Много интересна изложба се откри в Музея на изкуството от периода на социализма. "От вестника до музея“ ни връща към един друг период от историята на България, продължил 45 години. Представени са карикатури от периода 1944 – 1989 г. – около 150 български карикатури от фонда на Националната галерия.
Експозицията е опит за реконструкция на карикатурния жанр в условията на тоталитарната система на управление на политическия, обществения и културния живот в България
"Такъв опит за представяне на българската карикатура от онзи период се прави за първи път", казва кураторът на изложбата Николай Ущавалийски.
В графичната колекция на Националната художествена галерия има един не малък корпус от карикатури. Задължително беше да се направи една сериозна селекция", допълва той.
Мястото на карикатурата е вестникът. През 1946 излиза първият брой на седмичното хумористично издание "Стършел". Това име става нарицателно и главна трибуна на българската карикатура.
"Афористично наричат карикатурата "дете на деня". Тя се появява на страниците на вестника, тя коментира със средствата на сатирата определено събитие, определен факт или личност от обществения или политическия живот“, допълва той.
Според него за онзи период се мисли като за нещо хомогенно. Но в полето на визуалните изкуства нещата са малко по-сложни. Карикатурата попада под ударите на идеологията, на парадигмите на времето.
Сред авторите, чийто карикатури могат да бъдат видени, са: Илия Бешков, Александър Жендов, Борис Ангелушев, Стоян Венев, Борис Димовски, Доньо Донев, Асен Грозев, Георги Анастасов, Цветан Цеков-Карандаш, Георги Чаушов, Стефан Десподов и др.Повече можете да чуете в звуковия файл.
Снимка – БТА
Изложбата може да бъде видяна до края на март 2024 г. в Музея на изкуството от периода на социализма
Заради припомнянето, че дори най-абсурдните начинания могат да ни доведат до прости истини и осъзнаване на наивността, " Триумф " на Петър Вълчанов и Кристина Грозева взе " Златна роза " за най-добър филм на тазгодишния 42-ри фестивал на българското кино във Варна. За журито, публиката и Съюза на българските филмови дейци той беше..
Нека наречем "Х " точката, в която се пресичат публичният ни образ – онзи, който конструираме " за пред хората " , който изрича и преповтаря всеизвестни констатации, който винаги върви леко прегърбен, поради невъзможността си да изрече това, което наистина мисли – и личният ни, никому непоказан такъв, чийто глас не можем да запушим, когато..
Легендарната германска група "Рейдж" се завръща в България. Концертът, който предстои в столичния клуб "При Черепите" на 6 октомври, е част от световното турне на бандата по случай нейната 40-та годишнина. Бързи, мощни, здрави, размазващи – такива са изпълненията на "Рейдж": пропукват стени и срутват пласт след пласт всичко, което изглежда неподвижно,..
Лабиринтите на фалшификациите и полуистините от вчера и днес ще преброди всеки посетител на пътуващата изложба Fake (f)or Real на Дома на европейската история в Брюксел, която гостува на Националния етнографски музей до 20 октомври . За човечеството, което във всяка епоха е било мамено, и за мащабния разказ в изложбата в "Terra Култура"..
"Библиотека "Седемте хълма" събира историческата памет на Пловдив и е своеобразна художествена хроника на града под тепетата", започва представянето си Стойо Вартоломеев, собственик и управител на издателска къща, в ефира на рубриката "Културен отпечатък" на предаването "Terra Култура". Той споделя своите впечатления и мотиви зад създаването на..
Основен гост и изразител на мнения по темата бе проф. Марин Георгиев – председател на Българското урологично дружество. Човешкият организъм често алармира..
Заради припомнянето, че дори най-абсурдните начинания могат да ни доведат до прости истини и осъзнаване на наивността, " Триумф " на Петър Вълчанов..
Ден след Международни яден на глухите хора ви срещаве със Силвия Маринова, жестов преводач с повече от 35 години опит. Тя не разглежда своята професия..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg