Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Модернизират жп системи за сигнализация и телекомуникация

Сигнализацията и телекомуникацията по железопътните трасета в страната са едни от най-важните фактори за сигурното и безопасното пътуване на влаковите композиции. Такива системи се изграждат по приоритетната за България железопътна линия Пловдив-Бургас. 

Проектът „Проектиране и изграждане на системи за сигнализация и телекомуникации по железопътната линия Пловдив-Бургас“ е част от мащабния проект за рехабилитация на трасето, а неговото изпълнение се осъществява със съфинансиране от Кохезионен фонд, чрез ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014-2020.

 „Това са системи, чрез които се управлява железопътния трафик и влаковите композиции се водят по безопасни трасета. Чрез системите за телекомуникации служителите на гарите се свързват помежду си с диспечерите от пловдивския диспечестки център и локомотичните машинисти във влаковете“, разясни ръководителят на проекта за рехабилитация на ж.п. линия Пловдив – Бургас – фаза 2 по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020.
" инж.Иван Бакалски от НКЖИ.

С изпълнението на дейностите по Проектирането и изграждането на системите за сигнализация и телекомуникации по железопътната линия Пловдив - Бургас се подновява сигнализацията в 18 гари. Паралелно с това ще бъде изградена нова система за диспечерско управление на влаковото движение и системи за видеонаблюдение, нова система за влакова защита ETCS, разположена в участъка Маноле-Бургас с дължина 271 км. За по-голяма сигурност на железопътния транспорт е и системата за следене параметрите на подвижния състав, телекомуникационна апаратура в участъка Пловдив-Бургас с дължина 293 км, устройства за информация на пътниците и система за влакова комуникация GSM-R.

„По отношение на сигнализацията се внедряват нови детектори за наличие на влакови композиции в участъците, нови семафори с LED-оптика. Внедрява се също така и система за влаков контрол, която контролира скоростта на композициите без намесата на локомотивните машинисти/ Тази система не позволява заадената скорост в даден участък да не бъде надвишавана. Ако това се случи автоматично се включва системната влакова спирачка. Всичко това повишава в много голяма степен безопасността на движението на влаковете“, каза още инж. Бакалски.

Като част от проекта се предвижда в участъка от Пловдив до Бургас да бъдат обновени шест тягови подстанции. До момента са модернизирани пет от тях -  Нова Загора, Стара Загора, Ямбол, Карнобат и Бургас. Остава да бъде модернизирата тяговата подстанция в Чирпан. 

Обновяването на тези съоръжения се изисква, за да бъде осигурена електрическа енергия с достатъчна мощност за движението на тежките товарни влакови композиции. При това обновяване са удвоени мощностите на тяговите трансформатори, които да поемат целия железопътен трафик. За целта са монтирани специални компенсиращи устройства.

До този момент е завършен участъкът между гарите Скутаре-Оризово. От Оризово до Михайлово има сключен договор. Проектирането вече е към своя финал и в началото на месец май започват строителните дейности. Там предстои удвояване на  железопътната линия, като в района на Чирпан тя се разклонява. Единият път преминава директно през гара Чирпан, а другият -  директно през нов тунел към гара Михайлово. След като приключи изграждането на тези участъци, включително и двата – гара Зимница и участъка Явор – Зимница при гара Завой, ще бъде постигната скорост на движение на влаковете средно – 145 км/ч.

„Повече информация, можете да намерите в сайта на ОПТТИ и YouTube канала на програмата. 

ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014-2020.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Има спекулативен скок на цените на имоти в Пловдив

Влизането ни в еврозоната как ще се отрази на имотния пазар коментира в програма "Ден след ден" Мирослав Язов, експерт по сделки с недвижими имоти.  Според него в момента  пазара е силно поляризиран, движен от спекулативни купувачи, които очакват покачване на цените, и крайни потребители, които срещат все по-големи затруднения при покупка.  От..

публикувано на 25.11.25 в 16:39
Атанас Ташков

Мантинелите предпазват и не са проблем на Околовръстното

След трагичната катастрофа на Околовръстното шосе на Пловдив търсим различни гледни точки за разширяването на този важен за града и региона път. Събеседник в следобедната програма на Радио Пловдив "Ден след ден" е зам.-областният управител и председател на Областната комисия по пътна безопасност Атанас Ташков.  По думите му работата по..

публикувано на 25.11.25 в 15:50

МРЗ трябва да се договаря по икономически дейности

54,1 процента от българите подкрепят увеличението на минималната работна заплата, 1/3 смятат, че тя трябва да е равна на заплатата за издръжка, която обаче все още не е достатъчно позната за голяма част от тях (39%). 86,1 на сто от хората посочват категорично, че полученият през тази година ръст на възнагражденията не е достатъчен. Това са част от..

публикувано на 25.11.25 в 15:21

Близо 22 000 дръвчета в Смолянско са предвидени за коледни елхи

Горските разсадници в Родопите са предвидили 22 506 иглолистни дръвчета за коледни елхи тази година. Това съобщи инж. Елин Лилов, заместник-директор на Южноцентралното държавно предприятие (ЮЦДП) в Смолян. Цените на коледните дръвчета варират между 3 и 90 лв., в зависимост от вида и размера им. От тях 11 515 са фиданки с коренова система, които..

публикувано на 25.11.25 в 14:37
Гошо Къчков

Транспортът може да изиграе лоша шега на кмета на Пловдив

Ще се решат или ще се задълбочат проблемите на Пловдив с масовия градски транспорт, след като града се сдоби с четвърти заместник-кмет по транспорт? Основен въпрос, след поредната рокада в кметския екип, при това – само за две години. Новият ресорен заместник-кмет е Николай Душков, а той сменя досегашния Александър Държиков.  Решението изненада..

публикувано на 25.11.25 в 11:09