Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Полетите с МиГ-29 трябва да бъдат спрени

Бившият министър на отбраната Велизар Шаламанов не знае да има подобен случай в страните от НАТО като този в авиобаза Граф Игнатиево, където летците обявиха, че са психологически непригодни и отказаха да участват в предвидените учения.  

Без да обвинявам никого, случилото се е неприемливо за страна - членка на НАТО. Крайни квалификации трябва да се избягват, но летците трябва в спокойна обстановка да кажат какви са причините за отказа да изпълняват учебните задачи. 

Според него е смущаващо, че Военна прокуратура бързо излезе със становище по случая и не намери проблем. Нужен е спокоен разговор за бъдещето на ВВС като част от НАТО-вските сили и европейската отбрана и набелязване на мерки, за да не зависим от договори с руската страна, които са все по- рискови и създават проблеми за сигурността на България, каза бившият министър, който е работил и в централата на Алианса.

Той смята, че има противоречие в позицията на пилотите, защото те протестират срещу малкото часове нальот и в същото време отказват да участват в тренировъчни полети. Изискванията са да имат 180 часа нальот. "Не можеш да отказваш тренировъчни полети, защото си неуверен заради лоша подготовка и ненадеждна техника и в същото време да твърдиш, че можеш да извършваш бойни полети. Това е дълбоко професионално противоречие и то трябва да бъде разрешено много бързо, включително и със спиране на полетите с МиГ-овете, докато не се изясни проблемът. Трябва да се изясни дали може да се носи бойно дежурство, ако пилотите нямат 180 часа годишно нальот и второ дали при съществуващата система за поддържане на МиГ-овете, въпреки огромните разходи, може да се продължава. Според мен не бива да се дава такова дежурство и не бива да се лети на самолети, които са с рискова поддръжка", коментира Велизар Шаламанов.

Той призова да се излезе от сферата на емоциите и да се действа рационално. "Имаше 15 години на разположение от поканата ни за членство в НАТО. През това време хората, включително с пагони,  винаги даваха предложения за модернизация в една посока, която попречи да имаме нов изтребител и която попречи авиацията да бъде интегрирана по стандартите на НАТО.  Някой трябва да понесе отговорност, но рискът не трябва да бъде носен от тези пилоти и не трябва да бъде компрометиран образът на страната ни като член на НАТО".

Министерството на отбраната трябва да предложи програма и посочи средствата за обновяване на авиацията, каза .

"Всеки ден експлоатация на МиГ 29 намалява шанса да имаме нов изтребител и това се случва вече 15 години.Продължаването на разходите за МиГ-овете допълнително намаляват този шанс. Не бива да се изключва балтийският вариант, при който страните от НАТО пазят трите страни", коментира експертът. 


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
Д-р Александър Симидчиев

Телефоните отнемат социалните умения на децата

Очакваната забрана за използването на мобилни телефони в училищата е стъпка в правилната посока, защото прекомерната употреба на устройствата вече променя поведението на децата – смята депутатът от „Продължаваме промяната – Демократична България“ д-р Александър Симидчиев. Той коментира темата във връзка с приетите на второ четене промени в Закона..

публикувано на 03.11.25 в 17:22

Отказалите се от парно плащат сметките на съседите си

Потребителите, които имат само сградна инсталация, но не ползват парно и топла вода, заплащат енергията на съседите си, това заяви днес адвокат Андреан Славчев. Той е защитник на пловдивчанина  Благой Порязов, срещу когото ЕВН-Топлофикация води от години над 20 дела за неплатена такса сградна инсталация и заради, чийто случай се стигна до..

публикувано на 03.11.25 в 15:54

Мерките за пътна безопасност са неефективни, защото са имитация

След въвеждането на мярката за средна скорост данните показват тревожен факт – броят на пострадалите при катастрофи се е увеличил с 15%. Вместо очакваното намаляване на жертвите, ефектът е обратен. Правителството обяви пътната безопасност за свой приоритет и направи промени в Закона за движение по пътищата, като прогнозираше 20% намаляване на..

публикувано на 03.11.25 в 15:11

Напред към еврото

“Науката е много повече начин на мислене отколкото натрупано знание.” — Карл Сейгън. Този цитат ще видите началото на  един архив , който събира 14 седмици от моята работа по темата за еврото. Започнах тази кампания не за да давам готови отговори, а за да споделям начина на мислене на един икономист, когато обществото е на ръба между..

публикувано на 03.11.25 в 11:23
Д-р Иван Маджаров

Парите за здраве трябва да станат поне 8% от БВП

Няколко ключови приоритета обединиха участниците по време на VII-ия Национален конгрес на Българския лекарски съюз ( БЛС) с международно участие „Политики в здравеопазването“. Според з ам.-председателя на БЛС д-р Иван Маджаров з адачата на Съсловната организация е да отстоява професионални и устойчиви решения, дори когато те не срещат автоматична..

публикувано на 03.11.25 в 11:00