Наскоро поредица от събития отново подчерта липсата на музей за съвременно изкуство в България. Първо колежка отбеляза: "30 и повече години след промените българското съвременно изкуство почти няма видимост извън страната. Значи ние нещо не сме направили като хората".
Отговорих ѝ, че българското съвременно изкуство на практика не е видимо и в България, особено за широката публика. "30 години отидоха в борбата за две неща: редовно участие във Венецианското биенале и музей за съвременно изкуство у нас. Първото, надявам се, вече се постига, а за второто сме в задънена улица".
И допълних, че наличието на музей за съвременно изкуство като начало ще легитимира това изкуство пред широката публика, а самото то ще битува по-комфортно в самата България. Отделно че и видимостта навън ще става далеч по-лесно през такава музейна институция, а не само с усилията на отделни хора, сдружения и фондации.
Почти веднага след този разговор дойде новината, че три произведения на художниците Расим, Правдолюб Иванов и Иван Мудов постъпват в колекцията на Центъра "Жорж Помпиду" в Париж. Разбира се, отразихме радостното събитие в "Музей в ефира", а заедно с това се запитах дали имената на тези международно известни наши творци са познати на българската публика…
Самото предаване "Музей в ефира" бе създадено преди 15 години тъкмо с идеята да компенсира според възможностите си липсата на музей за съвременно изкуство в България. Но компенсиращите форми не могат да запълнят тази липса. Без такъв музей българската арт сцена се превръща в "затворена екосистема", както отбелязва Сергей Георгиев в наскоро публикуваната статия в Портал Култура със заглавие "Защо срещата с публиката не преминава в разговор?".
За липсващия музей Диана Попова разговаря с Мария Василева, Иван Мудов и Гергана Минкова.
Дългоочакваната премиера на спектакъла "Бил Гейтс и Стив Джобс разговарят за бъдещето на информатиката" на режисьора Иван Пантелеев ще бъде на 19 и 20 септември на Голяма сцена в Народния театър. Това е третият проект на Пантелеев с трупата на Народния театър, след спектакли те "NЕОдачници" и "Капитал(на) грешка". Новият му авторски текст изследва..
Програмата на първия по рода си уличен фестивал в сърцето на Стара Загора е вече ясна. U.L.I.C.A. – Street Fest има за цел да превърне централната градска част в оживено и артистично място за срещи, забавления и добро настроение. Фестивалът започна на 13 септември с базар U.L.I.C.A., където посетителите могат да разгледат и закупят произведения..
Фестивалът "Горе/Долу" е единственият български проект с номинация за "Нов европейски Баухаус". Той е съвместна инициатива на "Резиденция Белиш" и Фондация "Колективът" и цели трансформирането на публични пространства в Троян. Кандидатстващи тази година са около 5000 проекта. Според Дарина Бончева, дипломантка по архитектура в УАСГ, дори само..
Играта "Подът е лава" превръща опасността и сигурността в топография на въображението. Инсталацията на Виктор Петров е изградена върху принципите на тази игра, които важат само в границите на четирите стени: наивните и разрушителни импулси могат да се разгърнат с пълна сила, физиката може да бъде пренебрегната, реалността и разумът са освободени от..
Галерия "Васка Емануилова", филиал на Софийската градска художествена галерия откри изложба на две съвременни скулпторки от едно поколение, чийто подход към изучаване, изграждане и обработване на формата е различен. “Противоположности и сходства” е озаглавена експозицията на Зоя Лекова и Моника Игаренска в галерия "Васка Емануилова", която до 19..
На 12-и септември рожден ден празнува една бележита личност в българската съвременна музика – Любомир Денев – джаз пианист, композитор, диригент, аранжор,..
Какво ни казва Русия с дроновете над Полша, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" капитан I ранг о.р. Васил Данов, член на УС на..
Галерия "Васка Емануилова", филиал на Софийската градска художествена галерия откри изложба на две съвременни скулпторки от едно поколение, чийто подход..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg