Българското, китайското и френското се пресичат в житейското и творческо ДНК на художника Феникс Върбанов, роден от легендарната любов на художника Марин Върбанов (Ван Ман) с китайката Сун Куей. Тази вечер в галерия "Аросита" от 18 ч. художникът ще открие изложбата "Мъртво течение". За първите творчески искри, живота между три култури и изкуството като хармония и мир – разговор с Феникс Върбанов в "Нашият ден".
Феникс Върбанов разказва как през 50-те години младият български художник Марин Върбанов среща студентката Сун в Пекинската художествена академия. Така започва любовната история, която трябва да преживее много перипетии и да получи признание от най-високите етажи на властта в Китайската народна република, за да просъществува. Сун връзвала косата си на две плитки, за да даде знак на любимия си, че могат да се срещнат, а писма влюбените си разменяли чрез пощенската кутия на едно дърво. Тези истории, които звучат като романтична приказка, от най-ранна възраст формират емоционалния свят на Феникс Върбанов.
Художникът споделя, че творческата искра в него се запалва във Франция. "Може би благодарение на майка ми и баща ми прорисувах, тъй като имах възможността да отида в Париж 70-те години. Те ми дадоха този шанс да се сблъскам с артсцената в Париж, която беше изключително съвременна и интересна тогава", разказва Върбанов, който е учил и в академията по изящни изкуства Ханджоу, където овладява китайската техника за работа с туш върху хартия.
Детството си Върбанов прекарва, заобиколен от градската бохема на София, която обичала да се събира в дома на родителите му. Художникът си спомня, че майка му и баща му са се движели усилено напред и са се допълвали като двойка творци. Марин Върбанов е бил гобленист – новатор в текстилната техника. "Той беше изцяло потънал в океана на изкуството, където работеше денонощно. Това запали в мен тази искра да бъда художник", спомня си твворецът. Майката на Феникс Върбанов също го подкрепя усилено, като дори организира първата му изложба в Пекин – една от първите чуждестранни изложби в посткомунистически Китай.
Културните пластове на своето битие Върбанов обобщава с думите: "Взех китайската техника, като изразно средство, и българската духовност, която ме кара да творя безкористно. Всичко това правя в Париж – един град, където се чувствам космополит и където артсцената е невероятна."
За изложбата "Мъртво течение", чието откриване предстои днес, Върбанов казва: "Мъртво течение е хубава тема, защото под повърхността на нещата има много емоции, сблъсъци с реалността, космоси, които са движение – неща, които се усещат от един зрител, гледащ тези, на пръв поглед спокойни, работи. Когато гледаме със съзерцание нещата, разбираме, че всичко е и трябва да бъде в движение."
Върбанов признава, че творчеството му е сблъсък на емоции и култури, както и стремеж към хармонията на ин и ян. "В този безкрай всички търсим своето място в голямата човешка авантюра", заявява художникът.
Китайската хартия често е изразно средство в творчеството на Върбанов, както и черният и червеният цвят. Творбите на художника не са безучастни в социален и политически контекст. "Изкуството е може би най-силното желание да се прекрати всякакъв конфликт и сблъсък на цивилизации, който изригва и води до война. Чрез него бих искал да постигна миролюбива хармония, която да донесе любов между хората. Странното е, че изкуството е по-висше от политиката. Политиката се занимава с житейските проблеми и битието, а изкуството възвисява човешкото", казва Феникс Върбанов и отправя призив към мъдрост, съзерцание и отваряне на сетивата за един по-красив свят.
Целия разговор чуйте в звуковия файл:
Наталия Йорданова представя в галерия "Аросита" своята изложба "Безцветните зелени идеи яростно спят". През последните 10 години Наталия създава светове, които изследват човешката природа, състоянието на човека, емоционалността и отношенията със заобикалящата среда през технологичното взаимодействие. Голяма част от тази творческа дейност..
Едва ли има човек, който не си е задавал поне веднъж въпроса какво би сторил, ако имаше машина на времето. Романът "Преди кафето да изстине" на японския писателТошиказу Кавагучи предлага на своите читатели един интимен и вълнуващ поглед към тази недостижима човешка фантазия. В "Нашият ден" Десислава Желева разказва повече за един от..
В своята нова книга "52 исторически разходки из България" Ели Иванова обръща внимание на малко познати, невероятно красиви места и маршрути, свързани с историята на нашите земи. Изданието не е пътеводител на най-известните исторически забележителности в България. То е разходка из магични места, където историята и красотата на природата се..
В центъра на самостоятелната изложба на художничката Ив Тошайн е мащабната инсталация "Чеиз за Марс". Тя е представена в папската крепост Рока Паолина в Перуджа по-рано тази година. В България идва за първи път, но в умален вид. Мястото е зала 19 на галерия "Квадрат 500", където е разположена и антична гробница от IV век. В заглавието Марс е богът на..
Харита Асумани представя свои творби под името "Добри момчета". Авторката наблюдава и рисува по спомените си мъжете, оставили следа в нейния живот. Това са портрети, вдъхновени от мъже, които са ѝ въздействали окриляващо или са я привличали. Тя казва: "С някои от тях сме имали едва няколко срещи. В това сгъстено време се е случил някакъв..
Протест в цялата страна на собственици на аптеки поради предложените промени за начина на отпускане на лекарства по НЗОК, с което се намаляват..
Пътешествие из улиците на София с трамвай, нарисуван от учениците на 51-во средно училище "Елисавета Багряна". Той е част от съвместния проект "Разкажи ми..
В това издание на Lege Artis говорим за репродуктивното здраве. Доц. д-р Мария Юнакова , акушер-гинеколог и специалист по репродуктивна медицина с над..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg