На финалната права по пистата на културна Европа, Пловдив прецизира знаците на времето, отразяващо амбицията му да бъде репер за свидетелствата на европейския дух през 2019 г. Какво се отразява във финансовото огледало на хилядолетния град само пет месеца преди СЪБИТИЕТО и има ли съотвествие в очертанията на реалност и амбиции?
За къкво ще стигнат и накъде ще бъдат насочени средствата от поредния транш в размер на 9 милиона лева за изграждането или реновирането на културна инфраструктура – чуйте кмета на Пловдив Иван Тотев преди последното заседание на Пловдивския ОбС преди лятната пауза.
Изключително навреме и в най-точния момент, когато стартирахме актуалната работа и по Художествената галерия, и по площад „Централен“, се взе това решение на МС. Можем да кажем, че работата по проектите не само че е осигурена, но решението е изключително навременно с оглед на плановете ни и на програмата за работа за Пловдив – 2019 г. и в голяма подкрепа на всичко, което се случва в града, заяви кметът на Пловдив Иван Тотев.
Той подчерта, че съществува неразбиране в публичното пространство, за това, че ЕСК-2019 не е инфраструктурен проект.
В момента това, което получаваме като траншове от държавата, е конкретно за инфраструктурни проекти. Те са желани и са теми за град Пловдив, за да бъдат развити във времето с оглед на това, че Пловдив ще бъде културна столица. Естествено, би било добре да има добър площад, да има повече галерии. Самият проект обаче "Европейска културна столица" е финансиран изцяло със средства от Общинския бюджет и те са осигурени по години. Благодарение на това вече имаме сключени договори за цялата културна програма през 2019 г. Затова не можем да кажем в нито един момент, че проектът „Пловдив – 2019 г“. е под някакъв риск. Той е осигурен финансово, имаме сключени над 300 договора, които ще бъдат изпълнявани през следващата година. Оттам нататък желанието на Пловдив, като нормално развиващ се европейски град, е заедно с този изцяло имиджов културен проект да изградим съответната инфраструктура.
Двете неща са едновременно и заедно, но и са си два отделни проекта. Изграждането на културната инфраструктура във връзка с 2019 г. не е в пряка връзка с всички тези проекти, които си имат определени локации. Те ще се случат, но заедно с това би било по-добре, ако имаме прекрасен площад, ако имаме и художествена галерия. Това обаче не означава, че на 1 януари трябва да ги видим тези неща. Ще ги видим през 2019 г. Точно за това този транш и решението на МС са съвсем навременни с оглед на скоростта на изпълнението на проектите.
Тотев подчерта, че до следващата сесия на Пловдивския ОбС на 13 септември има много време, заради което нормалният период на заседанията на съветниците за обсъждане на важни теми се прекъсва и се налага някои от точките да бъдат внасяни в извънреден порядък, какъвто е и фактът с предложението му Общината да поиска безвъзмездно от държавата 100% собствеността на летище Пловдив.
От гледна точка на желанието на Общината, то не е прецедент, защото преди години държавата предостави дяловете си в „Свободна зона“, което е търговско дружество и в него Общината притежава над 90%. Това не е прецедент държавата да предоставя на общините дялове или търговски дружества, заяви Тотев.
С оглед на историята и сантименталната стойност на летище Пловдив към града обаче има доста важна концепция. Общината е основен фактор във Фонда за развитие на летището то да съществува и да изпълнява полети и през всичките години ние сме го подкрепяли. Държавата полагаше усилия – две процедури за концесия с добри очаквания, но явно нещо не е както трябва в детайлите.
Вече 10 години летище Пловдив работи реално благодарение на подкрепата на всички общини – участници във фонда, но най-голяма е тежестта на Пловдив. Считам, че е време да влезем малко по-сериозно в управлението на летището и да приложим пловдивското виждане за развитието на летището. Много от темите имат различен поглед от София и различен - от Пловдив и мисля, че е дошъл моментът да заявим на висок глас, че Община Пловдив иска не само да подкрепя и развива летище Пловдив, но иска и отговорно да се нагърби с тази задача.
В момента знаем със сигурност, че пътникопотокът е над 100 000 и много бързо с оптимизация можем да направим така, че летище Пловдив да не тежи на бюджета. Ще имаме обаче възможност заедно с колегите от региона да направим нови правила, нов мениджърски подход и стратегия към региона. Говорим за регионални полети, които са изпълними, много по-реални, но може би малко по-мънички в началото, заяви Тотев.
Той обаче подчерта, че предложението, което Общината прави за летището, не е обвързващо и ако държавата реши, че може да продължи по друг път, може да го направи. Крайното решение ще бъде на министъра на транспорта.
Политическият дебат да не пречи на развитието на града, препоръча още Тотев. Той нарече опозицията „конструктивна“ и изрази надежда последната година от управленския мандат да бъде успешна.
Чуйте цялото интервю от звуковия файл:
Компаниите в България успешно се адаптират към новия модел в автомобилната индустрията. Започват да произвеждат нови продукти. Освен това у нас се създава софтуера и самата конструкция на най-модерните електромотори и инвертори за тях. Това коментира Любомир Станиславов, който е изпълнителен директор на Автомотив клъстер България, във връзка с..
Богомил Николов от организацията „Активни потребители“ коментира в програма "Ден след ден" обявения в Хърватия клиентски бойкот, заради високи цени, разпространяващ се и в съседните страни и затихналия, поне засега, сблъсък между мобилните оператори и Комисията за защита на потребителите у нас . Според него потребителските бойкоти имат дълга история..
Бюджетът на държавата представя политики и споровете по него е нормално да са остри, по- ползотворния разговор би бил за конкрекретните приоритети, по които ще се работи. Но може би заради това, че така по- лесно дебатът стига до гражданите, фокусъте е колко е дупката в хазната, коментаръте на професорът по макроикономика от ПУ Станимир Кабаиванов...
Oбщина Пловдив трябва да плати от бюджета допълнително 6,8 млн лева , ако иска да има работеща електронна система в градския транспорт. Това разкри Илия Гатев от групата на БСП за България на общинската сесия, като цитира доклад на зам.- кмета Ерол Садъков за системата за управление на градския транспорт и договора с "Тикси", която трябва..
Синдикат "Образование" предлага на МОН да дадат още няколко дни към междусрочната ваканция, за да се пребори грипната епидемия. "На практика вече сме в национална грипна епидемия, след като половината области обявиха такава. На места, както и в Пловдив, децата учат онлайн. Ако учителят е болен или 30% от учениците са болни, за какво качество на..