Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Извънреден епизод: Има ли на практика ускорено издаване на ТЕЛК решенията след промените за разпределение на документите на случаен принцип?

Пациентски сигнал за ТЕЛК решение: Работи ли новата система?

Майка на дете с диабет и пациентски представител са гости в този епизод на подкаста на БНР "В центъра на системата" по темата как работи новата система за ТЕЛК решенията

Снимка: pixabay.com

ТЕЛК промените и на практика има ли ускорено издаване на ТЕЛК решенията - това е темата в този извънреден епизод на подкаста на БНР - "В центъра на системата" . 

Защо при електронната система за подаване на заявления за ТЕЛК, входът за пациенти до Електронна система за медицинска епикриза не работи, дори при наличие на електронен подпис? 

Как се усложни пътят на пациента след като заявленията за освидетелстване вече се разпределят на случен принцип чрез електронна система?

Разказ от първо лице на майка на дете с диабет и препоръки как може да се спестят хиляди тревоги и много въпросителни на хората с увреждания?

Защо според пациентски организации "Заедно с теб" в патовата ситуация може да се привлекат на помощ общопрактикуващите лекари?  

Слушайте епизода тук:

Гости по темата са:

☑️ Елица Сиракова - майка на дете с диабет тип 1 и част от Националната асоциация на родителите на деца с диабет

☑️ Пенка Георгиева - председател на пациентски организации "Заедно с теб"



От разговора ще научите:


☑️ Разказ на майка от дете с диабет тип 1 за пътя от подаването на документите за ТЕЛК решението до днес 

☑️ Има ли проблем с въвеждането на ТЕЛК решенията в електронната система за случайно разпределение

☑️ Къде се крие проблема – в събирането на документите, в подаването им електронно, или в нещо друго

☑️ Защо се оказва, че родители с електронен подпис и подадени документи нямат достъп до Електронната система за ТЕЛК решенията

☑️ Може ли да се окаже, че заради новата система родители ще имат забавяне в подписването на новия Договор за личен асистент

☑️ Проблем ли е, че решенията вече се разглеждат на случаен принцип, не в населеното място, откъдето е пациента

☑️ Как работят на практика новоразкрити ТЕЛК комисии на места, където досега не е имало и защо има забавяне в обратната връзка към пациента

☑️ Всичко това как спомага за по-бързия достъп до получаване на ТЕЛК решение на пациентите

☑️ Какво предлагат пациентите и от пациентската организация за справяне с буксуващата реформа

☑️ Дали старата система на разпределение по места не е била по-добре работеща 

Елица Сиракова

"Подала съм документи за преосвидетелстване на сина ми на 20 юни 2024 г. като това ще е за 4 ти път, до този момент сме били в картотеката Пловдив и всичко се случваше много бързо, ясно, имаха контретни срокове и какво да се направи. Ние сме от Пловдив и сега се оказа, че сме разпределени първо във Видин, след това се оказа, че сме в Белоградчик,  разказа в подкаста на БНР "В центъра на системата" Елица Сиракова - майка на дете с диабет тип 1 и част от Националната асоциация на родителите на деца с диабет.

"Още през юни получихме писмо, че трябва да подадем заявление за преосвидетелстване - тоест да спазим този 3 месечен законов срок и ние го направихме - подадохме всички необходими документи. На 20 юни отидохме в картотека Пловдив и тогава разбрахме, че от 21 юни влиза новият електронен начин и досиетата ще бъдат разпределяни на случаен принцип в цялата страна, това трябваше да бъде по-бързият вариант, но и те не знаеха как ще се случат нещата...

След месец аз все още нямах имейл дали има нужда от още документи и след това да ми бъде насрочена дата...Около мен хора вече получаваха готови ТЕЛК решения, аз нямах нищо и отново в картотека Пловдив попитах какво става? Оказа се, че имаме дата за разглеждане на документите на 1 август, а вече беше 26 юли, което много ме притесни. Освен това сме разпределени във Видин - шокът за мен беше много голям! Звъних и там и се оказа, че не искат нови документи и аз приключих с притесненията си... Но до 22 август аз нямах отново нито имейл, нито яснота какво става...

Стигам тогава до Електронната система за медицинска експертиза, и понеже имам за целта изваден и електронен подпис решавам да проверя движението на нашия случай! Но входът за пациенти не работи! Аз няма достъп до нея, съпругът ми също има електронен подпис - той не може да влезе - изписва му, че не той е подал документите и затова не може. Но ние имаме законен брак и двамата сме представители на детето.

