Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Задръстванията в Пловдив ще станат страшни без S-bahn

Инж. Гергана Кривошапкова
Снимка: 24plovdiv.bg

Градската железница е по – евтина, по - бърза и по – мощна от другите видове транспорт. Чрез нея общественият транспорот в Пловдив може да стане конкурентен и предпочитан от пловдивчани. 

"Проектът за градска железница на Пловдив досега беше препятстван не само заради финансирането, но може би вече му е дошло времето", коментира след  срещата на кмета Здравко Димитров с депутатите от Пловдив и областта, инж. Гергана Кривошапкова, един от авторите на транспортно-комуникационната схема към новия Общ устройствен план на Пловдив. На тази среща стана ясно, че проектът за градска железницата е включен в Националния план за възстановяване и устойчивост. 

Инж. Кривошапкова беше категорична, че градската железницата е необходима за Пловдив. "Досега имаше един безуспешен опит да се реализира проектът, но той беше направен в неправилна посока. За да стане това реалност, трябват много предпроектни проучвания. Т.е. трябва да се изработи идеен проект, иначе градската железница е включена незаобиколимо в устройствения план на Пловдив".

Според Гергана Кривошапкова, реализацията на S-bahn в Пловдив е осъществима, защото има налична ж.п. инфрактруктура. "Затова реализацията на градската железница няма да е скъпа. Голяма част от мотрисите също са налични и всъщност липсват само предпроектните проучвания". 

Инж. Кривошапкова подчерта, че този транспорт е екологичен, ефективен и икономичен. "С него пловдивчани и хората, които имат работа в ТИЗ, ще пътуват бързо и икономично. Именно затова обаче първо трябва да се направи проучване, което да докаже, че пътувайки с железницата, хората ще плащат по-малко, отколкото ако пътуват с кола. Важно е, също така,  да се направят пунктове за прикачвания и координация с автобусните линии, за да бъде ефективен проектът. Само така с този транспорт ще се пътува по-евтино, отколкото с други транспортни средства".

Инж. Гергана Кривошапкова поясни, че при реализирането на проекта за градска железница в Пловдив, на мястото на прелезите по трасето ще се изградят кръстовища на едно ниво, както е в София, за преминаването на трамваите. "Градската железница ще върви на принципа на трамваите, но ще е много по-бърза".

Тя подчерта, че НКЖИ и местната власт трябва да работят в синхрон, защото проблемите за реализация на проекта са общи. "Само така ще се осъществят успешни пунктове за прикачване и ефективна система на градския транспорт".  

Инж. Кривошапкова потвърди, че градската железница в Пловдив може да превозва около 95 000 пътници дневно и подчерта, че финансовата рамка на проекта ще е ясна след предпроектните проучвания. "Те, заедно с идейния проект, могат да се осъществят за година и в много бързи срокове градска железница може да има, защото реализация след това няма да е трудна".

"Ако не се осъществи проектът за S-bahn на Пловдив, то тапите и задръстваният в града ще станат още по-кошмарни", каза в заключение инж. Гергана Кривошапкова..




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
проф.Георги Рачев

Истинско лято през август

След горещите юлски дни август започва с нормална температура за сезона и се очертава да е с максимални температури между 32 °- 36°, коментира в програма "Точно днес" проф. Георги Рачев, климатолог и преподавател в СУ "Св. Климент Охридски". Според него за района на Пловдив не се очакват големи горещини, поне до голяма Богородица. " За района на..

публикувано на 01.08.25 в 10:46

Очакваме подкрепа от ОбС, за да решим хаоса с тротинетките

Очакава се на предстоящата сесия на Общинския съвет в понеделник да бъде гласувано предложението на групата на „Продължаваме промяната – Демократична България“, което цели да въведе ред в ползването на електрическите тротинетки в Пловдив. Проектът за наредба беше публикуван за обществено обсъждане още юни.   Пет години след като държавата..

публикувано на 31.07.25 в 14:10

Тръгва национален поход по стъпките на Хаджи Димитър

За девета поредна година националният туристически поход „Последният път на Хаджи Димитър“  ще премине по стъпките на войводата и ще пресъздаде последните дни от живота му.  Инициативата е посветена на 157 години от смъртта на революционера и загиналите за българската свобода.  Тридневеният поход започва от днес с маршрут от връх Бузлуджа през..

публикувано на 31.07.25 в 11:10

Тази година надхвърлихме и най- лошите прогнози за пожарите

В Блъгария липсва превенция, както и адеватна техника за гасене на пожари, казав предаването "Точно днес" доц. Момчил Панайотов. Той е преподавател по “Дендрология” в Лесотехническия университет, занимава се активно с проучвания на планински гори и е един от авторите на “Оценка на риска от стихийни пожари в България”, изготвен по поръчка на..

публикувано на 31.07.25 в 10:54

България става страна дестинация за трафик на хора

В международния ден за борба с трафик на хора говорим за проблема и неговите измерения. Националната телефонна линия за борба с трафика на хора отчита увеличение на сигналите за незаконна миграция. Тревожен е и ръстът на случаите, свързани с непълнолетни.  Според  Диана Китова, мениджър на Националната телефонна линия за борба с трафика на хора,..

публикувано на 30.07.25 в 10:43