С политолога Борислав Ангелов коментираме новия парламент, който започва работа тази седмица, както и приоритетите на кабинета "Борисов 3" с програмата на ГЕРБ и Обединени патриоти от 21 страници и заявка за управление до 2021-ва.
Борислав Ангелов: Аз не очаквам управлението да изкара пълен мандат, а очаквам той да бъде кратък и то значително по-кратък. Иначе програмата не е нищо особено, взети са едни въпроси, по които има сближаване между двете формации. Видяхме, че големите компромиси бяха направени по-скоро от патриотите. Няма изненада за министерските кресла, аз очаквах да бъдат между три и четири с оглед на тяхната тежест в коалицията. ГЕРБ едва ли щеше да допусне втория играч, както беше с Реформаторския блок, да даде толкова огромен брой места на политическа формация, която няма реална тежест в парламента. С оглед амбициите на г-н Каракачанов, евентуално той ще бъде министър на отбраната, и неговите намерения от много дълго време насам, не бих казал, че е някаква изненада. Въпросът обаче е как ще бъде прието това отвън, как ще бъде прието от нашите партньори в НАТО. Това е големият въпрос. И тук въпросът е не, че той е от ВМРО, колкото, че той е бивш агент от службите.
Културата в програмата е изключително слабо засегната, да не кажа. Очевидно, че културата основно ще бъде един от секторите, който няма да бъде приоритетен въпреки заявките първоначално. Това са едни абсолютно бюрократични чиновнически приоритети, заложени в самата програма. В нея не се вижда, че ще бъде направено нещо значително в сектор „Култура” като цяло, а тя е един от най-тежките сектори, няма да има достатъчно средства за нея и отново ще виждаме как хората от този сектор ще искат допълнително финансиране.
С оглед на това, че Борисов направи бързи избори след президентските, да, кабинет номер три на Борисов ще си прилича с кабинет номер две, няма и много основания да сменя неговите отличници. В миналия мандат издънките не бяха при отличниците, те не водеха и тежките ресори. Тежките ресори бяха дадени на реформаторите, където трябваше да се извършват реформи. Да, здравеопазването и образованието са едни изключително тежки ресори. Не бива да се забравя, че и отбраната не е лек ресор, защото там имаме да изпълняваме ангажименти. От друга страна Българската армия се нуждае от допълнително финансиране, от нейното модернизиране.
Политическата конюктура, обстановката е такава, динамиката е много голяма в България също, не само в Европа и в света. И в България трудно ще имаме в бъдеще парламент, който ще може да изкара пълен мандат. Нямаме необходимите условия, за да се случи това нещо. Партийната ни система е в огромна криза. Ние се намираме в една политическа нестабилност от много дълго време насам, заблуждавахме се, че имаме някаква стабилност. Това са фактори, които не говорят в полза да изкара пълен мандат парламента.
Основната част от законодателната дейност се извършва от Министерския съвет. От друга страна, основната експертиза се носи от референтите и експертите в парламентарните комисии. Да, важен е броят на юристите в парламента, много е по-добре да има качествени юристи в парламента и то основно в комисиите, които са специалисти по дадените ресори, което улеснява изключително много законодателната дейност на парламента. За мен това не е чак толкова голям проблем, защото в съвременния свят има много други професии, които също се занимават с близки до законодателната дейност и експертизи и могат да бъдат полезни.
За мене голямата изненада е, че Ердоган не успя да победи с повече от 54 – 55 %. Очевидно е, че те не бяха предвидили избирателната активност в деня на референдума. Това е видно. От друга страна, тези протести, които протичат в Турция, те протичат усилено през последните 6 – 7 г. и за съжаление това действие, което се случи и което се получава в Турция като политика е и от международните фактори, които просто пренебрегваха политическата обстановка и ситуация в Турция.
Европейският съюз и Съединените американски щати смятаха, че всеки един момент могат да контролират процесите в Турция, но се оказа, че това е невъзможно и нямат необходимите лостове да го правят.
А иначе е съвсем нормално за държава, при която за огромен брой години, 80-те години, мисля, че 40 ръководители са били сменяни и където партийната система е изключително нестабилна, показва, че и тя е в криза, води нестабилни управления и както се знае парламентарният режим води до партокрация и стремежът за изграждане на силен център на властта е много голям.
При големите държави този проблем седи винаги и очевидно е, че Турция тръгва към този модел на развитие. И ние не бива да забравяме нещо много важно, в Турция режимът е светски, но чак да се казва, че тя е типичен демократичен режим аз не съм съгласен. Да, там режимът е светски, той е създаден от Кемал Ататюрк, но очевидно е, че вече върви към друг вид режим, който няма да бъде толкова светски, а ще прилича повече на режими, които ги виждаме на държави в Азия.
В Турция има формации, които не са съгласни с тази ситуация, очевидно е, че ще се направи някакъв опит за реванш, за протести – има такива заявки, но така ще видим колко е силен самият режим на Ердоган. Виждаме, че към този момент всеки един опит за протест срещу него, той бива сломяван и авторитаризмът се засилва. И гоненията срещу журналистите се засилват, и срещу интелектуалците и светските преподаватели. Така че аз не очаквам да вървят към успокоение са ситуацията в Турция, а по-скоро напрежението там ще се увеличава с течението на времето и това е изключително опасно, защото те са нашият съсед, ние сме много близко до тях.
Въпросът с мигрантския процес е един от лостовете, който контролира Анкара, не го контролира Европейският съюз. А Европейският съюз се заигра с Ердоган по този въпрос. Не бива да забравяме кой ходи на избори в Турция в подкрепа на Ердоган, все пак това беше Меркел и това не беше чак толкова далече във времето.
И ноември си отива, а усещането, че се въртим в омагьосан кръг все по осезаемо ни напомня на колко въпроси се чакат отговорите. Кога и дали въобще това НС ще заработи след като за пореден път не се стигна до избор на председател? Колко още може да задълбочи политическата криза, повличайки цялата държава? Говорим по темата с Евелина Славкова..
България има осезаем напредък в кръговата икономика и оползотворяването на ресурсите, въпреки че за много от гражданите това е почти невидимо. Зелената трансформация е плод на усилията на държавата, на бизнеса и на хората. Имаме доста съществен напредък . Това е оценката на Владимир Димитров , експерт "Индустрия и околна среда" в Българската..
Експертът по политически комуникации Арман Бабикян коментира за Радио Пловдив поредния неуспех да бъде избран председател на Народното събрание и ескалиращата политическата криза. Той подчерта, че липсата на реален диалог между политическите сили с различни цели прави трудно постигането на решения, които обществото да приеме. „Обществото или..
В първата ни рубрика за успешните образователни практики, реализирани по проекта „Успех за теб“ ще ви разкажем за ОУ „Васил Левски“ в село Караджово, община Садово. Проектът се изпълнява от Министерството на образованието и науката и се финансира със средства в размер на 105 млн. лв. от Програма „Образование“ 2021-2027, съфинансирана от..
Не виждам как при тази конфронтация, която отдавна не е по идеологически и политически причини, а е по междуличностни и интрументални причини, ще може този парламент да излъчи управляващо мнозинство, което да работи повече от три месеца. Това заяви в интервю за предаването „Точно днес“ на Радио Пловдив политологът и университетски преподавател..