 17:00 ч. ще бъде представен известният роман "Баладата на Джони Соса"  от един от най-значимите съвременни уругвайски писатели – Марио Делгадо Апараин . На събитието ще присъства Мария Пачкова  – издател и преводач на книгата на български език. Издаден през 1987 г.  и отличен с Общинската..

публикувано на 17.10.25 в 10:09

"Театър" в Народния театър

Новото заглавие в репертоара на Народния театър е спектакълът "Театър" по едноименния роман на Съмърсет Моъм. Той е проект на Бойка Велкова, която е режисьор, автор на сценичната версия и изпълнител на главната роля.  Премиерата е на 18, 19 и 30 октомври на Камерна сцена . В този съвременен прочит Моъм, Бойка Велкова, заедно със сценографията..

публикувано на 17.10.25 в 08:10