Българското, китайското и френското се пресичат в житейското и творческо ДНК на художника Феникс Върбанов, роден от легендарната любов на художника Марин Върбанов (Ван Ман) с китайката Сун Куей. Тази вечер в галерия "Аросита" от 18 ч. художникът ще открие изложбата "Мъртво течение". За първите творчески искри, живота между три култури и изкуството като хармония и мир – разговор с Феникс Върбанов в "Нашият ден".
Феникс Върбанов разказва как през 50-те години младият български художник Марин Върбанов среща студентката Сун в Пекинската художествена академия. Така започва любовната история, която трябва да преживее много перипетии и да получи признание от най-високите етажи на властта в Китайската народна република, за да просъществува. Сун връзвала косата си на две плитки, за да даде знак на любимия си, че могат да се срещнат, а писма влюбените си разменяли чрез пощенската кутия на едно дърво. Тези истории, които звучат като романтична приказка, от най-ранна възраст формират емоционалния свят на Феникс Върбанов.
Художникът споделя, че творческата искра в него се запалва във Франция. "Може би благодарение на майка ми и баща ми прорисувах, тъй като имах възможността да отида в Париж 70-те години. Те ми дадоха този шанс да се сблъскам с артсцената в Париж, която беше изключително съвременна и интересна тогава", разказва Върбанов, който е учил и в академията по изящни изкуства Ханджоу, където овладява китайската техника за работа с туш върху хартия.
Детството си Върбанов прекарва, заобиколен от градската бохема на София, която обичала да се събира в дома на родителите му. Художникът си спомня, че майка му и баща му са се движели усилено напред и са се допълвали като двойка творци. Марин Върбанов е бил гобленист – новатор в текстилната техника. "Той беше изцяло потънал в океана на изкуството, където работеше денонощно. Това запали в мен тази искра да бъда художник", спомня си твворецът. Майката на Феникс Върбанов също го подкрепя усилено, като дори организира първата му изложба в Пекин – една от първите чуждестранни изложби в посткомунистически Китай.
Културните пластове на своето битие Върбанов обобщава с думите: "Взех китайската техника, като изразно средство, и българската духовност, която ме кара да творя безкористно. Всичко това правя в Париж – един град, където се чувствам космополит и където артсцената е невероятна."
За изложбата "Мъртво течение", чието откриване предстои днес, Върбанов казва: "Мъртво течение е хубава тема, защото под повърхността на нещата има много емоции, сблъсъци с реалността, космоси, които са движение – неща, които се усещат от един зрител, гледащ тези, на пръв поглед спокойни, работи. Когато гледаме със съзерцание нещата, разбираме, че всичко е и трябва да бъде в движение."
Върбанов признава, че творчеството му е сблъсък на емоции и култури, както и стремеж към хармонията на ин и ян. "В този безкрай всички търсим своето място в голямата човешка авантюра", заявява художникът.
Китайската хартия често е изразно средство в творчеството на Върбанов, както и черният и червеният цвят. Творбите на художника не са безучастни в социален и политически контекст. "Изкуството е може би най-силното желание да се прекрати всякакъв конфликт и сблъсък на цивилизации, който изригва и води до война. Чрез него бих искал да постигна миролюбива хармония, която да донесе любов между хората. Странното е, че изкуството е по-висше от политиката. Политиката се занимава с житейските проблеми и битието, а изкуството възвисява човешкото", казва Феникс Върбанов и отправя призив към мъдрост, съзерцание и отваряне на сетивата за един по-красив свят.
Целия разговор чуйте в звуковия файл:
"Бохемските места на соца. Варна" е третото поред изследване на Мариана Първанова, посветено на бохемската история на социализма. С разкрепостяването на социализма в края на 70 и началото на 80 години на ХХ век настъпва кулминацията на артистичните изяви в морската ни столица. "Във Варна си дават среща артисти на много високо ниво, създава се..
Мартин Колев е автор на сборниците с разкази "Кучето на терасата" (2009) и "Микро" (2016), както и на тетралогията "Софийски магьосници". Поредицата "Софийски магьосници" възражда в България литературния жанр градско фентъзи и се превръща в бестселър. През 2017 година е отличен с наградата за къс разказ "Рашко Сугарев" за разказа "Черни квадрати"..
Филмът "Господин Азнавур" проследява живота на Шарл Азнавур от първите му стъпки на музикалната сцена през 50-те години на миналия век до световната му слава. Той пресъздава стремежа към признание на един целеустремен творец, като подчертава уникалната му способност да улавя същността на парижкия живот в песните си. Всяка песен обрисува отделна..
Самостоятелна изложба живопис под този наслов откри на рождения си ден 9 декември художничката Златка Пентова. Изложбата е подредена в галерията за съвременно абстрактно изкуство A cube contemporary до 11 януари 2025 г. Златка Декова-Пентова завършва Художествената гимназия в София и Великотърновския университет "Св. св. Кирил и Методий" –..
В новата си книга Владко Панайотов поднася на читателя една своеобразна "Корона от превратности". Собственият му житейски опит е низ от странни, случайни, но и предизвикани събития, в които той е ту главен участник, ту наблюдател. Владко Панайотов отваря прозореца към една отминала епоха. "Тази книга е еклектична като структура, но хармонична като..
"Следвайки пейзажа. Стъпки във времето – поколения" е изложба, в която за първи път от близо 30 години се представят произведения на проф. Добри Добрев. В..
Жителите на троянското село Черни Осъм са обезпокоени от развитието на проекта за изграждане на язовир в близост до населеното място. В "Нашият..
Галерия-книжарница "Къща за птици" събира днес (10 декември) от 18.00 ч. на литературно четене поетите Балчо Балчев, Валери Манолов, Георги Веснаков (via..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg