Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Сексуалността като емоционална и социална компетентност

Доц. д-р Румен Бостанджиев: Сексуалното здраве е динамичен процес на изграждане на личностни и социални предпоставки

Снимка: Pixabay

Периодично темата за сексуалното образование в училищата се завръща във фокуса на публичното внимание. Днес обществената дискусия сякаш отново е в разгара си, но с нови акценти и послания. Трябва ли да има програма за сексуално образование сред учениците и по какъв начин да бъде поднесена тя – разговор в "Нашият ден" с доц. д-р Румен Бостанджиев (на снимката в текста), сексолог и психотерапевт.

Самата дефиниция за сексуално здраве води до недоразумения и конфликти.  По думите на доц. Бостанджиев темата е емоционално наситена, защото докосва нещо много интимно за всички нас. Сексологът дава своето лично определение за сексуално здраве: 

"Ако изхождаме от идеята за здравето като благополучие на човек във физически, психически и социален аспект, сексуалното здраве е този аспект, който е свързан с нашата сексуалност – с факта, че се раждаме и живеем като мъже и жени – с тези аспекти на здравето, които са свързани с интимното партньорство, със семейния живот и с родителството. Това са три основни житейски роли, за които е необходимо човек не просто да бъде здрав като физика и да има репродуктивни функции, които са пълноценни. Той трябва да притежава един сложен комплекс от ценности, умения, нагласи. Освен това в обществото, в което живеем, е необходимо да има култура и социални регламенти, които да подкрепят възможността хората да изграждат пълноценни семейни общности и в тях по най-добрия начин да изпълнят своята родителска роля."

Според госта сексуалното здраве е динамичен процес, в който се изграждат личностни и социални предпоставки за пълноценен живот. Училището формира основните житейски компетентности, но все още пренебрегва темата за сексуалността, която е свързана със способността на всеки индивид да разбира своите емоции и преживявания в социален контекст. Епизодично се възражда тенденцията, усвояват се средства, но няма устойчивост – не съществува сериозна система, която да отчете резултатите от тези програми, смята доц. Бостанджиев. Той дава примери от САЩ и Европа, където програми, развиват емоционалната и социална компетентност през призмата на сексуалното образование.

Сексологът смята, че през годините темата е била брутално идеологизирана, за да се стигне днес до така наречената "джендър идеология", превърнала се в един от стълбовете на политкоректността. Доц. Бостанджиев пояснява, че в нормалния контекст понятието пол/sex означава приемане, че в живата природа, в човешкото общество хората и живите същества сме разделени на две групи – мъже и жени. Гостът споделя, че баща му – създател на сектора по сексология към Медицинска академия (1963) –  е доразвил идеите на арменския биолог Геодакян за това, че двата пола изпълняват много важни и специфични функции по отношение на количествения и качествения аспект на репродукцията. С това пояснение доц. Бостанджиев категорично отхвърля твърдението на днешните джендър активисти, че биологичният пол е мисловен конструкт в главата на човека

Доц. Бостанджиев не отрича идеята за толерантност към различията и вярва, че обществото трябва да бъде хуманно, без обаче да се поддава на абсурдни концепции. Според психолога идентичността е нещо, което не се влияе от чувствителността на човек. Ето защо е важно да бъде поставена някаква граница в тази идеология и идентичностите да бъдат регламентирани и разграничени от патологията.

Джендър идеологията променя акцентите в по-традиционния модел на сексуално образование. Доц. Бостанджиев разказва, че при зараждането на половата просвета децата са учили базисни знания за появата на бебетата и половата хигиена – теми, които са били табу в по-консервативното общество. В следващия период от развитието на сексуалното образование се акцентира върху възпитанието – умения, компетентности, превенция на полови заболявания. В основата на тези програми е отговорното сексуално поведение, за да бъдат избегнати нежелани последствия. Възприемането на двата пола като равноправни и толерантността към хората с различна сексуална идентичност са други два важни акцента. Постепенно именно различията в сексуалната идентичност  започват да доминират като най-важна тема в програмите за сексуално образование. Доц. Бостанджиев вярва, че степента, в която джендър идеологията бива налагана, нанася вреди върху половата идентичност на децата и тяхната бъдеща мотивация да градят семейство.

Според сексолога разговорът за сексуалността трябва да се води с ясни думи и цели. Днес "сексуално образование" е размито понятие, което единствено води до неконструктивни спорове. Доц. Бостанджиев акцентира върху социалната и емоционална компетентност, която е в основата на партньорството и семейството. Тези компетентности са свързани с толерантността, отговорността, националната принадлежност, поколенческата приемственост и репродуктивността, по думите на госта.

Доц. Бостанджиев осъзнава, че съвременните деца са изправени пред множество разнообразни избори и пред предизвикателството да взимат житейски решения по един нов, по-творчески начин. Ето защо темата за семейството, за социалните и емоционални умения на подрастващото поколение ще става все по-важна – а именно за това говорим, когато говорим за "сексуално образование", казва гостът.

Целия разговор чуйте в звуковия файл: 


По публикацията работи: Бисерка Граматикова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Проф. Атанас Семов

Еврото предполага ниска инфлация и задържане на цените – то е "инфлационна котва"

Чл.-кор. проф. Атанас Семов гостува в "Нашият ден", за да представи новоизлязлата си книга "Конституцията и Европейският съюз", както и да коментира разделението в обществото ни на теми като въвеждането на европейската единна валута и идеята за обучение по религия и добродетели в българското училище. Проф. Семов заявява: "ЕС е първата в..

публикувано на 20.05.25 в 12:50
Нина Цанева, Н. Пр. Катрин Банън и Емилия Клайн

Н. Пр. Катрин Банън: За българо-ирландските културни и бизнес отношения

За българо-ирландските бизнес отношения, ирландското икономическо чудо, довело до милиарди чуждестранни инвестиции, за сходствата в историческата съдба и манталитета на българския и ирландския народ, за културния обмен между двете държави – разговор в "Нашият ден" с Н. Пр. Катрин Банън, посланик на Ирландия в София . Преводът в ефир е на Емилия..

публикувано на 20.05.25 в 09:40

Антон Митов представя: Транспортно-туристически неволи

За "софийската тежка транспортна стачка", туристите и пенсионерите. На прага на лято 2025 Гърция въвежда нови правила за кемпери и каравани. Какви са правилата, забраните, глобите и как се смеят чайките? Хърватия – "страната на лазурното море, красивите острови и абсурдните правила за туристи". Транспортни ненормални правила – кой как може да шофира в..

публикувано на 19.05.25 в 18:45
Мария Мира Христова и Милена Милева-Дрончева (вдясно)

Милена Милева-Дрончева: За малкото училище и малкото дете с любов

Директорката на 98-о начално училище "Св. Св. Кирил и Методий" в София – Милена Милева-Дрончева, с радост гостува в ефира на "Семейно радио", за да представи голямото и щастливо семейство на единственото общинско начално училище в София. Основано през далечната 1885 година, школото преминава изпитанията на вековете, за да привлича днес деца..

публикувано на 19.05.25 в 18:02

За птичките божии

Опазването на околната ни природа винаги е било сред интересите на водещите на "И рибар съм, и ловец съм" и то не само защото ловците и риболовците са призвани, а и задължени, да работят в тази посока.  Както повечето от тях, Росен Мирчев и Асен Масларски го правят с душа и сърце.  Те с удоволствие гостуваха на Спасителния център за диви животни..

публикувано на 19.05.25 в 16:25