"Реставрацията е любов и отдаденост, като е сравнима с любовта към семейството, но професията е наравно, а не на заден план. В моя живот така се случи, че ми е било отредено да бъда реставратор, защото, когато кандидатствах и ме приеха в такава паралелка в Пловдив, имах голямото щастие да попадна на невероятни преподаватели на които и до днес благодаря. Реставрацията е търпение, изключително задълбочени познания по много дисциплини и най- вече умения", разказва в предаването "Следобед за любопитните" реставраторът с повече от 45-годишен опит д-р Димчо Радев.
В момента в България, според него, няма реставраторска школа. До края на 1988-1989 година, когато български реставратори са практикували в Полша, а техни специалисти у нас, то тогава, българите са били добрите практици, а те са били напред с изследователската методика и добри теоретици, смята Радев.
"За да се стигне до реставрация, трябва много добре да се владеят графичните техники, рисунъка, и в същото време трябва много добре да се моделира с глина. Важни са и практическите занимания, които спомагат за развитието на уменията. Моята специалност "консервация и реставрация" в Пловдив, отдавна беше закрита. Преди години прочетох, че Чехия планира да увеличи с 50 процента училищата, където се подготвят кадри за опазване на културното наследство. В Австрия процесът е същият. Реставрацията е престижна и добре платена дейност в Европа", казва Радев.
Той самият води такива курсове към художествените училища в страната. Без реставратор на обект не може, защото има и етап на теренна реставрация, категоричен е Радев. Много от специалистите в тази област, напуснаха и работят в други държави, допълва той. "При реставрацията и консервацията има определени етапи. От години аз работя в историческия период между неолита и периода на траките."
Проф. Петър Детев от Сорбоната, при когото аз към работил, много ясно казва – този период от близо 7000 години е може би най-красивият и най-достоен период. Траките са автохтонното население на българските територии и доказателствата за това са много. За да се съхрани всичко това, ние трябва да имаме много добре подготвени млади хора, тъй като реставраторската работа го изисква това. "Аз, мога да предложа научноизследователска методология, но реално не мога вече да работя. Чрез професионални конкурси трябва да се подбират реставраторите, а когато има и любов към професията и екипност, нещата ще се случват." категоричен е Димчо Радев.
Целия разговор на Ани Костова с Димчо Радев от предаването "Следобед за любопитните" можете да чуете в звуковия файл.
Д-р Димчо Радев завършва средно професионално образование специалност “Консервация и реставрация на паметници на културата” гр. Пловдив. През 1985-1990 г. – BA&MA висше образование в Национална художествена академия, София – катедра “Консервация и реставрация”. През периода 2006-2009 г. – подготовка за придобиване на професионална и образователна степен Доктор – на тема "Реставрация на култови съоръжения от опалена “in situ” глина и идолна пластика от керамика от периода на праисторията в България", Катедра Реставрация, Художествена академия, София. Участвал е в реставрацията и консервацията на много обекти в България.
Снимка – БНР
Събитието се проведе за четвърти път с домакинството на Биологическия факултет на Софийския университет. То увенчава целогодишната работа на ученически научни клубове в цялата страна. Фондация Сай Хай е основана от Ели Стойкова и Ренета Богданова с цел и мисия да насърчава и подпомага заниманията с наука и изследователския подход в обучението на..
Днес ни се вижда най-естествено да имаме по три имена – лично, бащино и фамилно, макар че тричленната именна система е сравнително нова в историята ни – от следосвобожденско време. Все по-малко хора обаче знаят и помнят, че има още един вид име и то е родовото – името, с което преди десетилетия и векове е бил назоваван родът, към който е..
Институтът по полимери е научно звено в направление "Нанонауки, нови материали и технологии” на Българската академия на науките. Мисията на Института по полимери е да извършва научни изследвания, иновационни дейности и обучение в областта на полимерите и полимерните материали, които допринасят за развитието на науката и технологиите и са в полза..
Навръх петстотингодишнината от рождението на фламандския класик на ренесансовото изобразително изкуство – художника Питер Брьогел-Стария, говорим за митовете в историята и интерпретацията им в различни сфери на познанието и културата. Събеседниците – културологът Митко Новков, изкуствоведът Любен Домозетски, преподавателят и общественикът Младен..
Една странна тематична амалгама "замесихме" в поредното издание "За здравето". Гостуваха ни двама експерти: доц. Владислав Младенов, уролог, и анестезиологът проф. Атанас Темелков. Темите, върху които акцентирахме, бяха: често срещаните урологични аномалии в детската възраст, характерните и най-чести диагнози, както и свързаните с тях оплаквания при..
Какво се случи с "Голямото жури" на "Дарик", как продължава "Журито" в интернет пространството, какво е елементаризиране на журналистиката,..
Защо и как се променят медийните, политическите и гражданските разкази за войните, които се водят в Близкия изток и в Украйна, коментира в "Мрежата" по..
Институтът за съвременно изкуство в София отбелязва своята 30-годишнина. Започва програма от три групови изложби на своите членове, като предвижда и..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg