Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Не всички пациенти могат да бъдат превозвани по въздух

3
Д-р Владимир Илиев е един от лекарите, преминали курса “Оказване на медицинска помощ по въздух”

Не всички пациенти са подходящи за транспортиране с хеликоптер, тъй като изкачването на надморската височина може да влоши състоянието им. Това коментира д-р Владимир Илиев от университетската болница Св. Георги, който премина първата част от обучението си за  въздушна медицинска помощ.

Той уточни, че такава опасност съществува при хората с тежка гръдна травма. “С изкачване на надморската височина пневмотораксът може да увеличи размерите си, да притисне повече органите в гръдната кухина и по този начин да се стигне до фатален изход.

Затова ако се прибягва до транспортирането им от една в друга болница първо по хирургичен начин трябва да бъде решен проблемът с пневмоторакса. Подобен е и случаят при перикардна тампонада.

Лекарят, който е на място, ще определя дали пациентът е подходящ за транспортиране с хеликоптер, тъй като той е запознат подробно със състоянието му”, отбеляза д-р Илиев.

Той обясни, че в първата част от обучението е наблегнато по-скоро на теоретичната част при превозването на спешни случаи с хеликоптер и оказването на спешна помощ във въздуха при нужда. Пред медиците са били представени авиационната дейност и стреса от полет, шума от вибрациите, температурните амплитуди, мениджмънт на човешките ресурси на екипажа, аварийните процедури в полет, които могат да възникнат и спешните състояния.

Практическата част ще се проведе, когато пристигнат хеликоптерите у нас. Обучение ще се проведе и в чужбина. Въпреки това и сега медиците са симулирали ситуация в кабината на хеликоптер.

“Идеята беше да придобием представа за малкия размер на кабината и да видим как биха се извършвали интервенциите, които ще трябва да извършваме най-често, т.е. интубация на пациент, стабилизиране на критичното му състояние, осъществяване на венозни манипулации.

Поставяхме централен венозен катетър, извършвахме ехографии. Те бяха по-скоро полезни за медицинските сестри и парамедиците, които участваха, тъй като ние добре сме запознати с манипулациите по спешност, които трябва да извършваме

Това, което научих е, че доста ще бъдем затруднени в работата в хеликоптер спрямо това, което имаме в операционната зала, където имаме човешки ресурси, пространство. Това означава, че трябва да сме организирани при извършване на съответната дейност. Важен ще е и опитът.

Аз самият имам опит да работя в линейка, където пространството също е ограничено. Центърът в Италия, в който ще има обучение разполага с възможност за симулации на всички вредни условия и ситуации във въздушна среда”, коментира д-р Илиев.

Даде пример, че разстоянието Смолян – Пловдив, което с линейка се взима за около 3 часа, с хеликоптер ще се изминава за под половин час.

Екипът на въздушната помощ ще се състои от 2 пилоти, лекар и сестра. Българските медици първоначално ще работят с чуждестранни летци.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

Фирмите у нас се адаптират към модела в индустрията с коли

Компаниите в България успешно се адаптират към  новия модел в автомобилната  индустрията. Започват да произвеждат нови продукти. Освен това у нас се създава софтуера и самата конструкция на най-модерните електромотори и инвертори за тях. Това коментира Любомир Станиславов, който е изпълнителен директор на Автомотив клъстер България, във връзка с..

публикувано на 31.01.25 в 16:11

С бойкот цени не се свалят, важна е конкуренцията

Богомил Николов от организацията „Активни потребители“ коментира в програма "Ден след ден" обявения в Хърватия клиентски бойкот, заради високи цени, разпространяващ се и в съседните страни и затихналия, поне засега, сблъсък между мобилните оператори и Комисията за защита на потребителите у нас .  Според него потребителските бойкоти имат дълга история..

публикувано на 31.01.25 в 16:02

Бюджетът на държавата трябва да e изкуство на разумното

Бюджетът на държавата представя политики и споровете по него е нормално да са остри, по- ползотворния разговор би бил за конкрекретните  приоритети, по които ще се работи. Но може би заради това, че така по- лесно дебатът стига до гражданите, фокусъте е колко е дупката в хазната,  коментаръте на професорът по макроикономика от ПУ Станимир Кабаиванов...

публикувано на 31.01.25 в 11:06

Търсят се още 6,8 млн. лева за електронния билет в Пловдив

Oбщина Пловдив трябва да плати от бюджета допълнително 6,8 млн лева , ако иска да има работеща електронна система в градския транспорт. Това разкри Илия Гатев от групата на БСП за България на общинската сесия, като цитира доклад на зам.- кмета Ерол Садъков за системата за управление на градския транспорт и договора с "Тикси", която трябва..

обновено на 30.01.25 в 16:32

Учители предлагат 5 дни междусрочна ваканция

Синдикат "Образование" предлага на МОН да дадат още няколко дни към междусрочната ваканция, за да се пребори грипната епидемия. "На практика вече сме в национална грипна епидемия, след като половината области обявиха такава. На места, както и в Пловдив, децата учат онлайн. Ако учителят е болен или 30% от учениците са болни, за какво качество на..

публикувано на 30.01.25 в 14:21