Писателят и учител Милен Хальов написа продължение на фентъзи романа си "Общежитие за чудовища". Година след началото на историята вече е налице втората част на фантастичното приключение. Тя разказва за "Мракът на вампира" и запраща читателите от сърцето на винаги разноликия Студентски град към дълбоките гори на мистичните Родопи.
Според автора с този жанр в литература ние всъщност бягаме от действителността, почиваме си от нея.
"Всяко едно ходене към изкуството – било то кино, било то книга – си е някаква форма на бягство. Особено когато толкова много разчиташ на фантастичното, още повече, когато отидеш и към ужаса. Измисленият хорър, измислените чудовища те спасяват от реалния ужас, от нещата, които не можеш да напълниш със смисъл, които те плашат истински. В една книга чудовищата могат да бъдат победени, ако ли пък не – тяхната победа може да бъде използвана за някаква назидателна история. Можеш да изсмучеш смисъл от това нещо, така че при всички положения е някакво бягство. Надявам се да е здравословен тип бягство", каза той в "Артефир".
За самия автор писането на подобен тип истории също е начин да се спаси от действителността.
Хальов е на мнение, че е въпрос на драматургия дали доброто и злото ще се срещнат в един персонаж. Интересно е обаче дали клишето на жанра фентъзи може да го понесе.
"Искаше ми се в "Общежитие за чудовища", особено във втората част – допълва писателят – да има герои, които наистина да са злодеи. Да може да обичаш, да го мразиш този персонаж, това също е много ценно. Нещо като в стара приказка от Disney."
Във фентъзи романа на Милен Хальов четем за Теа – момичето, което живее в общежитието за чудовища. Тя губи всичко, когато древното обиталище, в което битува, е превзето от жесток хилядолетен вампир. За да спаси близките си, Теа неохотно приема да се подчини на новия господар. Нито за миг обаче не спира да търси изход. Оказва се и че единственият ѝ шанс е да се обърне за помощ към онези, които я предават.
"За Теа общежитието е нейният дом и тя е готова да го брани с цената на всичко. От тази гледна точка всеки човек има някаква такава идея в себе си или нещо, което е готов да защитава. По отношение на мрака също – аз не правя някакво огромно откритие с това, че всеки носи мрака в себе си. Интересното там е, че това общежитие за чудовища всъщност съдържа едни необикновени създания, които не са непременно чудовища. Аз така съм ги кръстил и може би светът така ще погледне на тях, но те носят в себе си своите първични инстинкти, които ги правят страшни и всъщност не са зверове. Теа има право да ги защитава и да иска ги предпази от външния свят, от бедите и ловците на чудовища. Мисля, че с Теа могат да се окачествят много хора", обяснява авторът.
По негови думи, когато четем "Общежитие за чудовища 2: Мракът на вампира", у нас може да се пробуди една по-мечтателска, невинна и юнашка същност, защото приключенията, през които Теа преминава и конфликтите, с които се сблъсква, няма как да не говорят на тази част у човека. Книгата всъщност има способността да задоволява определен настоящ читателски нагон, но може да събуди и носталгия. Темите за вярата обаче са тези, които създават дълбочина.
"Много е странно, когато си говорим за Студентски град, за партитата, за чудовищата в блока и за този на пръв поглед абсурден сюжет и сблъсък, всъщност от него да изкараш теми за вярата и за това как тя наистина може да те спаси или да те унищожи. За мен това е нишката, която най-вероятно има дълбочината, заради която си заслужава да се върнеш към книгата един ден", казва още Милен Хальов.
А какво е мястото на Родопите в цялата тази фентъзи история – чуйте в звуковия файл.
"Общежитие за чудовища 2: Мракът на вампира" имаше официална премиера в софийския Tarantino Live Club, който се превърна в сборище на вампири, върколаци, вещици и всякакви други необикновени създания, а гласа на Теа съживи актрисата Неда Спасова.
Снимки: ФС на Милен Хальов, ciela.booksРадио Брайл ФМ е българско социално интернет радио, където хората с увреждания учат и работят. Целта на радиостанцията е да запознае обществеността с хора със специални нужди – с техните проблеми, възможности, постижения и права и да направи обществото по-толерантно. Вече 10 години Анелия Велинова – изпълнителен директор на медията, и..
Каква е значението на книгата в различните исторически епохи? Каква е ролята на илюстрацията и типографията? Как се ражда един шрифт, какви са политическите и културните причини за това? Заедно с доцент д-р Регина Далкалъчева, Кирил Златков, д-р Бояна Павлова и Дора Иванова коментираме темата в "Гласът на времето". Как се създава един шрифт, какви са..
"Последната цитадела. Изкуственият интелект, естетика, въображение" – дискусия за формиращата роля на изкуствения интелект в съвременното въображение, ще се проведе на 27 ноември в Театралната зала на Софийския университет. Ще бъде представен и едноименния пърформанс, който изследва отношенията на един андроид с любовта. Двама от участниците – доц...
Започва правенето на музиката през поезията и стиховете, обратно на това, което съветват музикантите, но тя така най-добре си може. Младата певица Цвета Ботева трябва да изкаже посланието си и метафорите си в стих, преди да стигне до мелодия. Въпреки промените, които настъпват при музикалната обработка, засега за нея това е пътят, по..
"Най-накрая събрах смелост да допиша книгата си за моя син Степан, който си отиде преди 17 години, и живя цели 20, въпреки прогнозите на лекарите, че ще живее не повече от една година… Дължа огромна благодарност на моя стар приятел Борис Христов, който настойчиво ме подтикваше и ми вдъхваше кураж да го направя… "Ще плача, докато пиша, Боре…" – казвах..
Една много интересна фотографска изложба съчетава фотография, архитектура и разкази на хора, живеещи по покривите. Ще научите къде и докога можете да се..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Сюжетът на романа "Лешникови градини" поставя сериозни и открити въпроси, без компромиси. Защото тъкмо със задаването на въпроси се открива нов свят,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg