Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

ЕК налага допълнителни мита върху вноса на различни модели китайски електромобили

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Европейската комисия ще наложи допълнителни мита върху електрическите автомобили, доставяни от Китай, от следващия месец, като ще повиши налозите за някои модели до общо 48% - ход, който допълнително ще ескалира търговското напрежение между ЕС и Китай и ще увеличи разходите за закупуване на електромобили (EV), съобщава ЕК, цитирана от Ройтерс и Блумбърг, потвърждавайки информацията от по-рано в сряда на "Файненшъл таймс".

Единният блок официално уведоми китайските производители на автомобили, включително BYD, Geely, която притежава Volvo Car AB, както и собственика на британската марка MG – компанията SAIC, за митата за електрически автомобили с батерии, които трябва да бъдат въведени от 4 юли, съобщи Европейската комисия след разследване на субсидиите, започнало миналата година.

Като част от текущото си разследване Комисията временно заключи, че веригата на стойността на електрическите превозни средства с батерии (BEV) в Китай се облагодетелства от несправедливо държавно субсидиране, което създава заплаха от икономическа вреда за производителите на BEV в Европейския съюз, се посочва в изявлението на ЕК. Разследването също така разгледа вероятните последици и въздействието на мерките върху вносителите, ползвателите и потребителите на BEV в ЕС.

Вследствие на това, Комисията се свърза с китайските власти, за да обсъди тези констатации и да проучи възможните начини за разрешаване на идентифицираните проблеми по съвместим в рамките н Световната търговска организация (СТО) начин.

В този контекст ЕК оповестява предварително нивото на временните изравнителни мита, които ще наложи върху вноса на електрически превозни средства с батерии (BEV) от Китай. Ако разговорите с китайските власти не доведат до ефективно решение, тези временни изравнителни мита ще бъдат въведени от 4-ти юли (във формата, която ще бъде определена от митниците във всяка държава членка на ЕС). Тези налози ще бъдат събирани "само ако и когато бъдат наложени окончателни мита", посочва Комисията.

Индивидуалните мита, които Комисията ще приложи към тримата включени в извадката китайски производители, ще бъдат както следва - за електромобилите на BYD Auto - 17,4%, за тези на Geely Holding (Zhejiang Geely Holding Group) - 20%, както и за BEV на SAIC Motor - в размер на цели 38,1%. SAIC притежава британската марка MG, чиито масови модели като MG4 са сред водещите в Европа.

Докато разследването беше насочено към притежавани от китайски компании електромобили, западните производители на електрически автомобили, включително Tesla, BMW и Renault, които произвеждат в Китай и доставят BEV в ЕС, също са изправени пред по-високи разходи при внос в съюза. На тези, които си сътрудничат с проучването на ЕК, ще бъде определено допълнително мито от 21% въз основа на средно претеглена стойност.

Всички други производители на електромобили в Китай, които не съдействаха на разследването на ЕК, ще бъдат подложени на остатъчно мито от 38,1%, посочва Комисията.

Окончателните нива на митата се очаква да бъдат приети до ноември.

Трябва да се има предвид, че евентуалното налагане на тези допълнителни мита ще бъде добавено към вече съществуващите мита за всички видове китайски електромобили в размер на 10%.

"Нашата цел е да възстановим равните условия и да гарантираме, че европейският пазар остава отворен за производителите на електрически превозни средства от Китай, при условие че те играят според глобално договорените търговски правила", заяви Валдис Домбровскис, вицепрезидент на Европейската комисия, отговарящ за търговията.

Китайските производители на електромобили навлизат все по-агресивно в Европа на фона на вътрешна ценова война и години на изграждане на лидерство в технологията. Почти една пета от електрическите превозни средства с батерии, продадени в ЕС през 2023 г., са произведени в Китай, според лобистката група Transport & Environment. Този процент се очаква да нарасне до 25% тази година, каза още T&E, цитирана от Блумбърг.

Митата вероятно ще намалят вноса от Китай с една четвърт, възлизайки на стойност от приблизително 4 милиарда долара, според Мориц Шуларик, президент на германския Институт за световна икономика в Кил.

Въпреки че решението беше оправдано в светлината на държавната помощ в рамките на ЕС, "очакваното увеличение на цените на електрическите превозни средства ще направи климатичния преход по-скъп. Намирането на точния баланс между честната конкуренция и насърчаването на екологичните технологии остава ключово предизвикателство", посочи Шуларик, цитиран от Блумбърг.


По публикацията работи: Явор Римски

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна