Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Специално за меломани – СО на Баварското радио свири в неделните музикални вечери на програма „Христо Ботев“

| обновено на 16.07.18 в 10:21 БНР Новини
Еманюел Хаим

В неделната музикална вечер предлагаме трети концерт от миналогодишния сезон на Баварското радио. В първата неделя от месец юли прозвучаха произведения от Еманюел Шабрие и Клод Дебюси, дирижирани от Джон Елиът Гардинър, във втората - Бетовен и Брукнер под палката на Бернард Хайтинк. На 15 юли ви очаква звукова наслада с красиви барокови мелодии, както и чудесно изпълнение на Концерт за пиано и оркестър № 23 от Волфганг Амадеус Моцарт. Солисти са Кристиан Безойденхаут - пиано, Катрин Уотсън - сопран, Брайън Фийън - лютня и Петер Кофлер - чембало, дирижира една от малкото успешни дами на пулта – прекрасната Еманюел Хаим.
Хаим израства в Париж. Отгледана е като католичка, макар че баща ѝ е евреин. Нейното музикално образование започва рано, след като баща ѝ купува пиано. Ярък спомен за Еманюел е срещата с виртуозния унгарски пианист Золтан Кочиш (тогава тя е едва на осем). В детските си години освен от музика се е интересувала и от танци, но на 10-годишна възраст била диагностицирана с изкривяване на гръбнака, което наложило носенето на медицински корсет в продължение на цяло десетилетие и прекратяване на заниманията ѝ с танци.
Хаим прекарва 13 години в Парижката Консерватория, където учи орган. Специализира клавесин с Кенет Гилбърт и Кристоф Русе. По време на обучението си получава пет първи награди в Консерваторията. Признанието за труда и таланата ѝ идва когато Уйлям Кристи я кани да работи с неговия ансамбъл „Les Arts Florissants“. Освен че свири, тя е и асистент на диригента. Благодарение на препоръка от Маестро Кристи, по-късно работи като асистент и на Саймън Ратъл.
След няколко години  с ансамбъла, Еманюел Хаим напуска Les Arts Florissants и  през 2000 година основава собствен състав за барокова музика - Le Concert d'Astrée, с който редовно концертира и пътува. Дебютът й на престижния оперен фестивал в Глайндборн е през 2001. Поставя „Роделинда“ на Хендел, а успехът на представлението ѝ носи истинска слава. Затова говори и повторният ангажимент в Глайндборн пет години по-късно, когато е поканена да направи една от най-известните опери на Хендел – „Юлий Цезар“. Дебютът й в САЩ е през 2003 година в Чикаго, а на 2 ноември 2007 тя става първата жена, дирижирала в прочутата чикагска Лирик опера, отново със своя знаменит „Юлий Цезар“.
В програмата на концерта на Хаим със СО на Баварското радио са включени: Кончерто Гросо в Сол мажор, увертюра и ария на Алмирена от операта „Риналдо“ и сюитата „Музика на водата“ от Георг Фридрих Хендел; сюита от операта „Дарданюс“ на Жан-Филип Рамо и Концерт за пиано № 23 на Волфганг Амадеус Моцарт.
Европейският Съюз за радио и телевизия дава възможност на своите членове да предлагат записите на определени концерти не само в радиоефира, а и на сайта на съответната радиопрограма – в рамките на 1 месец. Тъй че, ако сте пропуснали концертите на 1, 8 и 15 юли, ще можете да ги чуете на страницата на програма „Христо Ботев“ в сайта на БНР съответно до 2, 9 и 16 август.
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна