Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

С държавната помощ БДЖ ще се освободи от воденичния си камък

| обновено на 19.06.17 в 16:30

Българското правителство получи разрешение от ЕК да помогне на БДЖ с 224 милиона лева. Петър Бунев е синдикалист в железниците и смята, че нотификацията от ЕК е много важен документ, защото ако не беше получен, държавната помощ е недопустима. 

Най- спешният разход е вторият облигационен заем от 230 милиона евро и плащането на наказателна лихва между 10 и 15 милиона, тъй като компанията е осъдена. Сега въпросът е да се намерят средствата и да отпадне този воденичен камък от БДЖ, каза за Радио Пловдив Бунев.

Според него парите могат да бъдат получени от държавата като безлихвен заем, а покриването на дълга  ще освободи средства на компанията за обновяване на влаковете. В момента БДЖ разполага с ограничени възможности, защото се отменят влакове, липсват локомотиви, не достигат вагони. 

Дори всичко да се изчисти, най- рано след две години можем да говорим за нови влакове, каза синдикалистът и добави, че поне  възнагражденията се плащат редовно, но са ниски и липсват млади хора, които искат да постъпят в железниците.

Автобусните превози са най- големите конкуренти на БДЖ.  Ако през 90-те години годишно с влак пътуваха  90- милиона души, през 2008 –  2009-та те намаляха на 38 милиона, а сега са 22 милиона пътници. Статистиката е обратима, но железниците трябва да си подобрят инфраструктурата и услугата, каза Бунев. Според него с въвеждането на тол - таксите услугата на БДЖ ще бъде отново привлекателна.  За един вагон сега се плаща между  10 – 13 хиляди лева инфраструктурна такса, докато един автобус плаща винетка от 1000 лева годишно, припомни той. 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Човешкият фактор убива на пътя

След серията тежки катастрофи в Пловдив през последните дни – сред които и трагичният инцидент на Околовръстното шосе, отнел живота на майка, баща и едното им дете – темата за пътната безопасност отново излезе на преден план. За причините и решенията e разговарът с осемкратния рали шампион на България и основател на Академията за безопасно шофиране..

публикувано на 27.11.25 в 16:20
Пламен Димитров, председател на Дружеството на психолозите в България.

Вербалната агресия в парламента взриви улицата

Могат ли протестите да променят ситуацията в държавата? Въпросът идва след снощното бурното недоволство в София и днешния отзвук за преработка на проектобюдежета. А отговорите са някъде между силата на обществото и слабостите на политиците.  Според психолога Пламен Димитров, когато говорим за сила и слабост, неизбежно се поражда конфликт. А..

публикувано на 27.11.25 в 16:05
Еньо Енев

Ресторантьори предупреждават за фалити догодина

На ресторант ще ни е по-скъпо през следващата година , прогнозира регионалният представител на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) за Пловдив Еньо Енев. По думите му секторът се присъединява към общото недоволство срещу проектобюджета за 2026 г., който според бранша не е приемлив.  Енев подчерта, че за разлика от..

публикувано на 27.11.25 в 11:18

Няма икономически разум в предложението за бюджета

Професор Митко Димитров от Института за икономически изследвания на БАН анализира рисковете, свързани с новия държавен бюджет.  Според него, ако бъде приет, България ще навлезе навлиза в опасна дългова спирала с очаквано увеличение на съотношението на дълга към БВП над 36%.  Той критикува факта, че увеличението на разходите се финансира чрез нови заеми..

публикувано на 27.11.25 в 11:11

НЗОК трябва да плаща медицинска дейност, а не заплати

В отворено писмо Българската болнична асоциация (ББА) и Националното сдружение на частните болници заявиха, че категорично не са съгласни с предложените в проекта за бюджет на НЗОК за 2026 г. промени. Според тях механизмът за финансиране на заплатите на лекари и специалисти по здравни грижи чрез държавни трансфери през Касата е неправилен...

публикувано на 27.11.25 в 11:03