Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Над 30 родители тичаха в столичен парк с тежките раници на децата си в акцията "На чужд гръб и 10 ученически раници са малко".
В инициативата се включи и омбудсманът Мая Манолова. Тя каза, че предизвиква просветния министър и началниците на управленията по образование да прекарат един ден с шестокласник, като очаква след това по-бързи мерки: Децата наистина са пред изпитание. Раницата, която ми е на гърба, е на една шестокласничка.
Проблемът е по-голям от тежките раници. Това е проблем изобщо, свързан с това как си представяме образованието. Може би истинското предизвикателство ще бъде за отговорните институции освен да потичат с раници, да прекарат един ден заедно с един шестокласник.
Доста по-тежка е от очакваното. Като я сложиш на гърба, не било лесно да се носи една ученическа раница, сподели баща на дете.
Особено за моя ръст, а пък и детето ми не е много по-голямо, така че много е тежка. Проблемът не е само в раниците, а какво има в учебниците. Всъщност това е по-големият проблем, каза една от майките, които се включиха в инициативата.
Един от организаторите на протеста – журналистът Екатерина Панова, сподели за предаването „Неделя 150“ по „Хоризонт“, че най-големият проблем е липсата на чуваемост, тъй като учителите и чиновниците не осъзнават колко тежат раниците:
Само с диалог обсъждане и разбиране бихме могли да решим проблема. Министерството на образованието е това, което трябва да вземе мерките. Ние имаме нашите предложения. Имаме от тях заявено намерение. Работят по въпроса. Ние конкретно не знаем какви са точно мерките, които те предлагат. Това, което родителите искаме, е да се въведе стандарт за ученическата раница и да се знае колко процента от детското тегло трябва да тежи една раница, защото в момента раницата на дъщеря ми тежки 1/4 от нейното тегло. Ако аз нося 1/4 от моето тегло, значи трябва всеки ден да нося 15 килограма.
Ако има стандарт, според нас, самите училища и директори, и учители ще се съобразяват с това и ще преценяват така програмата и нещата, които изискват от децата да носят, че че да влизат в този стандарт.
Друга мярка би могло да бъде въвеждането на мултимедия в клас, проектори, с които да се прожектира учебното съдържание, така че да не се налага децата да носят книжните учебници, които всъщност тежат. Ученически шкафчета за всяко дете в клас също биха облекчили децата, защото част от учебниците, от материалите за рисуване, от екипите за физическо могат да оставят в тези шкафчета. Може да се намали самата тежест на учебниците като се разделят на две или ако самата хартия е по-тънка, или се направят в по-малък формат....