Интересът на източните инвеститори като “Росатом“, корейската и китайската кампания е осезателен, но големият въпрос около АЕЦ „Белене“ е дали самата ядрена енергетика е проблем. Кой изгражда централата или проблемите са по-различни. Това попита енергийният експерт и председател на Движението за енергийна ефективност Димитър Иванов.
Той припомни, че при последното шумно спиране на строителството на централата преди 7 години, в качеството си на координатор на Комитет против проекта „Белене“, е настоявал за отхвърлянето му, поради изключително нескопосаното му конструиране.
Той беше зле конструиран и от инвестиционна, и конструктивна и финансова точка, но винаги попада в сблъсъка на интереси, които не са само технологично ядрени. Те имат много базов характер, защото касаят енергийната политика в света.
Налице е отстъпление от ядрената енергетика, както и от традиционни технологии като въглищната и газовата, за сметка на възобновяемите източници. Те обаче не са отговора, който трябва да получи нашата страна през това столетие, защото не могат да заменят толкова бързо, каквато е амбицията, традиционните източници на енергия.
Ще се получи дисбаланс, ако се отказваш от традициите технологии за сметка на идеите, както се случва напоследък.
Пример за това е драмата на Германия, която се отказа от ядрена енергетика преди 15 години, скоро ще затвори всичките си централи, а в момента води драматична битка за „Северен поток“ 2, тъй като не може без големи газови количества.
Това беше ясно преди 15 години и България ще се изправи пред същите дилеми. В момента водим разговор и той е вечният разговор за това, дали да я има централата или не.
Проектът не е само икономически и само търговски. Той е и геополитически, защото битката на отделните видове енергия не е на икономическата ефективност и на технологиите, а идеологическа битка. Въпросът не е еднозначен, но за начина, по който съществуваме през 60-те години, в които светът се модернизира, ядрената енергетика има своето място.
И ако сега се оттеглим от ядренатата енергетика, ще разрушим наш утвърден модел, който съществува тук от години.
Цялото интервю с Димитър Иванов чуйте от звуковия файл:
Компаниите в България успешно се адаптират към новия модел в автомобилната индустрията. Започват да произвеждат нови продукти. Освен това у нас се създава софтуера и самата конструкция на най-модерните електромотори и инвертори за тях. Това коментира Любомир Станиславов, който е изпълнителен директор на Автомотив клъстер България, във връзка с..
Богомил Николов от организацията „Активни потребители“ коментира в програма "Ден след ден" обявения в Хърватия клиентски бойкот, заради високи цени, разпространяващ се и в съседните страни и затихналия, поне засега, сблъсък между мобилните оператори и Комисията за защита на потребителите у нас . Според него потребителските бойкоти имат дълга история..
Бюджетът на държавата представя политики и споровете по него е нормално да са остри, по- ползотворния разговор би бил за конкрекретните приоритети, по които ще се работи. Но може би заради това, че така по- лесно дебатът стига до гражданите, фокусъте е колко е дупката в хазната, коментаръте на професорът по макроикономика от ПУ Станимир Кабаиванов...
Oбщина Пловдив трябва да плати от бюджета допълнително 6,8 млн лева , ако иска да има работеща електронна система в градския транспорт. Това разкри Илия Гатев от групата на БСП за България на общинската сесия, като цитира доклад на зам.- кмета Ерол Садъков за системата за управление на градския транспорт и договора с "Тикси", която трябва..
Синдикат "Образование" предлага на МОН да дадат още няколко дни към междусрочната ваканция, за да се пребори грипната епидемия. "На практика вече сме в национална грипна епидемия, след като половината области обявиха такава. На места, както и в Пловдив, децата учат онлайн. Ако учителят е болен или 30% от учениците са болни, за какво качество на..