В предаването "Музика хисторика" ви пренасяме на фестивала за ранна музика Laus Polyphoniae в Антверпен, който тази година се състоя между 23 август и 1 септември. Както винаги сред участниците бяха едни от най-известните вокални и инструментални състави, изпълняващи музика от Средновековието, Ренесанса и Барока, в това число Cappella Pratensis, ансамбъл "Хуелгас", консорт "Беншоа", Stile Antico, ансамбъл "Солацо", Vox luminis и още много други. Темата на изданието тази година беше Vox\Voces: връзката между едногласието и многогласието в западноедропейската ранна музика. С други думи, ролята на монодията като ядро в структурата на полифоничната тъкан. Това беше и обединяващата тематика на концертите в програмата, като различните състави се бяха възползвали да демонстрират разнообразните проявления на ролята на едногласната мелодия в западноевропейската музикална история.
Както хумористично обяснява Стратън Бул – артистичният директор на ансамбъл Cappella Pratensis – в програмната книжка на фестивала: "В началото беше линията. Музикалната линия. Мелодията. Фрагмент от хорал. Новосъздадена мелодия. Или може би съмнителна песен, чута предната вечер в кръчмата, която днес служи като основа за полифонична меса. Учени сме, че полифонията е едновременното звучене на множество мелодични линии, всички с еднакъв статут. Но в действителност в голяма част от случаите тази сложна фактура е резултат от силата на една предварително съществуваща линия, която е породила всички останали. Другите гласове на свой ред поемат различни роли. Всички полифонични линии са равностойни, но някои са по-равностойни от други. В началото беше линията: оттук започва историята на полифоничното сътворение".
Този вторник (24 септември от 14 часа) в предаването "Музика хисторика" слушаме изпълненията на съставите Cappella Pratensis, The Gesualdo Six, Cut Circle, "Перегрина", Profeti della Quinta и консорт "Беншоа".
Снимки: amuz.beВ премиерната вечер за Старозагорската опера на “Риголето” от Джузепе Верди сценичният размах и визуалният разказ се разгръщаха със смелост и прецизност. Публиката беше въвлечена в едно модерно, но същевременно дълбоко емоционално преживяване. “Риголето” е произведение, балансиращо между дълбока човешка драма, политически интриги и съдбовна..
Софийската филхармония посреща изтъкнатия български кларинетист Росен Идеалов, който ще представи забележителния Концерт за кларинет и оркестър на Паул Хиндемит. Диригент на вечерта ще бъде Вилиана Вълчева, която допълва програмата с Трета симфония на Йоханес Брамс. Според Росен Идеалов в целия концертен репертоар за кларинет Концертът на Хиндемит..
Любимката на българската публика, Таря Турунен, и бившият ѝ колега от Nightwish , Марко Хиетала, пристигат в София за концерт в зала "Асикс Арена" на 4 април, а два дни по-рано – на 2 април, канят варненските си фенове в Двореца на културата и спорта. Слушайте!
Вървиш, не спираш, силуети на хора се движат около теб, но ти чуваш само неговия глас. Превзел те е. Говори ти за старата любов, която е като сън, несбъднат сън. Толкова пъти си го слушал, когато ти е било тежко, но и в мигове на щастие също, и знаеш, че ще ти помогне. Той просто те разбира – точно теб, непознатия, който живее със смисъла в думите му...
1 април Свири Оркестърът на Италианска Швейцария с диригент Давид Афхам. 3.00 часа – Роберт Шуман (1810-1856), Концерт за виолончело в ла минор, оп. 129. Солист: Трулс Мьорк (виолончело). 3.26 часа – Йохан Себастиан Бах (1685-1750), Сарабанда из Сюита за виолончело № 2 в ре минор, BWV.1008. Изпълнява Трулс Мьорк (виолончело). 3.31 часа – Лудвиг ван..
В рубриката "Разговорът" на предаването "Нашият ден" ви срещнахме с Ирена Методиева – жена, която води една от най-трудните битки: за живота си, за..
На Световния ден за информираност за аутизма се проведе открит разговор за предизвикателствата, пред които са изправени хората с аутизъм, както и за..
Гимназията по механизация на селското стопанство "Пейо Яворов" в гр. Гоце Делчев изглежда е едно от най-бързо развиващите се училища в страната. Дори ако..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg