Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Взимане на шофьорска книжка на 17 години у нас не е възможно

Взимане на шофьорска книжка на 17 години в България, каквото е едно от предложенията на ЕК за изменения на директивата за шофиране, не е приложимо. Това коментира Йонко Иванов от Съюза по авто-мото подготовка в предаването „Точно днес“ на Радио Пловдив.

Той се аргументира с факта, че юристите у нас изтъквали като довод това, че при нарушение човек попада под ударите на закона на 18 години.

„Тези юристи явно не знаят, че на 16 години можеше да управляваш мотоциклет със скорост 90 км/ч“, каза Иванов.

Според него другата слабост е свързана с прилагането на единна европейска шофьорска книжка.

„Проблемът е, че когато вие минавате през Сърбия за да стигнете до Унгария тази книжка няма да ви бъде валидна, защото в Сърбия няма изисквания за тази книжка да бъде валидна и да е уеднаквена с европейските правила“, обясни Иванов.

По думите му целта за перода 2021 – 2050 г. смъртността по пътищата да бъде намалена почти до 0 ще се провали също както и намаляването на катастрофите с 50% до 2020 г.

За идеята за обучение с придружител той припомни, че Съюзът по авто-мото подготовка още през 2005 г. е предложил този метод да бъде въведен експериментално. Иванов обясни, че това не означава обучението да започне тепърва на 17 г., а по-рано и даде пример с държави като Франция, Швеция, Нидерландия, Англия.

„Там е въведен моделът от 0 до 100. Това означава, че обучението минава през семейството, детската градина, училището и най-важният период при пубертета, като през тези периоди се обхваща и културата за останалите участници в движението - велосипедисти, пешеходци, тези, които карат тротинетки. Целият този обхват трябва да мине в училищата и тогава се дава възможността на по-ранна възраст родителят да бъде придружителя в този модел“, обясни Иванов.

Той допълни още, че в автомобилите има зелена кутия, на която се записва дебата между ученика и придружителя. На всеки 3 месеца автоекипът отива в автоучилището и се прави разбор.

„Трябва да има изминати километри - в Германия например е 3000 километра за 3 месеца. Как си представяте в България с този скъп бензин да се изминат толкова километри, та ние за година не изминаваме толкова“, каза Иванов, но подчерта, че моделът би бил полезен.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Фирмите у нас се адаптират към модела в индустрията с коли

Компаниите в България успешно се адаптират към  новия модел в автомобилната  индустрията. Започват да произвеждат нови продукти. Освен това у нас се създава софтуера и самата конструкция на най-модерните електромотори и инвертори за тях. Това коментира Любомир Станиславов, който е изпълнителен директор на Автомотив клъстер България, във връзка с..

публикувано на 31.01.25 в 16:11

С бойкот цени не се свалят, важна е конкуренцията

Богомил Николов от организацията „Активни потребители“ коментира в програма "Ден след ден" обявения в Хърватия клиентски бойкот, заради високи цени, разпространяващ се и в съседните страни и затихналия, поне засега, сблъсък между мобилните оператори и Комисията за защита на потребителите у нас .  Според него потребителските бойкоти имат дълга история..

публикувано на 31.01.25 в 16:02

Бюджетът на държавата трябва да e изкуство на разумното

Бюджетът на държавата представя политики и споровете по него е нормално да са остри, по- ползотворния разговор би бил за конкрекретните  приоритети, по които ще се работи. Но може би заради това, че така по- лесно дебатът стига до гражданите, фокусъте е колко е дупката в хазната,  коментаръте на професорът по макроикономика от ПУ Станимир Кабаиванов...

публикувано на 31.01.25 в 11:06

Търсят се още 6,8 млн. лева за електронния билет в Пловдив

Oбщина Пловдив трябва да плати от бюджета допълнително 6,8 млн лева , ако иска да има работеща електронна система в градския транспорт. Това разкри Илия Гатев от групата на БСП за България на общинската сесия, като цитира доклад на зам.- кмета Ерол Садъков за системата за управление на градския транспорт и договора с "Тикси", която трябва..

обновено на 30.01.25 в 16:32

Учители предлагат 5 дни междусрочна ваканция

Синдикат "Образование" предлага на МОН да дадат още няколко дни към междусрочната ваканция, за да се пребори грипната епидемия. "На практика вече сме в национална грипна епидемия, след като половината области обявиха такава. На места, както и в Пловдив, децата учат онлайн. Ако учителят е болен или 30% от учениците са болни, за какво качество на..

публикувано на 30.01.25 в 14:21