Таван от 20 000 лева обезщетение за близките на починал при катастрофа, предлага депутатката от ГЕРБ Менда Стоянова с промени в Кодекса на застраховането. Сумата ще се изплаща на съпруг, съпруга, на човек, живеещ на семейни начала, на дете и на родител. Братът и сестрата на починалия може да получат 15 000 лева, а 5000 лева обезщетение по изключение ще се дава на други лица, които са създали емоционални отношения с починалия.
Друго предложение гласи същите размери обезщетения да бъдат определяни и от застрахователя на виновния водач или по съдебен ред при смърт или телесно увреждане на човек.
Предложението за таван идва след решение на Върховния касационен съд, с което бе разширен кръгът на роднини с право на обезщетение. Заради това цената на задължителната “Гражданска отговорност” се вдигна с близо 40% през тази година.
И това решение обаче се оказа предпоследно, защото премиерът Борисов поиска, а парламентарната му група се съгласи, да не предлага засега този лимит на гласуване.
Българският съд в момента справедливо решава тези въпроси и не би трябвало да има такива ограничителни лимити, които се опитват застрахователните компании да наложат чрез измененията в Кодекса за застраховането.
Това заяви пред Радио Пловдив адвокат Георги Вълков от Асоциацията за защита на застраховани и пострадали при катастрофи.
Той обърна внимание върху едно от предложенията, което не се обсъжда много в момента - идеята да се създаде междуведомствена комисия за определяне на методика, по която да бъдат обезщетявани хората за телесните им увреждания при катастрофи и имуществените им вреди, свързани с претърпени пътно-транспортни произшествия.
Ако бъде създадена една такава методика, има реалната опасност обезщетенията, които получават хората за имуществени вреди - т. е. вредите, които са претърпели за лечението, да не бъдат реалните, а такива, каквито са определени в методологията, коментира Георги Вълков.
Той припомни, че такава методика имаше за определяне на щетите на леките автомобили, които участват в ПТП и трябва да бъдат обезщетени по "Гражданска отговорност".
Често пъти се получаваше разлика в реално заплатената сума за възстановяване на автомобила и тази, която плаща застрахователят, защото използва някаква методика.
Вълков се опасява, че ако такова решение бъде прието, ще се стигне до случаи, при които, например, пострадал при катастрофа плаща 200 000 лева, а по методика лечението му трябва да струва 2 000 лева. Тогава застрахователите ще платят 2 000 лева и разликата до реалните разходи ще бъде поета от пострадалите лица.
От Асоциацията за защита на застраховани и пострадали при катастрофи са обезпокоени от още едно от предложенията за промени в Кодекса на застраховането - те са имат ретроактивно действие т. е. да важат със задна дата за всички неразрешени, висящи случаи до момента.
Адвокат Вълков обясни, че това ще означава, че българският съд ще бъде принуден да се съобрази с лимитите, които са наложени в Кодекса.
На практика ще се обезсмисли "Гражданската отговорност", защото се влиза в едни нива на обезщетяване от 2000-та година, подчерта Георги Вълков. Той припомни, че през 2000-та година нивата на обезщетяване бяха такива, каквито се предлагат сега, но тогава "Гражданската отговорност" беше 20 лева.
Баланс може да се намери, ако се направят правилните изчисления при застрахователите, убеден е адвокатът.
Вълков припомни, че в момента имуществените вреди, свързани с лечение на пострадалите при катастрофи лица, се покриват над 90% от застрахователите. Средното обезщетение, което се присъжда в съдебна фаза, е около 100 000 лева на един наследник. Това е по справедливост и е във връзка с опита на българските съдии по такива случаи. Това са справедливите нива.
Изведнъж се оказва, че според застрахователите и вносителите на законопроекта, тези нива са много завишени. Т. е. казва се, че българският съд присъжда обезщетения, които са в пъти над реалното, което е според вносителите на законопроекта, подчерта представителят на Асоциацията за защита на застраховани и пострадали при катастрофи.
Цялото интервю на Емил Костов с адвокат Георги Вълков е в звуковия файл.
Парламентът създаде временна комисия за проблемите с безопасността на движението по пътищата. Очаква се в следващите три месеца парламентарните групи да се обединят за решителни мерки за драстичен спад на невинните жертви на пътя. Три месеца тази комисия ще разнищва всички главни проблеми. Надеждите са депутатите да отчетат всичко..
Областната администрация Пловдив ще бъде домакин на тазгодишното издание на Международния ден на майчиния език – 21 февруари. Във фоайето на областната управа ще се съберат студенти от всички висши учебни заведения в Пловдив,. Тази година всеки участник ще представи на своя майчин език прочутата фраза от Майка Тереза: „ Мирът започва с..
Как разчитаме проекта на бюджета, след като властта го представи пред работодатели и синдикати? Според икономиста Георги Вулджев вниманието трябва да се фокусира върху това, какво се случва с огромния дефицит и как правителството има намерение да се справи с него, защото това е най-големия проблем с финансите ни през последните няколко години...
В програма "Точно днес" за темата образование, избора на училище след 7 клас, новите специалности в Пловдив и възможна ли е матурата по математика, разговаряме с началника на Регионалното управление на образованието Иванка Киркова . Как РУО реализира предложението на план-приема за 2025/26 учебна година - кое е новото и къде са заложени..
„Мога да кажа с една дума-разочарование“. Така Наталия Елис, председател на фондация, която подкрепя украинските бежанци у нас, коментира критиките на американския президент Доналд Тръмп към украинския държавен глава Володимир Зеленски. По думите и е имало наистина сериозни очаквания, и от украинска страна, и от страна на ЕС, за..