Отново звъня в ТЕЛК Видин, там ми казват, че детето е разпределено всъщност в ТЕЛК Белоградчик - това е съвсем нова комисия, поясни майката. 

По думите й тя все пак успява да се свърже и с ТЕЛК Белоградчик и разбира, че те са били отпуск юли месец, само двама лекари са, тепърва започват да обработват документи, като първоначално също са имали проблем с достъп до системата, имали са проблем и с електронните подписи - тоест сега започват да обработват документите?! Хората бяха много любезни, явно претоварени с огромен обем от нова работа, продължаваше и приемът на документи на хартия също...

Обаче не беше ли идеята всичко да става по-лесно и бързо за пациентите?, попита риторично Елица Сиракова.

Тя поясни още, че би следвало на 20 септември да получи ТЕЛК решение, което за нея е твърде късно, защото ще се наруши процеса на получаване на Договора за личен асистент на детето й от общината. Няма да има прекъсване на помощта по линия на ТЕЛК, но и ще има прекъсване на договора за личен асистент. 

"Договорите за личен асистент се сключват с продължителност на ТЕЛК и това в нашия случай трябва да стане в началото на септември. Аз вече съм закъсняла, проблемите обаче са и за нас като родители, и за новите ТЕЛК комисии. По стария начин в Пловдив нямаше никакви затруднения - получих си ТЕЛК -ка по пощата с обратна разписка дори по време на Covid пандемията...

Може би системата трябваше да пусне пилотно, а също и защо е необходим този електронен подпис - нали разбирате, че с ТЕЛК са главно възрастни хора и самотни - колкото от тях имат електронен подпис и имейл - опитват се да въведат система от 21 век на места, където се живее в 15 век? 

Защото с тази система се орязват правата на хората, аз така смятам, категорична е Елица Сиракова.

Пенка Георгиева

"Добрите намерения, които имаха институциите да въведат този начин на освидетелстване и на определяне на помощи за нетрудоспособност не проработиха, защото се бързаше и независимо от нашите предупреждения, институциите не се справиха

Получаваме десетки сигнали за хаос, за липса на комуникация между пациенти, комисии, като грешката според мен е, че трябваше да се изготви един отделен Електронен портал само за ТЕЛК и да има пилотен проект за това нововъведение за разпределяне на документите на случаен принцип, в няколко града, в които до тогава не са били разкривани подобни лекарски комисии, да се изчистят грешките на електронната система и чак тогава да се пуска системата за цялата страна, заяви за БНР Пенка Георгиева - председател на пациентски организации "Заедно с теб".

"Най-честите сигнали до нас са или за много бързо насрочване на дата, понякога след седмица и пациентите изпадат в паника, защото за този срок може да не успеят да подготвят нужната медицинска документация за освидетелстване. 

Другите случаи са с доста отдалечен срок на дата, като дори имаше случай в медиите за онкоболна жена, която има насрочена дата за ноември месец...Не работят добре тези системи. 

Добре звучи - 146 комисии, удвоени като брой, но те се сформират много трудно. На места все още не са обучени членовете на тези комисии, лекарите там не са добре заплатени, смесва се документация на деца и възрастни, а в по-малките градове и трудно се намират еднокринолози - детски и за възрастни в една комисия, а когато няма точна яснота кога постъпват тези заявления, настъпва хаос...

Реално сега проблемите на пациентите са повече от преди, смята още Пенка Георгиева.

"Аз имам предложение като пациентска организация към Народното събрание да се проведе публична дискусия дали не би следвало към системата на ТЕЛК да се включат общопрактикуващите лекари, защото те познават най-добре своите пациенти. Над 430 хиляди са съдбите, които се засягат на хора с увреждания и техните лекари най-бързо биха реагирали и преценили медицински какви са проблемите на заболяването и ще може бързо да се даде препоръка за освидетелстване, освен това имат и достъп до електронната система. Мисля, че в тази посока трябва да се мисли. Ние това предлагаме, говорила съм с общопрактикуващи лекари и те виждат рационалност в това решение, посочи още Пенка Георгиева. 

Очаквайте новите епизоди през септември. 

Всички епизоди на подкаста ще намерите:

Apple Podcasts през iTunes

Viber



БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна