В предаването ви предлагаме документален запис от 4 ноември 2024 г. от залата на Виенската държавна опера на спектакъла на "Мадам Бътерфлай" – триактната драма от Джакомо Пучини, под диригентство на Джампаоло Бизанти.
Композиторът открива сюжета за своята шеста опера по време на престоя си в Лондон, където гледа едноактната трагедия "Гейша" на Давид Беласко. Докосва го дълбоко именно личната драма на нещастната японска девойка. Работа по творбата започва през 1901 г., но често се налага да спира. Проявява интерес към културата на Япония и се консултира с известната японска актриса Сада Яко, както и със съпругата на японския посланик. Премиерата е на 17 февруари 1904 г. в Миланската Скала, но е пълно фиаско и това води до преработка на някои от сцените. В новия вид е играна същата година на 28 май в Бреша. Това вече е триумфа на "Мадам Бътерфлай". През 1906 г. е поставена в "Ковънт Гардън" - Лондон, а на следващата в "Опера комик" - Париж.
За военноморския лейтенант Бенджамин Франклин Пинкертон бракът му с Чо-Чо-Сан, известна като Пеперудата, е неангажиращо удобство по време на престоя му в Нагасаки. От друга страна, Чо-Чо-Сан приема брака много сериозно, приема християнската вяра и плаща жесток данък – семейството я проклина и изоставя. Творбата показва явния културен сблъсък между принципите на два свята, между културата на Изтока и Запада.
Изпълнителски състав:
• Чо-Чо-Сан (мадам Бътерфлай) – Марина Ребека (сопран)
• Сузуки, нейна прислужница – Дария Шушкова (мецосопран)
• Бенджамин Франклин Пинкертон, лейтенант от американския флот – Джошуа Гереро (тенор)
• Шарплес, посланник на Щатите в Нагасаки – Стефан Астахов (баритон)
• Горо, сватовник – Матеус Шмидлехнер (тенор)
• Принц Ямадори – Александър Илвакин (баритон)
• Будистки монах, чичо на Чо-Чо-Сан – Евгений Солодовников (бас)
• Якусиде, другият чичо на Чо-Чо-Сан – Юрай Кучар (бас)
• Имперския комисар – Андрей Максимов (бас)
• Официалния секретар – Олег Залицкий (бас)
• Майката на Чо-Чо-Сан – Кристина Агур (мецосопран)
• Лелята – Анна Лах (сопран)
• Братовчедка – Мария Изабел Сегара (сопран)
• Кейт Пинкертон – Анита Монсерат (мецосопран)
Хор и оркестър на Виенската държавна опера
Диригент – Джампаоло Бизанти
Снимки - Wiener Staatsoper / Michael Pöhn
Скулпторът Марк Бойчев излага свои творби в инициативата "Стъпки във времето – поколения" на галерия "Арте" съвместно с акад. Крум Дамянов. Експозицията повдига въпроса за приемствеността в изкуството. Изложба е награда на Бойчев за скулптура от галерията към Националната изложба конкурс "Млади български художници" 2023. Скулпторът се запознава с..
Творби от последния компактдиск "Зодиак" на Христо Йоцов ще звучат по време на концерта на 13 юни в Софийската градска художествена галерия. В него ще вземат участие струнният квартет "София" със солисти Борислав Йоцов (кларинет), Надежда Йоцова (пиано) и Димитър Карамфилов (контрабас). Проявата е част от програмата на фестивала "Софийски музикални..
Унгарската театрална трупа "Хоризонт" гостува само за една вечер на българска сцена в Дерида денс център, за да представи постановката "Наследството". Театърът среща психологията в тази пиеса, създадена по книгата на Мартин Милър, който разглежда отношенията си със своята майка – световноизвестната психоаналитичка Алис Милър. Унгарският културен..
Жан дьо Лафонтен е най-великият баснописец след Езоп. Роден е през 1625 година в областта Шампан във Франция, където баща му служи като лесничей. През целия си живот Лафонтен е покровителстван от богати меценати. Автор е на многобройни литературни произведения и бил член на Френската академия. Безсмъртна слава му донасят неговите басни...
За полските автори и илюстратори на издания за деца и юноши и какво четат децата в Полша – разказват Албена Варсано и Ненко Генов. Албена Варсано е полонистка, която изследва изграждането на екологично съзнание в детската литература и работата с деца. Ненко Генов е автор и преводач на детска литература и комикси, който живее и преподава в..
Знаете ли, че ако успеем да съберем слънчевата енергия, която попада върху земната повърхност за 20 минути, то тя ще бъде достатъчна, за да задоволи..
Антидемократичната пропаганда в медиите онлайн и конвенционалните медии. Как и защо, според проучването на Фондация за социални и хуманитарни..
В съвременната дигитална среда хаосът е оръжие. Информационен шум, фалшиви профили, координирани кампании, страх и манипулация – всичко това не е просто..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg