Цигуларят Мичо Димитров е специален гост на изнесеното студио на "Нашия ден", което се излъчва от Балабановата къща в Старинен Пловдив. Бил е концертмайстор на Пловдивска филхармония и на Радиооркестъра на Холандското радио, а от близо десетилетие показва свои картини.
"Започнах да рисувам само преди 10 години. Вече имам над 1000 картини и 25 изложби. Много от професионалните художници и изкуствоведи намират някаква връзка между музиката и моя начин на рисуване“, казва маестро Мичо Димитров.
Определя себе си като един от наследниците на Пловдивската бохема. Съдбата го среща с великите художници Димитър Киров, Георги Божилов и Йоан Левиев, както и с хора от цялата палитра на изкуствата в България.
Маестро Мичо Димитров започва да рисува в Холандия, където прекарва 33 години от живота си.
"Тази светлина, която виждаме в картините на Рембранд и Вермеер е такава. А когато светне слънцето става най-пъстрата страна в света, което рядко се случва. И тази гама от настроения не може един човек, който обича изкуствата да не реагира", посочва той.
И допълва, че всичко натрупано преди това в Пловдив от бохемския период е било акумулирано. Все още избягва да рисува къщи от Стария град, защото има толкова гениални образци. Предпочита да рисува европейски замъци.Емоционалността на думите на маестро Мичо Димитров е допълнена с две негови изпълнения на живо в ефира на "Нашият ден".
Целия разговор можете да чуете в звуковия файл.
Маестро Мичо Димитров е роден на 20 май 1956 г. в Пловдив. На 6-годишна възраст започва да учи цигулка в Школата на читалище "Иван Вазов" в Пловдив при Спиридон Колев – любител музикант, а впоследствие при Росица Диамандиева. През 1963 г. продължава обучението си в Детската музикална школа към Пловдивското музикално училище при цигулковия педагог Тодор Кацаров. По това време печели първия си международен конкурс – "Ярослав Коциян", Усти над Орлице, Чехослования ,1967 г.
През 1974 г. завършва Пловдивското музикално училище. Същата година още като ученик става лауреат на три награди в рамките на един месец – Първа награда и Голямата награда на конкурса "Светослав Обретенов" в Провадия, два златни медала (по цигулка и по камерна музика) на Републиканския фестивал в София и Извънредна награда на Прегледа на училищата по изкуствата във Варна. Въз основа на тези отличия завършва преждевременно Музикално училище и 18-годишен е приет веднага, без конкурсен изпит, в Държавната музикална академия в София, в класа по цигулка на проф. Боян Лечев и в класа по камерна музика на проф. Владимир Аврамов , при които в периода 1978 – 1980 г. завършва и майсторския клас.
Показаните високи резултати и завоювани награди от участията му в международните конкурси "Чайковски"– 1978 г. и "Крайслер" – 1979 г. са забелязани от световноизвестния цигулков педагог проф. Ифра Нийман. Вследствие на това и спечелената Британска стипендия в периода 1980 – 1983 г. Мичо Димитров специализира при проф. Ифра Нийман във Висшето училище за музика и драма "Гилдхол" в Лондон, което завършва с най-високото отличие "Concert Recital Diploma – Premier Prix" и наградата на фондацията "Майра Хес" (Myra Hess Trust Prize). През 1983 г., по покана на диригент Добрин Петков, поема поста концертмайстор на Пловдивската филхармония, където свири до 1988 г. От 1988 г. живее и работи в Холандия. Там става водач на камерния ансамбъл "Ардис", с който концертира в страната и прави записи за Холандското радио. През същата година става и концертмайстор на Радио-симфоничния оркестър в Хилверсум, Холандия. От 1989 г. до 2013 г. е концертмайстор на големия Радио-филхармоничен оркестър на Холандското радио в Хилверсум, Холандия. От 2017 г. е концертмайстор на Държавна опера – Пловдив. Автор е на 14 самостоятелни изложби – живопис.
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..
Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..
16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..
Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина..
"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в..
Когато предишния път бях на остров Мавриций надлежно се сбогувах с него завинаги, защото смятах, че едва ли ще се върна в този отрязък от рая. Но..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg