Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Йефта" от Хендел в запис от "Ковънт Гардън"

Тази събота (3 февруари от 20 часа) в оперната вечер на програма "Христо Ботев" със съдействието на Европейския съюз за радио и телевизия ви предлагаме "Йефта" – последната оратория на Георг Фридрих Хендел. Постановката се е състояла на 24 ноември 2023 г. в Кралската опера "Ковънт Гардън" в Лондон, а в главните роли влизат: Йефта – Алън Клейтън (тенор), Ифис – Дженифър Франс (сопран), Стордже – Алис Куут (мецосопран), Зебул – Бриндли Шерат (бас), Хамор – Камерън Шабази (контратенор), Ангел – Кийлан О’Съливан (сопран). Режисьор е Оливър Миърс, а от клавесина изпълнението ръководи Лорънс Къмингс.


Либретото на творбата е създадено от Томас Морел и представя старозаветна история из Книгата на Съдиите Израилеви. Воинът Йефта обещава на Бог, че ако му помогне да победи, той ще принесе в жертва първото същество, което срещне, когато се завърне. Това обаче се оказва неговата дъщеря Ифис. В библейската история Йефта спазва обещанието си и принася момичето в жертва, но Морел адаптира развръзката спрямо времето си и дъщерята е пощадена – ангел се появява точно навреме, за да предотврати убийството и съобщава, че подобно действие противоречи на Божията воля. Вместо това Ифис трябва да бъде посветена на Господа във вечна девственост.

Представянето на турболентната съдба на Йефта тази вечер е поверено на тенора Алън Клейтън, който определя по следния начин психологическия образ на героя: "Това е едно невероятно сложно изследване на човешките недостатъци, слабости и съмнения. Според мен партията изпреварва времето си както музикално, така и психологически. Едната от ариите – "Отвори мраморната си паст, о, гробнице", може да бъде разглеждана в контекста на Шекспировото "Да бъдеш или да не бъдеш" и е размишление върху съществуванието изобщо. Йефта има повече недостатъци, отколкото съм си представял. Той също така е по-неприятен, отколкото си мислех. В една от репликите си Хамор говори за слепите грешки и увлечеността на Йефта и смятам, че това описва главния герой особено точно. Той се подхлъзва по грешния път, подмамен от страстта си.

Той е велик военачалник и това изисква известно количество самочувствие, което обаче мутира в арогантност и прекалена увереност в собствените му убеждения и способности. Имаме склонност да го възприемаме като набожен, но грешен човек, който е бил принуден на направи това прибързано обещание. Но всъщност не е така. Той се заклева, защото иска да бъде славен завоевател. Така че той сам започва да си вярва прекалено много и да смята, че единствено неговите възприятия и гледна точка са верни, независимо от реалността".

Освен "Йефта" в предаването "На опера в събота" ще прозвучат и фрагменти от ораторията "Самсон" на Хендел в изпълнение от Роял Албърт Хол, състояло се на 23 август 2023 г. отново под ръководството на Лорънс Къмингс.

Снимки: ФС на Кралската опера "Ковънт Гардън"
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Белгия аплодира оперни шедьоври на Глук

Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..

публикувано на 01.12.24 в 07:55

"Калас и Онасис" – опера-мюзикъл за любов, ревност и предателство

На сцената на Държавната опера във Варна зрителите ще имат възможността да се насладят на опера-мюзикъла "Калас и Онасис". Вдъхновен е от необикновения живот и любовта между оперната дива Мария Калас и корабния магнат Аристотел Онасис. Сюжетът е изграден върху действителни факти. В спектакъла има силни страсти, повлияни от..

публикувано на 30.11.24 в 08:50

Александрина Милчева на 90 години

"Чувствам се спокойна. Нищо не дължа на никого. Това, което съм – благодаря на майка си и баща си… Господ ме е помазал, че ми е дал някакъв талант, аз не съм злоупотребила с това, напротив, доразвила съм го, за да Му благодаря по някакъв начин" – това заявява една от легендите в българското оперно-изпълнителско изкуство у нас и по света –..

публикувано на 30.11.24 в 08:10
Бубакар Траоре на Международната конференция PIN в Скопие, 28 ноември 2024

Най-великият жив блусмен от Мали с концерт в София

Бубакар Траоре  (р.1942, Кайи) е истинска легенда на музиката в Мали, а оттам – и в световен мащаб. Името му нареждаме до тези на Али Фарка Туре , Амаду и Мариам и Салиф Кейта , а пътят му в музиката е достоен за филм. Започва като един от най-обещаващите футболисти на Мали ( интересно съвпадение е, че и днес, като напишете "Boubacar..

публикувано на 29.11.24 в 20:07

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 декември 2024

1 декември Свири Филхармонията на Арговия с диригент Рюне Бергман 3.00 часа – Клод Дебюси (1862-1918), Анри Бюсер (аранжимент), Малка сюита. 3.15 часа – Йозеф Хайдн (1732-1809), Концерт за тромпет в Ми бемол мажор. Солист: Уле Едвард Антонсен (тромпет). 3.31 часа – Джузепе Тартини (1692-1770), Ейвинд Уестби (аранжимент), Концерт за тромпет в Ре мажор...

публикувано на 29.11.24 в 11:42