Арабистът проф. Владимир Чуков коментира в програма "Ден след ден" възможните решения на тежките регионални дисбаланси в България. Той е част от екип експерти в различни области, които предлагат четирите бъдещи райони за планиране в страната да имат определено ниво на самоуправление като разполагат с част от данъците и таксите.
Според него колкото е по-малко едно населено място, толкова са по-големи са неговите проблеми -социалните несгоди, липсата на сигурност, липсата на образование, да не говорим за здравеопазване.
Той разказа, че пътува вече 30 години из България и вижда как живеят хората и големите разлики между регионите
Виждам огромните разлики, които за съжаление, не само, че не намаляват, но и се увеличават. Трябва да се борим за децентрализация на нашата държава. Иначе просто в един момент ще се съберем само в големите градове да живеем. Просто държавата нищо не прави. Всъщност, акко трябва да бъдем честни държавата ни не изпълнява едно от указанията на договора, който подписахме с ЕК. Така както влезнахме в Шенген и както днес е голям ден- ние влизиме в еврозоната, така ние трябва да направим второ ниво на местното самоуправление.Практически сега е момента да се говори по тази тема, да се шуми по тази тема. Именно тези 4 райна за планиране, което бяха предложени, все още правителството не го е приело - предлагеме те да станат самоуправляващи административни единици. Нещо което го виждаме в Италия и Испания. Там цъфтят регионите, а при нас е една силно централизирана държава, в която централното правителство, така владеейки инструмнета наречен бюджет , решава да даде където и когато поиска някакви пари на общините. Това няма как да продължи по този начин, защото съгласете се, не може между София и между Видин и Силистра разликата в жизнения стандарт да бъде между 3-4 пъти. Между София и Смолян някъде между 4-5 пъти. Това няма как да продължи по този начин и затова виждаме и това разделение в България през последните дни, заключи проф. Чуков.
Според него в държавата ни има хора, които не могат да усетят какво означаа ЕС, не могат да усетят тези суми, които би трябвало да им вдигнат жизнения стандарт, да усетят инвестициите.
По думите му половината от местните данъци трябва да останават в общините и да се използват за региона.
У нас е нужен дебат по темата, защото нещата са по-тежки, смята още анализаторът. Той даде пример с Шенген, където имаше почти консенсус сред хората, при темата с еврото е 50 на 50, но по въпроса с децентрализацията на регионите ще е още по-сложно.
Цялото интервю може да чуте в прикачения звуков файл.
С промени в Кодекса за застраховане система "бонус-малус" за задължителната застраховка "Гражданска отговорност“ бе приета от НС. Принципът представлява финансов стимул за изрядните водачи и съответно финансово наказание за онези, които причиняват пътни инциденти. Ще плащат ли наистина добрите шофьори по-малко и какъв ще е ефекта – темата в..
Добивите от пшеница и ечемик тази година са по-добри, но ниските цените на световните стокови борси вкарват нашите зърнопроизводители в загуба. Това обяви в интервю за Радио Пловдив Людмил Работов – председател на Съюза на зърнопроизводителите в Пловдив. Добивът от пшеница тази година е от 400-500 кг от декар. Цената е 330 лв. за..
Министерството на здравеопазването чрез регионалните здравни инспекции провежда информационна кампания по повод Световния ден за борба с хепатита – 28 юли. Тази година мотото, избрано от Световната здравна организация е „Да го разбием! Запознай се с фактите. Тествай се!“. Целта е повишаване на обществената информираност за рисковете от..
Ситуацията с шарката по овце и кози в Пловдивско се усложни. Освен унищожени животни в 42 от 65 огнища, мерките на БАБХ вече вкючват и забрана за изкупуване на мляко от фермите на областта. За заразата, икономическия ефект и управленските решения разговаряме с професора от Аграрния университет Дойчо Димов, който е и председател на Сдружение за..
Помним протестите на строителния бранш отпреди няколко месеца срещу намерението на община Пловдив да вдигне с повече от 100% таксите за издаване на строително разрешение. Те спряха след като предприемачът Илиян филипов поиска и получи посредничеството на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов. Компромисът, който да удовлетвори двете страни бе таксите да се..