Да обединиш науката, по-специално психологията, с православната вяра и християнското битие. Психологът – свещеник, отец Йордан Аврамов, от храм "Св. великомъченик Георги" в Сандански говори за съчетанието между служението като свещеник и практикуването на професията психолог.
Към момента о. Аврамов пише докторат по психология, в който изследва усещането за благополучие и увереност у вярващите хора. Според свещеника-психолог това съчетание е съвсем естествено.
Психотерапията о. Аврамов осъществява в храма при взаимодействието си с хората. В началото до него се допитват само миряните от църквата, но постепенно започват да го търсят и външни лица. Хората имат нужда да споделят страхове, притеснения, тревожност, проблеми във взаимоотношенията с близки, разказва свещеникът.
В научните среди има много имена, изследващи това взаимодействие – например сръбският психиатър и християнски мислител Владета Иеротич. Техните постижения показват, че религиозното преживяване може да бъде в голяма връзка с психичното здраве. О. Аврамов обръща внимание, че за съжаление обикновено дори в контекста на християнството хората се отдават на източни практики. Според психолога-свещеник християнството предлага широк спектър от подходи, които имат благотворно влияние върху човешката психика – покаяние, молитва, любов, смирение, благодарност, прошка, изповед.
Свещеникът пояснява, че изповедта не е равнозначна на терапия. Целта на изповедта е собствено покаяние и възвръщане на връзката с Бог. Ако човек има нужда от духовно напътствие, това може да се случи в беседа между вярващ и свещеник.
О. Йордан Аврамов обобщава: "Психотерапията обхваща по-скоро хоризонталното направление на човешкия живот, докато духовността се стреми да носи спасение на човека, да му дарува някакво упование във вечния живот."
Повече по темата чуйте в звуковия файл:
Какво се случва с обществата, когато системните партии останат без гражданско доверие, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" доц. Милена Якимова , преподавател по социология в СУ "Св. Климент Охридски". "Такава ситуация води до нарастване на фашистките настроения , а фашистките поддръжници се чувстват окрилени да надигнат глас и..
Христовата Църква е една и неделима. Поместните църкви са живи членове на тази света, съборна и апостолска Църква. Обособяването на поместни Църкви ни говори, че Бог е осветил съществуването на различните народи с техните характерни черти. Като се вземат под внимание различните особености на отделните народи, проповедта и службата на роден език..
Село Калояново се намира на около 25 километра от областния град Пловдив и е общински център на общо 15 села. До 1934 година носи името Селджиково. Изборът на новото име е в чест на българския цар Калоян. Днес в селото живеят над 2500 човека. В периода VIII век преди Христа - V век след Христа земите около Калояново са част от територията на Древна..
"Интерсубективна реалност", която създават българските медии, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Евгений Кънев , икономист. "Живеем от доста време в тази "интерсубективна реалност" , която се изразява в това, че медиите поднасят темите, които диктуват дневния ред на страната по определен начин. Забелязваме, че важните неща за..
Един случай на тежка бюрокрация в България или защо Владимир Шурупов, бежанец от Русия след началото на войната в Украйна, не може да приравни дипломата си за лекар у нас. Интервю с д-р Владимир Шурупов. Очакваме отговор от МЗ, към което изпратихме въпроси. Владимир Шурупов и семейството му минават през тежка и унизителна процедура, когато подават..
Тази година музикалната общественост отбелязва стогодишнината от смъртта на бележития оперен композитор Джакомо Пучини. Водещият белгийски театър "Ла Моне"..
Село Калояново се намира на около 25 километра от областния град Пловдив и е общински център на общо 15 села. До 1934 година носи името Селджиково. Изборът..
Христовата Църква е една и неделима. Поместните църкви са живи членове на тази света, съборна и апостолска Църква. Обособяването на поместни Църкви ни..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg