50% от жътвата в страната е приключила и затова е още твърде рано да коментираме каква ще бъде реколтата. Вярно е, че тази година има градушки, наводнения, но да не забравяме, че говорим за една фабрика под небето, каквото по принцип е земеделието. Миналата година също имаше пострадали от засушаване площи, т.е. влизаме в ритъм от природни катаклизми, които невинаги могат да бъдат предварително овладени и избегнати. Това заяви Мариана Кукушева – председател на УС на Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите.
По думите й тази година се очаква да бъде прибрано над 5 млн зърно и когато това стане факт, може да се коментира какво е качеството на българското зърно. Традиционно България отглежда хлебна пшеница, която по своите хлебопекарни качества успя да върне едни от най-капризните пазари в зърнения бранш – арабските.
Българският хляб традиционно се произвежда по много достъпен начин - от брашно, вода, мая и шипка сол за стабилизатор. Това е най-бързооборотната храна в България и като такава тя носи в себестойността си бързото отразяване на тренда на енергийните транспортни разходи. Хлябът се произвежда през нощта и до обяд обикновено той е реализиран на пазара.
В последните две години заплатите в хлебопроизводството бяха увеличени два пъти. В бранша няма заплата под 1300 лв и това е нискоквалифициран труд. Това е изключително добро заплащане и то нараства непрекъснато, тъй като професията на хлебаря влезе в списъка на защитените професии, тъй като няма желаещи.
Хлябът не е субсидирана храна. В производството му няма никакви европейски средства, а изключително лични национални капитали.
Конкуренцията в бранша обаче е толкова дива, че не е никак лесно да се повиши доставната цена на хляба. Тя представлява едва 60% от стойността на хляба, която плаща потребителят. Останалите 40% се разпределят така: 20% за търговеца и 20% за държавата.
Ето защо единственото решение да не се повишава цената на хляба, а даже е възможно да поевтинее, е ФМ да предвидив бюджет 2019 г. 5% ДДС на хляба. Няма европейска държава, в която в момента хляб и луксозни стоки и коли, и накити да се облагат по един същи начин – с 20 %.
Чуйте повече от звуковия файл:
Компаниите в България успешно се адаптират към новия модел в автомобилната индустрията. Започват да произвеждат нови продукти. Освен това у нас се създава софтуера и самата конструкция на най-модерните електромотори и инвертори за тях. Това коментира Любомир Станиславов, който е изпълнителен директор на Автомотив клъстер България, във връзка с..
Богомил Николов от организацията „Активни потребители“ коментира в програма "Ден след ден" обявения в Хърватия клиентски бойкот, заради високи цени, разпространяващ се и в съседните страни и затихналия, поне засега, сблъсък между мобилните оператори и Комисията за защита на потребителите у нас . Според него потребителските бойкоти имат дълга история..
Бюджетът на държавата представя политики и споровете по него е нормално да са остри, по- ползотворния разговор би бил за конкрекретните приоритети, по които ще се работи. Но може би заради това, че така по- лесно дебатът стига до гражданите, фокусъте е колко е дупката в хазната, коментаръте на професорът по макроикономика от ПУ Станимир Кабаиванов...
Oбщина Пловдив трябва да плати от бюджета допълнително 6,8 млн лева , ако иска да има работеща електронна система в градския транспорт. Това разкри Илия Гатев от групата на БСП за България на общинската сесия, като цитира доклад на зам.- кмета Ерол Садъков за системата за управление на градския транспорт и договора с "Тикси", която трябва..
Синдикат "Образование" предлага на МОН да дадат още няколко дни към междусрочната ваканция, за да се пребори грипната епидемия. "На практика вече сме в национална грипна епидемия, след като половината области обявиха такава. На места, както и в Пловдив, децата учат онлайн. Ако учителят е болен или 30% от учениците са болни, за какво качество на..