За революциите и еволюциите, жестокостта на свободата и сезона на илюзиите в "Нашият ден" разговаряме с поета, писател и драматург Стефан Цанев – тазгодишният носител на Специалната награда "Перото" за цялостен принос към българския литературен контекст.
7 ноември е ден, обвързан със спомена за Октомврийската революция. Цанев коментира революцията, войната и злото в контекста на днешния ден и определя този тип човешко поведение като нещо необяснимо.
Обвиненията към изкуството и най-актуалния пример с пиесата "Оръжията и човека", чиято премиера в Народния театър е днес, Цанев обвързва с жестоката страна на свободата.
"Свободата е много жестоко нещо. Тя те лишава от оправданието, че някой друг е виновен за твоето нещастие. Тя означава, че сам решаваш съдбата си, а не чакаш някой друг да ти помага. Ние загубихме тази самостоятелност", казва писателят.
Интелигенцията, по думите на Цанев, днес е изтласкана целенасочено от политическата класа.
"Прагматизмът задуши всичко и това е жестоко. То обезсмисля нашето съществуване като отделни личности на тази планета", казва Цанев.
"Съпротивата прави човека буден. Сега, когато имаме свобода, се оказахме неспособни за тази тежка участ", допълва поетът.
Сезонът на илюзиите никога няма да приключи, по думите на Цанев, който вярва, че именно илюзията различава човека от животното.
"Приближаването до животинското ме вбесява", заявява писателят.
"Ние сме страната на поетите, осъдени на смърт чрез мълчание“ са думи, които Цанев пише в защита на съвременните поети.
Един поет, според Цанев, е жив, ако се чете, ако познават поезията му. Младите поети са обгърнати от мълчание, безразличие и апатия – състояния, които, по думите на писателя, са по-страшни от цензурата.
Чуйте целия разговор в звуковия файл:
Завръщайки се от третия "Микрофест" в Габрово, провел се в последния уикенд на септември с естественото за тази година подзаглавие "Три за щастие" , неминуемо се сещаме и за първия (2023) – "Нови тъкачи за Габрово" , а и за втория (2024) – "Инфундибулум" (хроно-синкластичен, по "Сирените от Титан" на Вонегът). Те, нещата, са преплетени,..
Улиците и сградите около "Граф Игнатиев" и Женския пазар в София оживяват в историите на Здравко Петров и книгата "Още исторически маршрути: София". Урбанистът продължава мисията си да възстановява паметта на София. Авторът възстановява паметта на българската столица от края на XIX и първата половина на XX век и подарява на читателите два..
От 1 до 6 октомври Варна бе домакин на традиционния Международен куклен фестивал "Златният делфин". Най-старият български фестивал за куклено изкуство се провежда на всеки три години на сцената на Варненския куклен театър. Представят се спектакли на режисьори от различни поколения, както и театър за най-малките и за семейна публика. "Маншон,..
Това не е просто фестивал, това е фестивал, който ти позволява да се провалиш. Позволява ти пълната свобода на творческото изразяване и излизане от зоната на комфорта. Арт директорът Александър Хаджиев в началото се заема с 180° Лаборатория за иновативно изкуство от позицията на артист, които търси същото за себе си. В днешна дата Лабораторията..
Сборникът "Дигитални неравенства" е резултат от голямо изследване на Института по философия и социология към БАН. Умното използване на интернет, дигиталната грамотност, изкуственият интелект вече се изследват като нова форма на капитал. Професор Румяна Стоилова, съставител на сборника и гл.ас. Камелия Петкова представят в "Какво се случва" данните...
В Комплексен онкологичен център (КОЦ) Пловдив прилагат международните стандарти за намаляване усложненията от химиотерапията при лечение на рак. Доктор..
Той се нарича "Активна София 65+: Заедно за по-пълноценен живот", негов автор е сдружение "Мулти култи колектив". Проектът е насочен както към българи,..
Проектът "Възможности за съпричастност" с автор Ивайло Аврамов изследва пространството на галерия "Куб", търсейки диалог между ресурсите на архитектурата и..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg