Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Как да се намалят рисковете от професионално прегаряне при учителите

Снимка: архив

Професионалното прегаряне, известно и със заетия термин "бърнаут", привлича вниманието на специалистите, които започват да го изследват системно и последователно през 70-те години на ХХ век. То е особено често срещано при хора, упражняващи така наречените "помагащи" професии, една от които е и учителската.

Наясно ли са бъдещите и практикуващите учители с признаците за професионално прегаряне, кои са рисковите фактори, които могат да го отключат, как те могат да бъдат ограничени, в чии ръце е възможността и отговорността за това. С тези въпроси в рубриката "Всичко за образованието" се обръщаме към проф. Йоана Янкулова, преподавателка в катедрата "Социална, организационна, клинична и педагогическа психология" на Софийския университет и член на Дружеството на психолозите в България.

проф. Йоана ЯнкуловаУчителите са "изключително уязвима професионална група. Специфика в работата с една целева група, каквато са учениците, която от своя страна има своите специфични характеристики – бурно физическо развитие, хормонални проблеми, малък житейски опит… също така има високи очаквания и изисквания не само от страна на родителите, но и на обществото…", отбелязва проф. Янкулова.

Проявите на професионално прегаряне са на емоционално, интелектуално, поведенческо и физическо равнище. Един от признаците на състоянието е "дехуманизация" – гняв, негативно отношение към хората, за които се грижиш, в случая – учениците. Дали обаче някои прояви на агресивно поведение от страна на отделни учители, които стават публично достояние, могат да се обяснят с ефекта на професионалното прегаряне.

"За да кажем подобно нещо категорично, в психологията прилагаме различни научни методи, с помощта на които можем да правим и скрининг, и прецизна психодиагностика. Благодарение на това ние можем да проучим по-добре причините за поведенческите прояви на съответния учител и оттам вече да се набележат конкретни мерки, с помощта на които да му се помогне. А така да говорим общо – някой е гневен, чувства се емоционално изтощен, той професионално прегаря и видиш ли това е причината за затруднената му комуникация и работа с учениците и да се извиняваме с проявите на този феномен – нали, звучи добре, но все пак това трябва да бъде и доказано с помощта на научни методи и работа на терен, с конкретни факти."

Чуйте цялото интервю в звуковия файл.

Снимка – rhetoric.bg и архив


По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Как се "отглеждат" иновации

На 14 и 15 февруари в Софийския университет се проведе академична конференция под надслов "Творчество и иновации – измерения на бъдещето", организирана Националния университетски център за творчество и иновации. Мащабното събитие беше приветствано от представители на изпълнителната власт и академичното ръководство. Изключително богатата програма,..

публикувано на 20.02.25 в 08:54

Пътешествията по света на един преводач

Марко Видал е поет, но също така и преводач от български на испански език. Човек, който обича да пътува чрез езиците и културите. Издател на едно съвсем малко и ново издателство, посветено на превода и популяризирането на литературата на малките езици. А само една малка част от неговите литературни маршрути минават през Испания, България, Узбекистан...

публикувано на 20.02.25 в 08:22
„Обесването на Васил Левски“, худ. Борис Ангелушев, 1942

Левски: история и национална митология

152 години след обесването на националния герой Васил Левски говорим за личността и делото на Апостола по два познавателни вектора. Първият – историческата наука за тази забележителна фигура от нашите националноосвободителни усилия, а вторият – образът на Левски както в произведенията на класиците, така и в произведенията на нашите съвременници...

публикувано на 19.02.25 в 17:57

Как се рецитират стихове за герои

На 18 и 19 февруари с тържествени прояви България отбеляза 152 години от гибелта на най-светлата личност в историята на нашето национално възраждане и освобождение от петвековно потисничество и безправно съществуване в рамките на Османската империя. Васил Иванов Кунчев, Дякон Игнатий, Апостола, Левски – не просто обаятелен образ на герой, мъченически..

публикувано на 19.02.25 в 16:31
Медресето Хатуние в Караман

Караман – истории от Анадола

"Т ук, където се намираме сега, в Централен Анадол, са много почитани думите на персийския поет и философ Мевляна Джеляледдин Руми, който казва: "Ела, който и да си ти", разказва туристическият гид Гирай УУр Йозджаш. И той обяснява, че на територията на Република Турция днес съществуват седем региона, със седем различни климата, дори със седем..

публикувано на 19.02.25 в 13:05