Повече от 20 години се реформираме. Първо се разделихме на НКЖИ и БДЖ, после БДЖ се раздроби на Пътническо и Товарно. Нашият синдикат винаги е бил против това разделяне, тъй като ефективността се губи.
Това заяви пред Радио Пловдив председателят на Синдиката на железничарите в България към КНСБ Петър Бунев.
Той посочи, че с влизането на страната ни в Европейския съюз на железниците е наложена нова реалност.
Заради либерализацията на пазара е наложено правилото инфраструктурата да е отделена от превозвачите. После е въведено изискването пътническата услуга да бъде разделена от товарната.
Така че, ние 20 години се реформираме в една посока, която не знам да има някакъв обрат на Европейската комисия по тази тема, подчерта представителят на железничарския синдикат.
Има бизнес логика в обявеното от министерството обединяване на дружествата в системата на БДЖ в едно, смята Петър Бунев.
Но ако ще се прави реформа, трябва да се обединят инфраструктурата и БДЖ - Пътническо и Товарно. Те обаче трябва да бъдат самостоятелни юридически лица, за да бъдат спазени изискванията на Брюксел. Бунев обясни, че Европейският съюз е поставил репери към какво трябва да се стремим. Развитието на железницата е заложено в Европа.
Радвам че, че това става държавен приоритет, защото досега не беше, коментира председателят на Синдиката на железничарите. По думите му, в българския План за възстановяване и развитие също са заложени доста средства за железопътния транспорт. Това ще даде качествено ниво на услугата, но това не може да стане за ден - два, посочи Бунев.
Превозът на товари и на пътници са два различни бизнеса.
Превозът на товари си е чист бизнес и там вече има над 14 превозвача.
Превозът на пътници не само в България, но в цяла Европа се субсидира. Държавата е длъжна да осигури минимално транспортно обслужване на своите граждани. Не на всяка линия е рентабилно да се пуска влак, затова държавата доплаща.
Там не се работи за печалба, за разлика от товарните превози.
Ще има ли скоро частни превозвачи на пътници в железниците?
От юни 2019 г. българският пазар за пътнически превози е либерализиран. Който иска и има възможност с вагони и локомотиви, може да дойде в България и да кандидатства за лиценз за превоз на пътници, но извън договора, който е с държавата.
Такива кандидати сега липсват и се предполага, че дългото време за пътуване и ниските скорости не привличат такива инвеститори.
Хоризонтална структура в БДЖ
Необходимо е звено, което да координира действията на жп операторите, смята Бунев. Той отбеляза, че по - умните вече са го измислили.
Аз съм в железниците от 1987 година. Има елементарни неща, които ще доведат до ефективност.
Когато са под една шапка, по - добре в семейството ще се разбираме, коментира синдикалистът.
Персоналът в БДЖ
Близо 3% е дефицитът на персонал в железниците и той се покрива с извънреден труд. Персоналът обаче застарява, средната възраст на работещите е 50 години.
В момента железницата се крепи на пенсионери, които работят. В различните звена те са между 10 и 20%. Но този буфер ще се стопи и вече няма да има откъде да се намерят кадри.
Професията стана непривлекателна и няма кандидати да се обучават за нея, предупреди председателят на Синдиката на железничарите в България.
Интервюто на Емил Костов с Петър Бунев е в звуковия файл.
На срещата на върха на Европейския съюз (ЕС) в Брюксел вероятно ще бъдат взети решения, свързани с увеличаване на бюджетите за отбрана на страните-членки и отпадане на процента за отбрана от брутния вътрешен продукт, като този процент да не бъде включван в бюджетния дефицит. Това заяви политологът и университетски преподавател доц. Милен Любенов..
Информационна среща в рамките на европейския проект DETOUR се провежда днес в Пловдив, в Дома на културата "Борис Христов". Проектът е финансиран по програма COSME на Европейския съюз и се изпълнява в четири държави – България, Италия, Турция и Гърция. Фокусът за България е развитието и популяризирането на туристически услуги по..
Програмата за саниране с 20 % самоучастие ще се реализира с пари от държавата, а не от Плана за възстановяване и устойчивост. Имаме възражения по моделите, по които се санират сгради в България. Една от основните критики е, че с парите на всички се облагодетелстват малка част от хората, посочи Йордан Николов от Българската асоциация за изолации в..
Призиви за развиване на българската отбранителна промишленост като част от европейската дойдоха от правителството и след вчерашното заседание на Съвета по сигурността при премиера, Росен Желязков също предложи и призова да бъдат развити иновативният потенциал и способности на българската отбранителна промишленост. Според Тодор Воденов - председател..
Alpha Research публикува последното си проучване: "Здравеопазването – абсолютен приоритет на българските граждани в бюджет 2025. Според 65% държавата трябва да харчи толкова, колкото има, а не да задлъжнява" Социологът Боряна Димитрова каза в интервю за Радио Пловдив: Когато става дума за приоритети при българите, то става въпрос за тук и сега,..