Предаването "Гласът на времето" прави опит за обсъждане на политическите девиации в Русия през огледалото на руската литература, която безпощадно разкрива и диктаторските, и имперските рефлекси на елита, но и манталитетните особености на обикновения човек. Особено е важно да се подчертае, че в Русия няма два свята – един бял – на великата култура, и един черен – на самодръжците-тирани, а има един свят – със своите крайности. От тази гледна точка изказвания като: "Аз харесвам великата руска литература и култура, но не харесвам самодържавието и диктаторите на Русия" са опростенчески.
Разговорът по темата се осъществява с писателя Деян Енев, с професор Людмил Димитров, с журналиста Ива Беров.
Людмил Димитров разсъждава за необходимостта да се преподава и чете руска литература не по схемата, която ни задава евентуално желаещият да ползва тази литература за политическо влияние режим, а от наша, българска гледна точка.
Иво Беров допълва, че той дели световните писатели на "свои" и "несвои", включително руските. Тоест такива, които му казват нещо важно и съответно припознава като близки, а не като "французи", "руснаци" или други.
Деян Енев се спира особено върху повестта на Лев Толстой "Хаджи Мурат" и изтъква способността на големия талант да преодолява националните, националистически или идеологически пристрастия.
В дискусията става дума за имена като Пушкин, Лермонтов, Куприн, Иванов, Манделщам, Булгаков, Бабел, Солженицин, Бродски, Висоцки и др. Събеседниците в студиото се обединяват около идеята, че руският "Мономах" днес – Владимир Путин, не е интересен от литературна гледна точка като политически характер.
Писателят и журналист Димитър Шумналиев гостува в "Артефир" със своята "Поема за бохема" – роман в минало несвършващо време. Ежедневните спектакли, политически, икономически, обществени, са прекрасна лаборатория за един писател, смята Шумналиев. "Надарени сме от историята и от Бога да бъдем наистина заредени с творческа енергия и..
Новата книга на Любомир Канов се нарича "Късен следобед" и по думите му в нея разказва "за своето пребиваване на толкова тъжната и прекрасна Земя". "Има такива хора – не е ясно дали се наричат писатели, прави уговорка той още във въвеждащия текст и продължава, но изглежда, че те не могат да не кажат думата си в края на своя следобед, преди да се е..
Венецианското биенале и българските участия в него са тема на изложбата "Acqua alta" (куратори Светлана Куюмджиева и Пламен Петров) в галерия "Капана" в Пловдив. Изложбата е историческа, проследява с текстове, произведения и частични възстановки общо 11-те представяния на България в 130-годишната история на този най-стар и авторитетен форум за..
"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както самата война срещу Украйна. Тя е променила думите, променило се е значението им. Украинският поет Остап Сливински, съставител на "Речника" припомня в предговора си поетичния цикъл "Свят: наивни поеми",..
Драматичният театър "Апостол Карамитев" в Димитровград възражда на сцена спектакъла "Лазарица" по прочутата пиеса на Йордан Радичков. На 27 януари зрителите ще могат да видят възстановена в оригиналния ѝ вид постановката, направена преди 20 години от проф. Крикор Азарян. "Целта ни е този текст на Радичков да го пренесем през времето, както..
Защо фашистките и нацистките настроения стават все по-приемливи и често са бъркани с "консерватизъм" и как войната срещу реалността се задълбочава,..
Въпросът е напълно реторичен, но явно трябва да се зададе заради шума, който се създаде около едно синдикално изявление и повърхностното заиграване с..
"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg