понеделник
от 16.30 до 17.00 часа
"Музей в ефира – предаването за визуални изкуства по радиото" по програма "Христо Ботев" на Българското национално радио проследява, обсъжда и анализира актуални събития и процеси в съвременния художествен живот.
От самото си създаване през 2009 г. предаването се стреми да компенсира по свой начин липсата на музей за съвременно изкуство в България. Страната ни продължава да е единствената в Европа, а дори и на Балканите, която няма такъв музей. А той е важна и необходима част от образователната система не само на ниво училище, но и за обществото като цяло. Със своята колекция, с постоянната си експозиция, с екипа си от специалисти, призванието на този музей е да запознава публиката – както специализираната, така и широката – с историята, развитието и постиженията на съвременното изкуство у нас. Което отдавна вече е неделима част от историята, развитието и постиженията на международната арт сцена.
Явявайки се своеобразен "виртуален музей" на съвременното ни изкуство, предаването обсъжда неговата история и днешното му развитие, разглежда "ключови" изложби и произведения, говори за важни събития у нас и в чужбина, за личности и институции със значим принос в тази област. Освен всичко друго създава и виртуална колекция – от произведенията, които според събеседниците в студиото непременно трябва да влязат в бъдещия реален музей за съвременно изкуство в България. В нея са събрани над 200 творби, които отразяват мечтата за такъв музей и които представляват интерес не само за любителите, но и за изследователите на художествените процеси у нас.
Водещата на предаването Диана Попова е изкуствовед, критик, куратор, редактор във вестник "Култура" (1992-2001), като продължава да е активен сътрудник на сп. "Култура" и "Портал Култура", наред с други издания. В статиите си тя изследва широк спектър от явления на съвременното българско изкуство, като акцентира на неконвенционалното, иновативното и концептуалното, представя изявите на различни поколения художници и стимулира развитието на националния дебат по проблемите на българското и европейското съвременно изкуство в контекста на световния културен процес.
Екип на предаването: Диана Попова, Ани Маринова, Цвети Бахариева.В книгата си "Това, което видях от Балканската война" Симеон Радев описва как стои с войниците на Босфора и те го питат какво е това отсреща. Азия, им отговаря той. А ние тук какво сме, го попитали. Ние сме Европа, им казал той. И те били много учудени,..
Пропагандата е навсякъде около нас. Знаем го, разбираме го, но често неволно ѝ се поддаваме. Социалните мрежи правят ситуацията още по-сложна. Алгоритъмът ни се превръща в балон, захранван само с информацията, която искаме да чуем и видим. Истината..
Всяко време има своето съвременно изкуство. Това е сякаш самоочевидна истина, върху която не се замисляме. А може би трябва. Често чувам, че нашето днешно съвременно изкуство е неразбираемо, че не е ясно какво е искал да каже авторът, а друго си е..
Названията на две настоящи изложби препращат към времена, места и неща, които ще видим или няма да видим. А галериите, в които са представени, препращат назад в миналото - във времето, когато бизнесът в България започна да обръща по-сериозно внимание на..
Светът на изкуството е динамичен и постоянно се разширява, но някои въпроси остават непроменени. Не, няма за пореден да питаме "какво е изкуство" или да разнищваме най-любопитните случаи на пазара за изкуство. Вместо това ще разгледаме ролята на дизайна..
Все повече са изложбите в последните години, в които съвременните художници работят с архивни материали, за да пресъздадат, възстановят, преосмислят и дори измислят големи общи или малки лични истории. Или по-скоро различни исторически разкази...
Да си млад художник със сигурност никога и никъде не е лесно. Ясно е, че образованието, каквото и да е то, не е достатъчно за бъдещия професионалист. Той или тя тепърва предстои да се учи – не само в изкуството, но и в ред други съпътстващи го важни..
Модата, освен в дефилета, бутици и шивашки ателиета, може да съществува като артистичен проект, представен в галерийна среда. По този начин тя навлиза в сферата на съвременното изкуство, а се превръща и в средство за коментиране на социални, политически..
Изложбата "Академията в Княжество и Царство България", с куратор Милена Балчева-Божкова, представя ранната история на Художествената академия, изтъквайки ролята на българските владетели в нея. Тази роля - може би по инерция - дълго оставаше в сянка,..
Две изложби изследват разрухата и паметта, и превръщането им във възможност за ново начало. Проектите на Яна Абрашева и Слава Савова насочват вниманието към някогашни "обещаващи" родни индустрии и състоянието им в момента. В "Оберлихт" в галерия..
А то значи ангелогласната певица Ася Пинчева от "Мерудия", "Космическите гласове на България" и "Оратница", мултиинструменталистът Георги Маринов - Хорхе..
В навечерието на Световния ден на Земята заедно с учени от Геологическия институт на БАН обсъждаме основните природни ресурси, върху които се гради..
Последното заглавие в репертоара на театър "Възраждане" е приказката "Бременските музиканти" по братя Грим. В тази адаптация на класическия текст..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg