Пруският крал Фридрих II (1712-1786), известен още като "Велики", е не само успешен военачалник и щедър патрон на изкуствата, но и умел флейтист и автор на голямо количество инструментални творби, сред които над 120 сонати за флейта и континуо и 4 концерта за флейта и струнни.
Роден през 1712 г., Фридрих от рано проявява по-голям интерес към музиката, литературата и философията, отколкото към военното дело и политиката – факт, който не се нрави особено на баща му Фридрих Вилхелм I. Въпреки това, подпомаган от майка си и сестра си, принцът се обучава по флейта при Йохан Йоаким Кванц и по композиция при Готлиб Хайне. Баща му толерира тези занимания до 18-ата годишнина на Фридрих, когато напълно ги забранява. Поради тази причина принцът прави опит да избяга от родината си. Бягството обаче е неуспешно: баща му го хвърля в затвора, а единият от съучастниците му е обезглавен пред него. След това преживяване Фридрих се посвещава на държавническото дело и постепенно печели доверието на баща си. Въпреки това обаче не се отказва и от музикалните си занимания – от време на време продължава да взима уроци по флейта, а когато през 1736 г. се мести в Райнсберг, заедно с него идва и ансамбъл от 17 музиканти, сред които братята Карл Хайнрих и Йохан Готлиб Граун, Франц и Йохан Бенда и Кристоф Шафрат.
Веднага след възкачването си на престола през 1740 г. Фридрих се впуска едновременно в социални и политически реформи, военни действия и усилия по възраждането на изкуството и културата в страната си. Поставя началото на Берлинската опера, като назначава Карл Хайнрих Граун за капелмайстор. През същата година към дворцовия оркестър се присъединява и Карл Филип Емануел Бах като първи чембалист. В кралските покои редовно звучи музика: солист често е или самият Фридрих, или Кванц, като репертоарът е дело основно на тях двамата. В инструменталните си произведения Фридрих следва стила на композиране на Кванц, чрез който индиректно попада под влиянието и на Вивалди и Тартини.
Този вторник (21 май от 14 часа) в предаването "Музика хисторика" слушаме изпълненията на Манфред Фридрих – флейта, и камерен оркестър "Карл Филип Емануел Бах" с диригент Хартмут Хенхен на концерти и синфонии от Фридрих Велики.
Ръкописът Old Hall представлява най-важният източник за музикалната практика в Англия от края на XIV и началото на XV век. В кодекса са налични части от меси, мотети и антифони от композитори като Чирбъри, Битеринг, Кук, Екзетър, Фонтейнс, Лайънел Пауър, Стърджън и Тайс, а творби от Дънстъпъл и Форест са добавени в последствие от други писачи...
В класацията "Надпяване" всеки месец ще ви бъде представяна различна музика. Екипът на предаването се старае да бъде на вълните на новите фолклорни жанрове, но и да не забравя традиционното звучене на любимата ни народна музика. В ефира на програма "Христо Ботев" ще чуете да се съревновават не само прекрасни певци, но и виртуозни инструменталисти. Освен..
Четвърта поредна година гостуваме на събитията, организирани за чуждестранни програматори и журналисти от испанското Сдружение за авторски права SGAE: Jazz ñ и Flamenco ñ. Привилегията да откриваме интересни нови проекти е споделена с нашите слушатели и сега. Два и половина часа с документални записи от Гранада с Рейес Караско, Мария Мескле (на първата..
На 6 октомври вечерта от 20.00 часа българско време очакваме с трепет развоя от музикалната надпревара на "Нека пеят народите" – престижният международен хоров конкурс! Отново имаме български финалист и този път това е Детският хор на БНР с главен диригент маестра Венеция Караманова . Конкуренти на нашия състав са Хор на момичетата от Копенхаген..
Няма начин да не сте виждали снимки от Каньона на антилопата в щата Аризона. Фотосите са любими скрийнсейвъри със завладяващите си червено-оранжеви..
В рубриката на предаването "Мрежата" "Въпреки мрежата" по програма "Христо Ботев" Никола Тулечки , лингвист, експерт по данни в "Онтотекст", част от..
Какво се случва в секундите живот между два кадъра? Там, където разноликият, чаровен, конфликтен, но и все пак любим свят на родната ни кинематография се..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg