Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Проф. Иванка Мавродиева

Времето на политическото фастфуд красноречие

проф. Иванка Мавродиева
Снимка: rhetoric.bg

Езикът на културата или културата на езика, или в чий скут сме седнали? Защо се задълбочи цинизмът в езика на политиците? Как се появи арогантността и къде изчезна парламентарното красноречие? И защо се стопи богатството на мисли, което раждаше богатството на думи? Какви послания ретранслират медиите днес?

Разговор в "Мрежата" с проф. Иванка Мавродиева, преподавател по реторика в  СУ "Св. Климент Охридски" и в УНСС, обучител по медийно поведение и презентационни умения.

Правилата на ораторското изкуство

"Не би могло да си въздействащ оратор, ако не познаваш основните правила на който и да е език. След това следва логическото изложение, структурата, композицията и аргументите, а в един по-висш етап вече ще можеш да претендираш, че ще въздействаш при тази комбинация от знания и умения. Без да имаш знание, не би могъл да опаковаш думите, да вербализираш каквото и да е."

Така нереченият "брюкселски език"

"Това е така нареченият "абстрактен език", който си има специални конструкции, в които се декларира толерантност, право на другия да има собствено мнение, илюзорна толерантност към правото на мнение, но всъщност това е език, в който се натрупват шаблони, клишета, термини, понятия, дълги изречения, демонстрира се компетентност, но то е софистично, то е недостигащо до хората, избягвам думата избиратели, до гражданите, тъй като има комуникативна бариера. Това е език, който няма образност."

Парламентарното красноречие

"Парламентарно красноречие" е хубав термин. Това значи красиво говорене с цел убеждаване, но и познаване на езика. Първо, има  увереност в това, което се казва, а има и ангажираност. Не можеш да убедиш някого, ако сам не си убеден. Второ – има респект към ангажимента да си народен представител. Трето – съществува реална конкуренция на идейна основа, на равнище кауза. Трябва да усещаш състезателното начало, правилата, етиката, да си хомо луденс (играещия човек). Красотата на езика идва от това, че го владееш на много високо равнище. И това не идва само от броя думи, които се използват, но и от умението да се използват така, че с тях да се въздейства върху публиката. Реториката значи да информираш, да убедиш, но и да доставиш наслада, естетика. Това не е само кухото говорене, нито крайно аргументираното, интелигентското, снобското, не е и само лакърдиите или красиво закачливото, напудреното. Това е много сложна конфигурация от елементи и е изкуство."

Арогантният език

"Когато го няма онова усещане за собствено достойнство, за да се противопоставиш етично на своя опонент, може да се вземе решение да си атрактивен чрез вулгаризми, цинизми, разговорен език, чрез ниския регистър на езика, диалектни думи.... Цялото ти тяло излъчва това напористо говорене, подигравката, леката ирония. То даже не става дума за Ганковото кафене, а за някаква тийнейджърска незрялост в политиката или желание да се изпъкне тук и сега. Има разнобой, тотално огрубяване, използване на умалителни имена, целиш да принизиш, да набуташ някого в ъгъла... Не е допустимо да се държиш езиково брутално със своя опонент. Наблюдавах ги много внимателно двамата съпредседатели на ДПС и да, те говорят на два различни езика. Единият – хард, арогантно, брутално назидателно, иронично, другият е рафиниран и не прави словесни фойерверки. Това са два различни стила на говорене. А дали ще има два различни стила на управление, се питам?"

Фастфуд говоренето

"Съжалявам да го кажа, но това е един ентъртеймънт, а трябва да е дебат, противопоставяне по значими теми и проблеми и вземане на решение в полза на гражданите през позициите, освен през поетите ангажименти, които се реализират и чрез законодателството, и чрез промените. Доколко те са подготвени професионално, включително политически, е спорно. В античността, в Древния Рим, ти не  би могъл то този начин да охулиш опонента си, дори когато го критикуваш."

Целия разговор можете да чуете в звуковия файл.

Снимка – сп. "Реторика и комуникации"

По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Sofia Summer Fest продължава с кино и театър през август

Лятното културно събитие Sofia Summer Fest продължава и през месец август, предлагайки на столичани и гостите на града разнообразие от кино и театрални заглавия. Сред акцентите тази година е второто издание на "Фестивала за съвременно българско и европейско детско и младежко кино", както и лятната програма на фестивала за документално кино..

обновено на 01.08.25 в 10:43

История за доброто или как от шепа капачки се стигна до дарения за милиони левове и хиляди спасени животи

Това е история за малка благотворителна кампания от Варна, която се превърна в символ на доброто за милиони хора в цяла България и по света като ги обедини да действат заедно. История за пластмасови капачки, бебета, бебешки кувьози, дарения, детски линейки, медицинска апаратура, продукти с кауза, мобилни пунктове за кръводаряване и още нещо .....

публикувано на 01.08.25 в 08:44
Весела Райчинова

Весела Райчинова оглави новата Асоциация на българските културни сдружения в чужбина

През тази седмица в Изпълнителна агенция за българите в чужбина беше учредена Асоциация на българските културни сдружения в чужбина. На учредителната среща присъстваха представители на различни културни сдружения на български творци, живеещи зад граница. Заедно в подкрепа на българските културни дейци зад граница От каква подкрепа се нуждае..

публикувано на 31.07.25 в 11:33
Русенска опера

Магията на "Carmina Burana" под открито небе в Русе

На 20 август от 20:30 ч. площадът пред Русенската опера ще се превърне в сцена под открито небе за едно от най-впечатляващите музикални събития на това лято — концертното изпълнение на "Carmina Burana" от Карл Орф. В събитието ще участват сопраното Даниела Караиванова, тенорът Георгиос Филаделфевс и баритонът Венцеслав Анастасов, както и хорът и..

обновено на 31.07.25 в 10:38