Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Над 600 села у нас са без обществен транспорт. Има ли решение?

| обновено на 20.11.24 в 11:42
Снимка: Pixabay

В рамките на рубриката "Разговорът" на предаването "Нашият ден" се обсъди темата за автобусния транспорт в България и как подготвените промени в Закона за автомобилните превози могат да повлияят на хората в малките и големите населени места. Разговорът разкри тревожни факти и различни гледни точки относно съществуващите проблеми и възможните решения.

Над 30% са хората, които не могат да плащат разходите си за транспорт, или нямат транспорт. Около 600 села нямат връзка с обществен транспорт до общинските или областните си центрове. 

Петър Арабаджиев, представител на Националното сдружение на автобусните превозвачи, подчерта, че в много малки общини в България практически липсва обществен транспорт. Той уточни, че макар ситуацията от общинските центрове към областните да е малко по-добра, общините не разполагат нито с финансови, нито с административни ресурси, за да решат този проблем. "Държавата с годините абдикира от тази отговорност, прехвърляйки я на местните власти", сподели Арабаджиев.

Един от ключовите му предложения е връщането на леките автомобили като опция за обществен превоз, което би намалило разходите за превозвачите. Като пример той даде община Годеч, където автобуси често превозват само по един-двама пътници на курс, което генерира значителни загуби както за превозвачите, така и за държавата. Той посочи също и недостига на шофьори като допълнителен проблем, обусловен от по-добрите условия на труд в градовете.

Ивайло Константинов, изпълнителен директор на Националното сдружение на автобусните превозвачи, заяви, че проблемът с транспорта е сериозен и остава нерешен вече над 10 години. Той отбеляза, че около 100 общини в България нямат транспортна свързаност между общинските центрове и населените места, а половината от страната страда от липса на връзка между общинските и областните центрове. "Основната причина, според него, е липсата на последователна държавна политика в областта на транспорта."

"Транспортните компании са намалели с две трети през последните седем-осем години", подчерта Константинов, което допълнително усложнява ситуацията.

Кметът на Върбица, Мердим Байрям, сподели своя опит с решаването на транспортните проблеми в неговата община. Поради липсата на обществен превоз през последното десетилетие, общината е създала собствено транспортно предприятие. "Закупихме три нови автобуса, изградихме автогара и предоставихме реновирана сграда за нуждите на предприятието", обясни Байрям. Въпреки усилията, проблемът с нерегламентираните превозвачи, които отнемат пътници, остава.

Дамян Войновски, изпълнителен директор на "Автомобилна администрация", обяви, че в Плана за възстановяване и развитие е заложено изготвянето на нов закон за обществения превоз. Този закон трябва да осигури рамка за ефективна транспортна система, която да свърже републиканската транспортна мрежа с местните транспортни системи. "Министерството ще работи с кметовете и Сдружението на общините, за да създаде оптимални решения, съобразени с местните нужди", уточни Войновски.

В разговор в звуковия файл можете да чуете и становището на Министерство на финансите. 


По публикацията работи: Зоя Димитрова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Димитър Къцарков

Много трудно се унищожава организация като "Хамас"

Седмицата, в която се навършиха две години от нахлуването на "Хамас" в Израел, двете страни приеха първата фаза от споразумението за мир. Приключи ли войната в Газа, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Димитър Къцарков , хебраист и изследовател на процесите в Близкия изток. Какво следва за Газа "Постигнатото тази седмица беше..

публикувано на 11.10.25 в 09:15
Илиян Василев

Илиян Василев: Мафията е обречена и това важи не само за господин Пеевски

Защо според Илиян Василев ситуацията в България – от кризата с боклука в София до войната между прокуратурата и съда – може да бъде наречена Операция "Тихи стъпки". "Когато мафията се опитва да стане държава, краят ѝ е неизбежен" "Мафията е обобщение на една голяма група от хора, които целят да реализират своите лични и колективни планове за..

публикувано на 11.10.25 в 08:50

От военно училище във Виетнам до сцената на "Арабеск" – пътят на Чан Тхе Чунг

В рубриката "Мигранти с таланти" ви разказваме за пътя на един балетист от Виетнам до България – историята на Чан Тхе Чунг , солист на балет "Арабеск" , който открива своята втора родина у нас и любовта на своя живот – певицата Светлана Захариева . Чан е роден в Ханой и завършва военно балетно училище в родината си. През 80-те години,..

публикувано на 10.10.25 в 14:48
Снимката е илюстративна

Документ с невярно съдържание при наследствени имотни казуси

В рубриката на предаването "Законът и Темида" "Съвети на адвоката" адв. Христиан Митев отговаря на слушателски въпроси. Камен Петков, Велико Търново: Бях заличен от списъка с наследници на фамилен имот чрез документ с невярно съдържание, съставен от мой родственик, който впоследствие е издействал пред нотариус нотариален акт за имота на свое име...

публикувано на 10.10.25 в 14:10
адв. Йорданка Бекирска

Неизпълнение на съдебните решения за родителската отговорност – задължения и санкции

Неизпълнението на съдебните решения за родителски права и личните отношения дете – родител са и нтересна тема, която сама по себе си въвежда колизия. Какво точно означава да не се изпълняват съдебните решения, не са ли задължителни?  Коментар в новата рубрика "Параграф семейство" на "Законът и Темида" на програма "Христо Ботев" прави Йорданка..

публикувано на 10.10.25 в 13:30