Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Над 600 села у нас са без обществен транспорт. Има ли решение?

| обновено на 20.11.24 в 11:42
Снимка: Pixabay

В рамките на рубриката "Разговорът" на предаването "Нашият ден" се обсъди темата за автобусния транспорт в България и как подготвените промени в Закона за автомобилните превози могат да повлияят на хората в малките и големите населени места. Разговорът разкри тревожни факти и различни гледни точки относно съществуващите проблеми и възможните решения.

Над 30% са хората, които не могат да плащат разходите си за транспорт, или нямат транспорт. Около 600 села нямат връзка с обществен транспорт до общинските или областните си центрове. 

Петър Арабаджиев, представител на Националното сдружение на автобусните превозвачи, подчерта, че в много малки общини в България практически липсва обществен транспорт. Той уточни, че макар ситуацията от общинските центрове към областните да е малко по-добра, общините не разполагат нито с финансови, нито с административни ресурси, за да решат този проблем. "Държавата с годините абдикира от тази отговорност, прехвърляйки я на местните власти", сподели Арабаджиев.

Един от ключовите му предложения е връщането на леките автомобили като опция за обществен превоз, което би намалило разходите за превозвачите. Като пример той даде община Годеч, където автобуси често превозват само по един-двама пътници на курс, което генерира значителни загуби както за превозвачите, така и за държавата. Той посочи също и недостига на шофьори като допълнителен проблем, обусловен от по-добрите условия на труд в градовете.

Ивайло Константинов, изпълнителен директор на Националното сдружение на автобусните превозвачи, заяви, че проблемът с транспорта е сериозен и остава нерешен вече над 10 години. Той отбеляза, че около 100 общини в България нямат транспортна свързаност между общинските центрове и населените места, а половината от страната страда от липса на връзка между общинските и областните центрове. "Основната причина, според него, е липсата на последователна държавна политика в областта на транспорта."

"Транспортните компании са намалели с две трети през последните седем-осем години", подчерта Константинов, което допълнително усложнява ситуацията.

Кметът на Върбица, Мердим Байрям, сподели своя опит с решаването на транспортните проблеми в неговата община. Поради липсата на обществен превоз през последното десетилетие, общината е създала собствено транспортно предприятие. "Закупихме три нови автобуса, изградихме автогара и предоставихме реновирана сграда за нуждите на предприятието", обясни Байрям. Въпреки усилията, проблемът с нерегламентираните превозвачи, които отнемат пътници, остава.

Дамян Войновски, изпълнителен директор на "Автомобилна администрация", обяви, че в Плана за възстановяване и развитие е заложено изготвянето на нов закон за обществения превоз. Този закон трябва да осигури рамка за ефективна транспортна система, която да свърже републиканската транспортна мрежа с местните транспортни системи. "Министерството ще работи с кметовете и Сдружението на общините, за да създаде оптимални решения, съобразени с местните нужди", уточни Войновски.

В разговор в звуковия файл можете да чуете и становището на Министерство на финансите. 


По публикацията работи: Зоя Димитрова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Импулсът в мен: Новогодишни обещания

Темата на подкаста "Импулсът в мен" този път са новогодишните обещания – успяваме ли да ги спазим? Най-ранните известни новогодишни обещания били тези, направени от древните вавилонци, които обещавали пред владетеля да изплатят дълговете си и да върнат взетото назаем. Но защо тази древна практика се проваля толкова често? Според..

публикувано на 06.01.25 в 14:51
Максим Делчев, Ана-Мария Кръстева и Вартануш Топакбашян

Светлината от празниците Ханука за евреите и Рождество за арменците

На 25-ия ден от месец Кислев по еврейския календар, в продължение на осем дни еврейската общност по целия свят празнува Ханука – празникът на светлината. През отминалата 2024 г. той започна от залез слънце на 25 декември и продължи до нощта на 2 януари тази година. Това е един от най-важните еврейски празници. В продължение на 8 дни във всеки..

публикувано на 06.01.25 в 13:15

Богоявление и Ботев – празник и памет в Калофер

На 6 януари, един от най-светлите християнски празници - Богоявление, отбелязваме 177 години от рождението на Христо Ботев по нов стил. В рамките на рубриката "Коментарът"  в предаването Terra Култура, екипът направи директно включване от Калофер с колегата Димитър Владимиров от Радио Пловдив. Калофер, родният град на великия поет и революционер, на..

обновено на 06.01.25 в 12:51
Булка от село Рибново

Достъпът до култура в българската действителност

Достъпът до култура е предизвикателство в българската действителност. Какви отговори и предложения ни дават изследванията на средата и представителите на културния сектор и какво предстои през новата 2025 година – разговор в "Нашият ден" с Янина Танева , основател на "Фабрика за идеи". Танева подчертава пряката връзка между достъпът и..

публикувано на 06.01.25 в 11:42

Голямата тема за новите храни

Отглеждането на насекоми за агроиндустрията все още звучи екзотично в българското общество, но темата за новите храни става все по-актуална. Рубриката "Зелените новатори на България" на предаването "Нашият ден" представя Мария Александрова , която ръководи проектите за иновации и устойчивост в Nasekomo – високотехнологична компания,..

публикувано на 06.01.25 в 09:43