Английският композитор, поет, теоретик и лекар Томас Кемпиън (1567-1620) създава над 100 арии по време на живота си, което го прави втория композитор с най-много създадени такива творби, а преди него е единствено Дауланд. Въпреки името си, арията по това време не носи съвременното значение на вокално-солистична завършена форма, която е част от по-голямо произведение като опера, кантата или оратория. Вместо това така се обозначават солистични песни с инструментален акомпанимент, чиято адаптивна фактура позволява изпълнение от разнообразен състав – вокално-инструментален, изцяло вокален, изцяло инструментален или комбинацията от изброените видове.
Кемпиън издава колекции с такива песни три пъти в живота си: през 1601 г. за първи път излизат негови творби в съвместния том "Книга с арии на Росетър", който авторът издава заедно със своя приятел Филип Росетър. След това през 1613 г. публикува вече първия си самостоятелен опус "Две книги с арии" (известен още като "Първа и втора книга с арии"), а през 1617 г. излизат и последните му песни, обединени в "Трета и четвърта книга с арии". Освен музиката Кемпиън създава и поетичните текстове към творбите си.
По време на живота си композиторът се изявява и като теоретик – първо с труда си "Наблюдения върху изкуството на английската поезия" от 1602 г., а после през 1613 г. и с трактата си "Нов начин за създаване на четиригласен контрапункт по много лесно и сигурно правило", където Кемпиън представя своя собствен новаторски композиционен метод.
Този вторник (12 март от 14 часа) в предаването "Музика хисторика" по програма "Христо Ботев" слушаме арии от Томас Кемпиън в изпълнения на Рейчъл Елиът – сопран, Майкъл Ченс – контратенор, Марк Падмор – тенор, Питър Харви – баритон, Найджъл Норт – лютня, и виолов ансамбъл "Конкордия".
В 24-тото издание на своя Великденски музикален фестивал Държавната опера във Варна поднася 16 събития в различни жанрове – опера, оперета, балет, концерт и мюзикъл и спектакли за деца. Началото беше поставено през март с представления на оперите "Бохеми“ и "Макбет“, детския мюзикъл "Мечо Пух“ и първия от концертите "Лицата на НМА "Проф. Панчо..
През далечната 1981 година едно име нахлу с гръм и трясък в рокаджийските класации на цяла Европа и предизвика удивени възгласи. Проглуши дори британските фенове и славещата се със своя шовинизъм критика на Албиона не успя да затвори очите си пред факта, че Германия е родила група от класата на "Деф Лепърд", "Айрън Мейдън", "Саксън" и..
От началото на своето създаване фестивалът "Артис" носи послание за духовност, творчество, креативност и вдъхновение. Този мотив е силно застъпен и в това издание, което поставя своето начало на 12 април от 19.00 часа в зала № 9 на Национален дворец на културата с концерт на Ирина Георгиева, Георги Андреев, Милена Андреева озаглавен "Фолклор и..
Спектакъл от сцената на Нидерландската национална опера ще проследим тази събота (4 април от 20 часа) чрез международния радиообмен. Това е операта "Роберто Деверьо" на италианския композитор Гаетано Доницети, с която трупата на театъра и тандема режисьор – диригент, Йетске Мийнсен и Енрике Мацола, завършват историческата трилогия на Тюдорите. В нея..
Операта е базирана върху трагедията на Франсоа Ансело "Елизабет Английска". Либрето: Салваторе Камарано. Световна премиера: 29 октомври 1837, Неапол, театър "Сан Карло". В България операта не е поставяна никога. Действащи лица: • Елизабет Първа, кралица на Англия – сопран • Херцог Нотингам – баритон • Сара, херцогиня Нотингам – мецосопран • Роберто..
На 7 април – Деня на здравния работник, отбелязваме значимостта на хората, които се грижат за здравето ни не само в болничните зали, но и чрез словото...
Представете си ярко розово езеро със захарно бели облаци… във водата. Трудно е дори за разюздано въображение. А такова място съществува! Селото около..
"Ганьограф" е авторско работно наименование на кратките визуално-словесни творби в социалните мрежи, описващи "класическия българин" или "класѝка", нещо..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg