Eмисия новини
Audio Player
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Шекспир в новия превод: Поглед към пиесата "Венецианският търговец"

| обновено на 21.02.25 в 13:33
Проф. Шурбанов в библиотеката на Софийския университет
Снимка: личен архив

Постановката на "Венецианският търговец" от Уилям Шекспир, представена на сцената на Народния театър "Иван Вазов" под режисурата на Явор Гърдев, предлага задълбочен и актуален поглед върху класическата пиеса. Този спектакъл, съчетаващ модерна визия и уважение към оригиналния текст, е подплатен с нов превод, създаден от проф. Александър Шурбанов.

Проф. Шурбанов споделя, че при превода си се е стремил да остане верен на стилистиката и поетичността на Шекспировия език. Той подчертава значението на ритмичната структура и нюансите на оригиналния текст, отбелязвайки, че "осъвременяването на текста е работа на режисьора". Преводът не просто предава смисъла на репликите, а също така запазва ритъма и емоционалната им сила, което е от съществено значение за разбирането на пиесата в театралната зала.

Режисьорът Явор Гърдев от своя страна акцентира върху актуалността на темите, заложени в пиесата, като разглежда сблъсъка на култури и идентичности в съвременен контекст. Според него конфликтите във "Венецианският търговец" не могат да бъдат сведени само до етнически или религиозни различия – те са по-дълбоки, произтичащи от "природен плам" – израз, който проф. Шурбанов използва в своя превод.

В звуков запис, създаден от писателя и драматург Георги Тенев, проф. Шурбанов разсъждава върху значението на поетичния език в ренесансовите пиеси. Той подчертава, че често в театъра не се разбира разликата между прозаичните и стихотворните текстове, а това е съществено за разкриването на смисъла. "Смисълът е в самата постройка на езика – стихът създава акцентите, той създава логическите ударения вътре", отбелязва той и изразява задоволство от факта, че Явор Гърдев напълно осъзнава тази особеност на драматургията на Шекспир.

Слушайте!

Писателят, драматургът и режисьорът Георги Тенев сподели в ефира на „Нашият ден“ своето мнение относно критическия отзвук на спектакъла "Венецианският търговец". Той подчерта важността на критиката като неотменна част от всяко изкуство – отражение на творческия процес и двигател на неговото развитие.

Значението на професионалната критика

Тенев наблегна на това,  че без сериозна, професионална критическа оценка, изкуството не може да се развива. За него критиката е не само анализ на творбата, но и ключов инструмент за осветяване на силните и слабите й страни. Според него, в днешно време и театралната, и кино критиката са в известен упадък – явление, което не е типично само за България, а се наблюдава и в световен мащаб.

„Венецианският търговец“ – нещо повече от театрален успех

Според него внимание заслужава фактът, че спектакълът е отличен с три номинации на предстоящите награди ИКАР, включително две от най-централните категории – за водеща мъжка роля (Самуел Финци) и за режисура. За Тенев това е знак, че става въпрос за нещо повече от просто успешен театрален проект. 

В контекста на представения спектакъл, Тенев разкрива по-широк социален коментар – почти всяка съвременна институция или явление в нашето общество изглежда действа в противовес на девиза „Съединението прави силата“, който нашият герб носи. Вместо да се обединяваме, ние сме постоянно разединени. Той споделя, че "високата драматургия, която в продължение на векове е осветлявала европейската култура и цивилизация, отново трябва да ни бъде на помощ". 

Слушайте!

По публикацията работи: Зоя Димитрова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Архив „Златният кос”, 2011 г.

50 години "Златният кос": Песни, смях и спомени от българския радиоефир

През 1970 г. Международната организация за радиоразпръскване обявява 1 април за Международен ден на хумора и шегата по радиото, с цел да се напомни на слушателите да не вярват на първоаприлските новинарски емисии. Това традиционно радостно и същевременно любопитно събитие е част от българската културна наследственост, като всеки 1 април носи със..

обновено на 01.04.25 в 11:10

"Условни пространства" – Пламен Кирилов с изложба в Пловдив

Старозагорският художник Пламен Кирилов открива изложба "Условни пространства" в галерия "Лабиринт" в Пловдив. До момента е реализирал осем самостоятелни изложби, като тази е първата му в Пловдив. Работи предимно в областта на живописта. Определят го, макар и със закачка, като абстрактен импресионист. За изложбата му с него разговаря кореспондентът..

обновено на 01.04.25 в 09:53
Теодора Церовска с Ивайло Стоименов и Ася Мирчева

"София изглежда толкова добре" с Ася Мирчева и Ивайло Стоименов

Свикнали сме да приемаме ежедневието си в Софийския град като сиво и неволно да подбираме сиви тоалети за деня си. Има обаче едни хора, които не робуват на рутината и искат да блеснат с цвят, с креативност, с провокация. Именно за тези хора Ася Мирчева и Ивайло Стоименов създават своят профил "Sofia looks so good –София изглежда толкова добре"...

публикувано на 01.04.25 в 09:39
Мартин Джачков

"Сън преди вечност", или още едно огледало на човешката душа

"Сън преди вечност" е новата изложба на художника Мартин Джачков, която на 5 април ще бъде открита в галерия "Видима" в Севлиево . В нея Джачков отново рисува с хартия, за да създаде колажи, които да разкрият личните му пътувания в полето на духа, съня и безвремието. "Тази интимност, която създавам с това да разкажа сънищата си и да дам моите..

публикувано на 01.04.25 в 08:45

"Стъпки във времето – поколения" събира Иван Андонов и Сава Цонев в съвместна изложба

"Стъпки във времето – поколения" е изложба, която събира Иван Андонов и Сава Цонев в галерийното пространство. Известният режисьор, актьор и сценарист Иван Андонов е представен с 15 маслени картини – от голямоформатни до кавалетни, пейзажи от края на ХХ век до поетични абстрактни платна, създадени след 2000 г. Сава Цонев излага 10..

публикувано на 31.03.25 в 17:39