Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Забравеният Симеон Петров и първият полет над България

| обновено на 07.09.22 в 15:15


В историята на българската авиация има някои „слепени“ страници, между които са останали скрити имената на много герои и пионери от зората на летателната епоха у нас. Затова чрез поредица възпоменателни събития целим да разкрием подвига на тези хора, които са дали незаменим принос а някои и живота си за утвърждаването на българските военно въздушни сили - това  каза командирът на Военновъздушните сили генерал-майор Димитър Петров. 


Той пристигна в авиобаза Граф Игнатиево, където с тържествена  церемония бе отбелязана 110-та годишнина от първия полет с български самолет в небето на България, осъществен от летеца Симеон Петров.  

По стечение на обстоятелствата и по ред политическо – конюнктурни причини, неговото име десетилетия е било оставено в забвение и се знае малко за делото му като основоположник на българската бойна авиация, завоювала уважението на великите сили през годините, добави днешният командващ на ВВС.

Симеон Петров е роден на 1 септември 1888 г. в  Русе. Останал от рано сирак и поел грижата за семейството си – майка и други по-малки брат и сестра, въпреки това през 1912 г. той успешно завършва летателната школа в Париж. Там той завързва ценни контакти, които по-късно ще окажат неоценима услуга за българската авиация.

По време на обучението си Симеон Петров предлага и придружен от командира на школата Луи Блерио осъществява първия нощен полет в историята на Франция.  Също така, след внезапна авария на двигателя при друг полет, благодарение на  летателното си майсторство, българинът отбелязва и първото дотогава успешно кацане с угаснал мотор, без да се разбие.

Това е единственият случай в историята авиацията дотогава, когато внезапното спиране на мотора не е последвано от катастрофа. Заради този подвиг във Франция отпечатват възпоменателна картичка с лика му.  Впоследствие Симеон Петров разработва методика за приземяване на самолети със спрял двигател, която е приета в програмата за обучение на пилоти в школата на Луи Блерио.

Младият летец участва в двете Балкански войни, а след това и в Първата световна война.

След поражението на страната и съгласно жестоките условия на Ньойския мирен договор, през 1919 г. той е уволнен от служба, а наред с другите  тежки контрибуции, България е лишена от бойна авиация. Всички налични самолети са конфискувани от победителите, като допълнително е трябвало да бъдат унищожени и всички летища.

Тук на помощ идват приятелските контакти на Симеон Петров по време на обучението му в Париж, чийто френски колеги са се издигнали на високи отговорни длъжности. Така, след неговото настоятелно застъпничество е спасено и запазено основното тогава за България летище Божурище.

Въпреки че е принудително „приземен“, находчивият български „Ас“ не унива, а се заема с различни предприемачески дейности. Отново благодарение на френските си контакти, започва внос и търговия с велосипеди и спортни стоки. С печалбата от тази бизнес, през 1924 г. Симеон Петров основава първата звукозаписна компания „Симонавия“ (идва от каламбура Симеон-Авиатора). Първоначално внася плочи от Франция,  а по-късно организира производството им в България под марката „Орфей“. Дружеството записва повече от 5000 плочи, които са основа на репертоара на Радио София, предшественик на БНР.

Малко известен факт е, че така славният български летец става и символичен основател на  „Балкантон“,  тъй като през 1947 година неговата звукозаписна компания е национализирана и с това име се преражда в следващите десетилетия.  Като оценка за деловите му качества, властите след Девети септември го назначават да я управлява.

Симеон Петров умира през 1950 г. на 61 години. Погребан е в тесен семеен кръг и след това името му е забулено в забвение, чак до наши дни.

За тържеството в негова чест днес в Авиобаза „Граф Игнатиево“ пристигнаха висши военни, ветерани и потомците на Симеон Петров.

Преподавателят във Военна академия „Г. С. Раковски“ Димитър Недялков ще говори за делото на основоположника на родната авиация, след което ще бъде излъчен филм, посветен на бележития български пилот. 

Представен бе един от изтребителите МиГ-29, на чийто вертикален стабилизатор е изрисуван неговият лик.

 „Ще пазим българското небе и суверенитетът на България въпреки всички трудности, докато дишаме и ни има!“, заяви в словото си командващия ВВС генерал-майор Димитър Петров.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Политици с частни ВЕЦ-ове провалят поливното земеделие

Липса на добиви заради сушата; източена вода от язовирите заради ВЕЦ-ове, които са собственост на политици и депутати;  липса на пазари - това са само част от причините  всички в сектора зърнопроизводство да сме пред фалит . Няма вода за напояване, тъй като през зимата, когато токът е скъп, водата се източва през частните ВЕЦ-ове,..

публикувано на 09.10.25 в 17:44

Студент от ПУ получи Награда "Джон Атанасов"

Ивайло Хубенов , студент от 4 курс в Пловдивския университет  "Паисий Хилендарски" получи Награда "Джон Атанасов“, учредена от президента на Република България.  Отличията в различни категории се връчват на млади български учени и изследователи в областта на компютърните науки за техните изключителни постижения на световно ниво. 22 - годишният..

публикувано на 09.10.25 в 14:46

Родителите да дават джобните в евро още от 1 януари

Еврото в клас или как децата в училище могат да придобият полезна и важна информация чрез реални примери и да развиват финансова грамотност за промените след 1 януари догодина, коментира в програма "Точно днес" експертът по финансова грамотност Наталия Тодорова.  Съвместно с издателство „Клет България“, за да помогне на децата и тийнейджърите да..

публикувано на 09.10.25 в 10:16

Цените се вдигат заради административните тежести

Необходимо е котнролните органи да събират информация за търговци, които вдигат цените, без да има икономическа обосновка за това. Само потребителите биха могли да бъдат ефективен регулатор на пазара, така че да няма спекулатвно вдигане на цените.  Това заяви пред Радио Пловдив   Габриела Руменова  от платформата "Ние, потребителите", к..

публикувано на 08.10.25 в 16:34

Река Марица не създава рискове за Пловдив

Река Марица не представлява непосредствен риск за Пловдив, заяви в интервю за предаването „Ден след ден“ по Радио Пловдив арх. Чавдар Тенев, председател на Камарата на архитектите в града. По думите му, тежките поражения по Черноморието са резултат както от природни фактори, така и от човешка небрежност и неефективна система на..

публикувано на 08.10.25 в 16:05