Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Стоян Георгиев

За формирането на емоционалната интелигентност при децата

Стоян Георгиев
Снимка: БНР

През последните почти 30 години все повече се говори за емоциите, за тяхната важност и значение. Учените са установили, че около 80% от успеха в социалната и личната сфера се определя именно от нивото на развитие на емоционалния интелект и едва 20% от всеизвестния IQ – коефициент на интелекта, измерващ умствените способности на човека. Емоционалният интелект е умението да се разпознават чувствата, да се изразяват и да се овладяват адекватно. Става дума за това как се справяме с душевна болка, разочарование, стрес, обида и неприятности. За емоционалната интелигентност при децата разказва в предаването "Следобед за любопитните" Стоян Георгиев – семеен терапевт и създател на сайта Semeistvo.bg.

Начинът, по който деца и родители взаимодействат днес, се променя с главоломна скорост в резултат на променящите се условия, а емоциите са водещи при децата. Как да ги контролират и възможно ли е това, да – възможно е и това се опитваме да разясним с наръчника за емоционалната интелигентност при децата, заявява авторът му Стоян Георгиев.

"Емоционалната интелигентност все повече навлиза в речника не само на родителите, но и на децата, допълва той. Първо, трябва всеки да си отговори на въпросите – кои сме, какво се случва с нас и да умеем да направим пауза, когато ни се случва нещо необичайно, за да осъзнаем своите емоции", уточнява семейният терапевт. 

"Светът на емоциите е интересен, субективен и труден за контролиране. В ежедневната си практика и историите, които чувам, ме провокираха да обобщя знанията си, така че те да бъдат полезни за родители, преподаватели и деца", споделя Стоян Георгиев. 

"Емоционалните връзки между родителя и детето се късат още около втората година, показват житейските ситуации. Мама отива на работа, татко работи до късно, а детето прекарва цял ден в детската градина, училище или с приятели – всичко това предизвиква и емоционални промени сред подрастващите", подчертава той. 

Основният герой в наръчника – Доби – е едно паяче, неслучайно избрано от автора. Доби преживява – гнева, тревожността и тъгата, три от основните емоции, които са определящи емоциите при децата. Тези емоции не се разбират от децата и всичко това остава невероятни и трайни рани в душата на подрастващите, според Георгиев. Сред такива деца има и много добре реализирали се личности, но емоциите остават заспали и нещо ги отключва и от там нататък е трудно да се предполага реакцията. Емоционалната интелигентност се формира още преди раждането, в процеса на регулация участват родителите и всички възрастни.

Подробности за формирането на емоционалната интелигентност при децата можете да чуете в звуковия файл от разговора на Ани Костова със Стоян Георгиев.

Снимка – БНР
По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Проф. Веселин Дафов

Проф. Веселин Дафов за религията в училище: Допусна се хора да се карат за нещо, което не знаем какво е

Уважаваният преподавател и учен споделя позицията си по повод разгорещилия се спор за или против въвеждането на задължително избираем предмет "Добродетели и религия" в средното училище. Сюжетът не е нов, но беше скандално актуализиран от недобре обоснованото намерение на МОН за спешно въвеждане на нов учебен предмет. В предложението се преплетоха..

публикувано на 07.05.25 в 09:32

Десислава Борисова – млад учител и финалист на FameLab 2025

Десислава Борисова е докторант и млад български учен, чиято страст към науката и преподаването се превръща в лична мисия. Тя преподава Химия и опазване на околната среда в частното основно училище "Томас Едисън", като същевременно посвещава времето си и като доброволец в престижната школа по химия на Фондация "Миню Балкански". Миналата година Десислава..

публикувано на 06.05.25 в 14:19
Проф. Вайсилов, проф. Петков и проф. Александров

Трима изследователи от СУ с публикации в едно от най-престижните научни издания

В днешното издание на предаването ни акцентът падна върху темата за смелостта и отдадеността, необходими, за да се занимаваш с наука в България. Гости в студиото бяха трима изтъкнати учени от Факултета по химия и фармация към Софийския университет "Св. Климент Охридски":  проф. д.х.н. Георги Вайсилов, проф. Петко Петков и проф. Християн Александров ...

обновено на 06.05.25 в 13:44

Учениците искат да учат, когато и учителите учат

След наскоро приключилото голямо годишно събитие "Добрите практики на фокус" на фондация "Заедно в час" в рубриката "Всичко за образованието" гостува Милена Димитрова, старши специалист "Управление на съдържанието". В годината, в която фондацията отбелязва 15-ия си рожден ден, "Добрите практики на фокус" събра повече от 500 участници – учители,..

публикувано на 06.05.25 в 10:01

Синя шапка = лъжа. Разбираме ли езика на тийнейджърите

OMG, NP, BFF, BTW… Ако имате у дома тийнейджър или работите с деца в тази възраст може и да знаете какво означават тези съкращения, но за останалите речта на младите е загадка, "езикът" на младите – в прекия и в преносния смисъл - е загадка. Дали го разбираме – едва ли твърде добре, дори да полагаме усилия. Как тогава да общуваме с тях, да им..

публикувано на 05.05.25 в 17:27