Това каза за предаването "Преди всички" по "Хоризонт" Евгения Костадинова, директор на Дирекция "Образователни програми и образователно съдържание" в МОН.
Национално външно оценяване се провежда по всички основни ключови предмети, които се изучават в 7-и клас, така че ние да имаме една картинка доколко и как е адекватно това, което е заложено в учебната програма, с резултатите, които показват випуските, учениците.
Целта на обучението не е да се подготви детето за един изпит, а да се подготви за живота, да има устойчиви знания, каза Костадинова в коментар на твърденията, че учителите обучават децата само за изпитите от външното оценяване.
Националното външно оценяване ни показва, че често тези основни придобити знания – да речем за дроби, проценти, част от число по математика, които са обект на придобиване в по-ниските класове – пети-шести клас, в седми клас вече са добре позабравени. Това са знания, които целта не е просто да бъдат изпитани децата и те да си назубрят и забравят, а да могат да се прилагат в живота. Именно това е основният недостатък на нашата образователна система – подходът към ученето е заради самото учене, а не за да може това да се прилага и по-късно в живота.
Една от причините за този недостатък на системата е желанието на родителите децата им непременно да имат високи оценки, което води до бележкарство. В първия модул на външното оценяване децата не са изправени пред задачи или казуси, които не са учили в училище, увери тя.
Целта на втория модул, който е по желание, е да се даде възможност за класиране на учениците в държавните и общински гимназии. В него обаче също не са включени неща, които не са изучавани в училище, а просто са с по-висока трудност.
Интервюто на Таня Величкова с Евгения Костадинова можете да чуете от звуковия файл.