Повече от 20 години се реформираме. Първо се разделихме на НКЖИ и БДЖ, после БДЖ се раздроби на Пътническо и Товарно. Нашият синдикат винаги е бил против това разделяне, тъй като ефективността се губи.
Това заяви пред Радио Пловдив председателят на Синдиката на железничарите в България към КНСБ Петър Бунев.
Той посочи, че с влизането на страната ни в Европейския съюз на железниците е наложена нова реалност.
Заради либерализацията на пазара е наложено правилото инфраструктурата да е отделена от превозвачите. После е въведено изискването пътническата услуга да бъде разделена от товарната.
Така че, ние 20 години се реформираме в една посока, която не знам да има някакъв обрат на Европейската комисия по тази тема, подчерта представителят на железничарския синдикат.
Има бизнес логика в обявеното от министерството обединяване на дружествата в системата на БДЖ в едно, смята Петър Бунев.
Но ако ще се прави реформа, трябва да се обединят инфраструктурата и БДЖ - Пътническо и Товарно. Те обаче трябва да бъдат самостоятелни юридически лица, за да бъдат спазени изискванията на Брюксел. Бунев обясни, че Европейският съюз е поставил репери към какво трябва да се стремим. Развитието на железницата е заложено в Европа.
Радвам че, че това става държавен приоритет, защото досега не беше, коментира председателят на Синдиката на железничарите. По думите му, в българския План за възстановяване и развитие също са заложени доста средства за железопътния транспорт. Това ще даде качествено ниво на услугата, но това не може да стане за ден - два, посочи Бунев.
Превозът на товари и на пътници са два различни бизнеса.
Превозът на товари си е чист бизнес и там вече има над 14 превозвача.
Превозът на пътници не само в България, но в цяла Европа се субсидира. Държавата е длъжна да осигури минимално транспортно обслужване на своите граждани. Не на всяка линия е рентабилно да се пуска влак, затова държавата доплаща.
Там не се работи за печалба, за разлика от товарните превози.
Ще има ли скоро частни превозвачи на пътници в железниците?
От юни 2019 г. българският пазар за пътнически превози е либерализиран. Който иска и има възможност с вагони и локомотиви, може да дойде в България и да кандидатства за лиценз за превоз на пътници, но извън договора, който е с държавата.
Такива кандидати сега липсват и се предполага, че дългото време за пътуване и ниските скорости не привличат такива инвеститори.
Хоризонтална структура в БДЖ
Необходимо е звено, което да координира действията на жп операторите, смята Бунев. Той отбеляза, че по - умните вече са го измислили.
Аз съм в железниците от 1987 година. Има елементарни неща, които ще доведат до ефективност.
Когато са под една шапка, по - добре в семейството ще се разбираме, коментира синдикалистът.
Персоналът в БДЖ
Близо 3% е дефицитът на персонал в железниците и той се покрива с извънреден труд. Персоналът обаче застарява, средната възраст на работещите е 50 години.
В момента железницата се крепи на пенсионери, които работят. В различните звена те са между 10 и 20%. Но този буфер ще се стопи и вече няма да има откъде да се намерят кадри.
Професията стана непривлекателна и няма кандидати да се обучават за нея, предупреди председателят на Синдиката на железничарите в България.
Интервюто на Емил Костов с Петър Бунев е в звуковия файл.
Новият заместник-кмет на Пловдив с ресор "Транспорт" Ерол Садъков е предложение на Сдружението „Браво, Пловдив“. Преди това Сдружението, което има петима общински съветници, свали доверието си от бившия заместник-кмет Савина Петкова, която също беше негов член. "Той е един от главните двигатели на сдружението ни. Той умее да мотивира хората,..
Доколко приложима е забраната за използване на смартфони от учениците по време на час и в междучасията. Възможна ли е реализацията на така нареченото " дигитално междучасие " в Пловдив. Отговорите идват от началника на Регионалното управление на образованието Иванка Киркова и директорите на Основно училище "Алеко Константинов" и Националната..
От днес до 24 ноември се провежда Световната седмица на предприемачеството. В продължение на 17 години инициативата свързва и насърчава хора от цял свят да развиват своя потенциал и да допринасят за възраждането на предприемаческия дух и иновациите в своите общности. В България инициативата за включване в тази световна седмица е на..
Преговорна среща между ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ все още няма, тъй като и двете партии си мерят ината и се опитват да задават тона, да омаловажават активността на другата партия. Това коментира политолога Румяна Коларова. Тя добави, че това е неприятно за гледане, както и че е контрапродуктивно що се отнася до резултатността. Коментира още, че..
Тази година за трети пореден път ще се проведе Седмица на редките болести в Европарламента в Брюксел от 18- ти до 20- ти ноември . Мисията на инициативата е да се даде възможност на пациентските застъпници да придобият знания и умения, които да им позволяват да участват ефективно, за да имат пряко въздействие върху живота на хората,..