В програма "Точно днес" разговаряме с политолога и преподавател в НБУ Любомир Стефанов за темите, по които ще градят дабати политиците, след като удари пленарният звънец на 1 септември.
Любомир Стефанов: В днешната и по принцип съвременната динамична обстановка и с непрекъснато променящи се външни фактори и вътрешни, както виждаме, малко трудно е да прогнозираме какво ще бъде точно включено в дневния ред на народните избраници за есенния полусезон на парламентарния живот. Но, да, според първоначалните заявки Законът за борба с корупцията особено по високите етажи на властта би трябвало да вземе челно място, паралелно със Закона за бюджета, както и с ускоряването, надявам се ефективно и ефикасно, на организацията и логистиката около българското председателство на Съвета на Европейския съюз.
Парадоксално, но предполагам, че и управляващи, и опозиция ще говорят еднакво възторжено и въодушевено за нуждата от такъв закон – всеки със своите аргументи, разбира се, от собствената си камбанария. Знаете, през лятото не ни подминаха няколко скандала, които като че ли се фокусираха в тази посока – от страна на управляващите това беше възродената сага „Цанков камък” – за язовира и безхаберното или по-скоро безотчетното източване на колосални суми пари и накрая получаваме нефункциониращо съоръжение, което е предпоставка за съмнения за корупция с определени имена намесени.
От друга страна пък опозицията заговори за, аз няма да използвам името, което популярни жълти източници го нарекоха, но скандал с производители на салами и пласирането им по определена схема към източници на властта.
Отново конкретни имена, отново високите етажи, така че виждате, всеки си има аргументи. Надявам се обаче лятото е летните жеги да не са изпарили желанието и устрема на народните представители наистина да доведат това дело до успешен край.
От една страна политическите партии имат функция да комуникират с гражданите, не само до комуникират помежду си, т. е. на системно ниво в парламента партиите общуват помежду си, за да произведат закони, които да са от полза за обществото.
Но публичната им функция е да осведомяват нас, техните гласоподаватели и българските граждани, които сме реалният суверен в тази държава, какви са намеренията им, какви са възможностите и какви са заявките, така че не виждам нищо нередно, само казвам, надявам се, това, което се случи зад парламента да бъде внесено в парламента, структурирано и произведено в ефективен и ефикасен закон, тъй като българските граждани имат вопиюща нужда от възстановяване на доверието в работата на институциите.
Коалиция ГЕРБ – Обединени патриоти е абсолютно нормално работеща откъм функциониране и заявени предварително приоритети за изпълнение. Доколко ги пълнят със съдържание е въпрос може би, на който ще си отговаряме януари месец догодина, когато направим качествения анализ на количествената работа, която те ще отчетат. Доколкото за изблиците – абсолютно нормално – има напрежение между партньори каквито и да са те, в едно семейство има разбира се напрежение между съпруг и съпруга, така че нищо ненормално не виждам. Въпросът е, че Обединените патриоти – движение като че ли доста бързо се учат да бъдат управляващи, което не е лошо, тъй като води до смекчаване на част от, меко казано, противоречивата и скандална предизборна риторика от тази година.
Г-н Валери Симеонов използва точно децибелите, тъй като това може би е донякъде ролята на Обединените патриоти в коалицията – да гонят рупора на популярни или не до там идеи и предложения за политика, докато ГЕРБ играят ролята на по-умерения, на по-въздържания, по-мъдрия, по-опитния в коалицията. Те казват – вижте, много са ви хубави желанията, много добре сте си ги формулирали, напипали сте нещо важно в обществото, само че не става така – през главата за краката да стават работите, трябва по-полека да го направим, управленски, институционално, да го канализираме, систематизираме и т. н. Предполагам, че това е сценарият, който разиграват.
На този етап външната политика е обнадеждаваща. Имаме посока, спазваме принципи, нещо не особено присъщо за българската външна политика да кажем по отношенията със съседите. Но спрямо Македония успяхме като че ли да задържим и да издържим най-вече на напора и натиска. Помните, говорихме с вас по-рано т. г., че това е най-големият препъни камък, да издържим точно на напрежението вътрешно и външно, да запазим постоянен и що-годе последователен курс на отношенията.
