Йохан Пахелбел и Джилбърт О’Съливан
В странстването ни през вековете търсим пресечна точка между творчеството на саксонския композитор Йохан Пахелбел (1653 – 1706) и ирландския автор – изпълнител Джилбърт О’Съливан, нашумял през седемдесетте години на ХХ век.
В предишна наша среща споделихме, че всеки композитор има своите хитове, поне според него самия. При Пахелбел и Съливан признателността идва и от публиката още от времето на тяхната творческа активност.
Йохан Пахелбел е сред известните органисти и композитори на Средна Германия, обхващаща областите Саксония и Тюрингия. Дългия ред на тези композитори увенчават Й.С.Бах и Хендел. Славата на саксонците в Европа през онова време е тъй голяма, че италианците, например, под името „сасоне“ опознавали всички немски музиканти. Музикална емблема на Пахелбел е прочутият му канон от творбата „Канон и жига за три цигулки и басо континуо“ (Канон в Ре). През ХХ и ХХI век безчет музикални автори имитират, повтарят, копират акордовата прогресия на канона, като я използват за различни по жанр нови творби. И тъкмо заради това днес Йохан Пахелбел е наричан „един от кръстниците на популярната музика“.
Когато в края на шейсетте години менажерът на Енгълбърт Хъмпърдинк и Том Джонс, създател на „суперзвезди“ Гордън Милс обяви, че е въпрос на време да покаже на света и третия си артистичен коз тогава, мислех, че това е блъф. Какво повече от Хъмпърдинк и Том Джонс, особено в тази позната вече стилистика?! И изведнъж се появи Джилбърт О’Съливан, напълно различен от всеки и от всичко популярно до момента. С достъпни песни, приятни за малки и големи, с каскет, добре пресметнат небрежен външен вид, поведение (и пиано) той завладя слушатели и зрители. За 4-5 години. Дори сценичното му присъствие да напомня метеор, песните на Джилбърт О’Съливан (Alone Again (Naturally), Clair, Get Down, We Will, No Matter How I Try, Ooh Baby, Why, Oh Why, Oh Why…), оказва се, звучат десетилетия наред, чак – до наши дни.
Последвайте ни и в
Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!