Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Без кръв" – спектакълът, с който публиката на "Варненско лято" дишаше

Защо единственото ни спасение е в прошката?

Снимка: viafest.org

Спектакълът на "Без кръв" – съвместната продукция на Пловдивския драматичен театър и Драматичния театър във Велес, Северна Македония публиката, носител на три "Аскеер"-а за 2025 година – беше аплодиран бурно и дълго от публиката на 33-тото "Варненско лято".

През действието и темпоритъма, в един диалог между словото и музиката, между танца и жеста, актьорите на сцената напълно потопиха зрителите в думите на популярни италиански писател Алесандро Барико. Едноименният роман е преведен на езика на театъра от драматурга Александър Секулов и поставен от режисьорката Диана Добрева.

Докато спектакъла повдига въпроса за това има ли край отмъщението, или всъщност то е омагьосан кръг, в който всеки, поддал му се, е обречен да се върти, "Без кръв" води зрителя до милосърдието и прошката като единственият път за спасение.

"Има голямата разлика между човешката справедливост и Божията справедливост. Ние справедливостта я разбираме по друг начин, малко "зъб за зъб, око за око". Докато в Божията справедливост съществуват едни други правила и една божествена милост, която понякога трудно разбираме, защото си казваме: "Защо Господ е толкова несправедлив?!", но той така или иначе има за нас планове, за които не знаем. Нашата човешка справедливост е базирана на доста по-низките страни на човешката природа", обяснява Диана Добрева, носител на "Аскеер" 2025 за режисурата си на "Без кръв".

В звуковия файл тя говори за безкомпромисния ефект в театъра и мостът, който "Без кръв" създава между две страни.

Магическото пътуване на сцената, което въвлича зрителя и го подтиква да диша заедно с персонажите, разкрива пред  него свят, белязан от жестокост и война. Същевременно с това обаче и докоснат от тиха, меланхолична красота. "Без кръв" представя историята на жена, считана за луда, чиято съдба е предопределена от насилие, но тъкмо поради тази причина животът ѝ се превръща в универсална притча за човешката природа и механизмите на паметта.

В ролята на жената, поела по пътя на отмъщението, за да открие силата на смирението и прецизността в съществуването е Маргита Гошева.

"Беше уникално това усещане - толкова фиксирана и притаена публика срещнахме на "Варненско лято". Това е страхотно удоволствие, не знам дали хората си дава сметка, че ние зависим един от друг. Ако няма отдолу желание за помощ - нищо хубаво не може да се случи, нищо важно не може да се случи. А днес се случи нещо важно според мен, много беше приятно", каза актрисата по повод представлението на сцената на 33-тия Международен театрален фестивал във Варна.

Всеки от нас носи и тъмнина, и светлина в себе си, но именно светлината дава най-голяма сила, смята още Маргита Гошева. Чуйте и нея в звуковия файл.

"Без кръв" е резултат от международно сътрудничество между Пловдивския драматичен театър и Драматичен театър - Велес, Северна Македония и е финален етап от двугодишния проект "Манифест".

Спектакълът е носител на "Аскеер" 2025 за най-добър спектакъл, за режисура (Диана Добрева) и за костюмография (Раде Василев и Елена Вангеловска).

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Емил Янев, Маргарита Бойчева и Еленко Касалийски (отляво на дясно)

Един следобед сред вкаменения лес

В епизод 613 "Трамвай по желание" прави радиопремиера на пълнометражния документален филм "Потопът и вкаменената гора", с режисьор Еленко Касалийски и по сценарий на Маргарита Бойчева. "Потопът и вкаменената гора" е филм за уникалния в световен мащаб природен феномен Вкаменената гора, който се намира на дъното на Черно море. Това е филм за..

публикувано на 27.11.25 в 17:35

Какво са превеждали и чели българите от първата половина на XIX век

Книгата на Николай Аретов "Преводната белетристика от първата половина на ХІХ век. Развитие, връзки с оригиналната книжнина, проблеми на рецепцията" разглежда изчерпателно преводните творби в периода от възникването на новата българска литература до Кримската война (1854-1856).  Авторът се спира върху развитието на "повествователната техника,..

публикувано на 27.11.25 в 17:05

Сливенският театър представя спектакъла "Боряна" в София

Драматичният театър "Стефан Киров" - Сливен гостува в София с най-новия си спектакъл – "Боряна". Постановката по пиесата на Йордан Йовков е дело на Петър Денчев. Ролята на Боряна изпълнява актрисата Мария Манолова. "Темата за избора присъства много силно в пиесата, но тя присъства и днес -   ние не си даваме сметка, че нашият избор има..

публикувано на 27.11.25 в 16:25

Четирима художници с изложба в галерия "Стубел"

Валери Чакалов, Красимир Добрев, Красимир Карабаджаков и Стефан Божков откриха снощи обща изложба с най-новите си творби, създадени в последните години. Валери Чакалов работи в областта на графиката, живописта и неконвенционалното изкуство.  Красимир Карабаджаков "притежава изключително освободено образно мислене, а експресионистичните му картини..

публикувано на 27.11.25 в 16:13

Любовта като най-голямото бедствие в "Примадони"

На 28 ноември 2025 г. Сатиричният театър "Алеко Константинов" ще представи премиерата на комедията "Примадони" от Кен Лудвиг – една от най-енергичните и забавни пиеси на съвременната американска сцена. Постановката е на режисьора Калин Сърменов, който среща зрителите с остроумния свят на Лудвиг, изпълнен с обърквания, маскировки, влюбени герои..

публикувано на 27.11.25 в 15:50