Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Светлана Алексиевич

За романите на гласовете и действителността

"Артефир" директно от "Аполония", Созопол

Едно от най-знаменателните събития тази година в Празниците на изкуствата "Аполония" 2023 е срещата с Нобеловия лауреат за литература за 2015 г. Светлана АлексиевичБеларуската журналистка и писателка беше специален гост на 39-ото издание на "Аполония“.

Това е второто участие на писателката в програмата на фестивала в Созопол. Тя участва в срещата "Разказ за катастрофа и катастрофата на разказа" в Художествената галерия на морския град. Модератор на събитието беше журналистката Марияна Кацарова, специален докладчик на ООН за правата на човека в Русия.

Сред обсъжданите теми бяха войната в Украйна, политиката на Путин и Лукашенко, пандемията от Covid-19 и засилващото се влияние на екологичните организации.

Алексеевич говори за своите книги и героите в тях, за изборите, които е трябвала да прави като писател и човек, за войната в Украйна, за случващото се в момента в Беларус, за Чернобил и опасностите, пред които е изправен света днес.  Спомена и любимата си книга - "Дон Кохит" на Сервантес, говори и за надеждата.

"Аз разказвах в Москва за това колко е страшно да видя нещата, които се случват там, и изразявах опасенията си, че думите "страшно е да си путинист, какво ни чака за напред", посочва Светлана Алексиевич.

И допълва, че онази глухата и отдалечена Русия - там хората чувстваха, че са ограбени и излъгани. И на това се опира сега Путин. А от друга това са олигарсите, започвайки с мюнхенската реч на Путин, когато той каза, че Русия е унижена и излъгана. През 90-те ние тичахме по площадите и викахме свобода, но никой от нас не знаеше какво е това. 

"Свободата изискваше свободен човек, а такъв липсваше, защото не може човек, който цял живот е прекарал в лагера и ето сега го освобождават. Той затваря врата зад себе си или някой затваря тази врата зад гърба, но той познава единствено живота в този лагер и не може да го живее по друг начин. Но сега се добавят и парите", казва писателката.


Според нея и до днес не са преосмислени събитията от 1937 г., които преживява Съветския съюз. И до днес този период липсва в учебниците за разлика от Германия, където германците намериха сила в себе си и говорят за хитлеризма на всяко ново поколение. 

Много млади хора, които са учили в престижни учебни заведение навсякъде по света, се връщат в Русия, но какво виждат и чуват - това отново е един малък ГУЛАГ. 

Тя допълва, че когато се появи Лукашенко, той говореше по 4-5 часа подобно на Фидел Кастро и в думите му имаше страшни внушения. В момента, книги на талантливи автори, не само нейните буквално се събират в едни ями и се горят. 

Помним, че това е било в Германия и това помага да издържим. По неволя ставаш политик и днес всички ние сме политици, казва още Светлана Алексиевич.Тя припомня, че близо 7 години е работила като журналист, преди да започне да пише. Разказите на хората ѝ напомняли историите на бабите от нейното детство, защото те бяха останали сами, мъжете им били загинали във войната. Всеки 4-ти беше загинал във Втората Световна война.

"Реших, че романът като форма, не е задължително да се придържа към класически начин на писане. Реших, че искам да правя романи на гласовете, които интервюирах и чувах, а сюжетът да бъде реалността", пояснява писателката.

Чуйте повече в звуковия файл.

Издателката Доротея Монова от издателство "Парадокс" разказва за рецепцията на Светлана Алексиевич в България.
По думите й, издаването на беларуската авторка в България се дължи на сестра ѝ – проф. Тотка Монова, която през 1986 г. започва да я преподава на своите студенти.
 "Така вече 40 поколения, понеже сестра ми се пенсионира току-що, 40 випуска на Факултета по журналистика и масови комуникации израснаха с Алексиевич”, каза тя.

Доротея Монова

Подробности чуйте в звуковия файл.


Снимки - ФС на "Аполония"

По публикацията работи: Наталия Маева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Театралното изкуство и тенденциите от Международния фестивал в Пилзен

Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..

публикувано на 24.11.24 в 08:40

Фестивалът Aerowaves и 20 години сцена "Дерида"

Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..

публикувано на 23.11.24 в 09:35

Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика

Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..

публикувано на 23.11.24 в 09:00

Рисунка. Майстори

"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..

публикувано на 22.11.24 в 17:30

В "Панспермия" Полина Видас разказва нашия живот

Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..

публикувано на 22.11.24 в 16:50