В рубриката "Темата на деня" на предаването "Нашият ден" обсъждаме какво вълнува младите и как те гледат на света. В студиото с нас е Анастасия Стоева – поет, критик, дизайнер, илюстратор и аниматор.
Ето какво сподели Анастасия Стоева в ефира на "Нашият ден", относно характерните черти на поколението Z и с какво се отличава то от предишните поколения. В поколението Z влизат родените между 1997 и 2011 г.
Анастасия започна с това, че невинаги се усеща като част от определено поколение, въпреки че е родена през 1997 г., когато се води началото на поколението Z. Според нея интернет епохата е една от основните отличителни черти на това поколение, но отбелязва, че в България технологиите пристигат по-бавно. Например, тя получила своя първи компютър в седми клас.
Тя подчертава, че нейното поколение се отличава с изразено чувство за справедливост и засилен интерес не само към екологични теми, но и към социални и политически въпроси. Това са хора, които са силно ангажирани с проблемите на съвремието, въпреки динамичността на времето, в което живеем.
Анастасия споделя, че много от нейните връстници често комбинират няколко дейности едновременно, като например гледане на филм и четене или слушане на подкаст, докато рисуват. Това, според нея, е характерно за поколението Z, което се опитва да се адаптира към бързо променящата се среда.
Критичността към информацията е друга важна черта на това поколение. Огромният поток от информация изисква филтриране и проверка. Анастасия смята, че медийната грамотност и способността да се проверява информацията са изключително важни.
Тя споделя и своите наблюдения върху авторитетите и образованието. Според нея училището невинаги успява да вдъхне уважение към авторитета, тъй като някои учители не успяват да запалят интереса на учениците. В момента много често авторитетите са заменени с такива от социалните мрежи или шоу бизнеса, което е тревожно. Тя подчертава, че ако хората четат повече Twitter, отколкото новини, това е сигнал за проблем.
В отговор на въпроса на какво учи децата настоящото образование, Анастасия отбеляза, че някои литературни произведения се учат в неподходящ момент, което не предизвиква интерес у децата.
Чуйте разговора в звуковия файл.