Що се отнася до ратифицирането на договора за добросъседство с Македония имам съмнения, имам съмнения, може би ще станем свидетели на доста нелицеприятни сцени и изказвания по време на обсъждането. Подозирам, че ще бъдат индивидуални, солови изяви, но които ще имат точно тази тестова цел да пробват настроенията в парламента и да търсят по-скоро извън тясно партийно мнозинство или нестабилно пропукване на мнозинството, което би гласувало такъв проектозакон. А от кой ще дойдат? Не знам, може и от изненадваща страна да дойдат.
Сблъсък между БСП и ГЕРБ ще има, или поне логиката на политическия и партиен живот сочи в тази посока. БСП се заявява като категорична опозиция като да бъде такава трябва да пълни със съдържание заявите и претенциите си.
Темата – корупцията ще бъде една от тези теми задължително или ще олекнат заявките на БСП за внасяне на прозрачност и завоюване на властта на гражданите.
Другото, което провиждам е разбира се Законът за държавния бюджет. БСП трябва да отстоява социалните си императиви и постулати и ако не оспорва някои неща, които вижда като десни политики рестриктивни или друг тип, навлизащи в конфликти техните социални позиции, също ще олекне.
Третото нещо, което малцина български граждани интересува, но което е от фундаментална важност за отношенията към България от Европейския съюз освен нашумялото председателство и избора на новите членове на Висшия съдебен съвет. Дебатите също биха били интересни там. Така че има достатъчно теми, по които БСП и ГЕРБ да се сблъскат и да се държат като управляващи и опозиция. Смятам, че ние като граждани сме длъжни да изискаме противопоставяне от нашите политически партии по фундаментални теми просто, защото е илюзорно да смятаме, че всички са на едно мнение, просто за да бъдат цветя и рози положението в България.
Що се отнася до председателството – то е надпартийно, то е национално и тук вече, надявам се, партиите да се държат цивилизовано, за да си дадат сметка, че този имидж на България, за който всички говорят, че трябва да извършим, полираме и издигаме на нов пиедестал, всъщност градим точно с поведението си за такива случаи в такива каузи.
„Мога да кажа с една дума-разочарование“. Така Наталия Елис, председател на фондация, която подкрепя украинските бежанци у нас, коментира критиките на американския президент Доналд Тръмп към украинския държавен глава Володимир Зеленски. По думите и е имало наистина сериозни очаквания, и от украинска страна, и от страна на ЕС, за..
Темата за високите цени на хранителните продукти е сред водещите за посетители и изложители и на агрофрума, чиито домакин е Пловдив. Трите изложби АГРА, Винария и Фудтех събират на едно място над 620 компании от 25 държави. В днешния, втори ден на бойкот на големите търговски вериги, търсим мнения и коментари на български производители за..
Държавата да създаде условия за провеждане на повече фермерски пазари, където земеделските производители да могат да продават продукцията си директно на потребителя. Това от една стана ще доведе до засилена конкуренция и от друга ще намали зависимостта от големите хранителни вериги. Това е позицията на Български фермерски съюз, който изпрати писмо..
Управляващата коалиция изглежда стабилна, поне досега не е имало някакъв по-сериозен трус, каза в предаването "Точно днес" политологът доц. Иво Инджов . "Създаде се усещането, че такъв е възможен, заради постановката в бюджета за пенсиите, че няма да растат с швейцарското правило. След силна критика от страна на БСП и на опозицията това бе..
„Съдейки по проекта на бюджет за 2025 година и прогнозата, която е дадена до 2028 година, очевидно е, че икономиката, демографската система, участието ни в ЕС, са с големи проблеми. Тоест – България е в хиперкриза. И проблемите не са толкова в бюджета, колкото в икономиката, в нашите връзки с други европейски страни. Тъй като..