Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Все още не сме достигнали нивата от 2008 г. по продажби на нови автомобили"

Александър Костадинов: Нужна е стратегия за обновяване на автомобилния парк в България

Нови автомобили с бензинови двигатели са най-предпочитаните у нас през 2024 г.

| Интервю
Александър Костадинов, председател на УС на ААП
Снимка: Иван Русланов

"Най-предпочитаните нови автомобили в България през 2024 г. са с бензинови двигатели, следвани от тези с хибридни двигатели. Дизелът прогресивно спада като проникване в продажбите. Все още на последно място са електрическите автомобили, за съжаление".

Това каза пред БНР председателят на Управителния съвет на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) Александър Костадинов, като се позова на данни от статистика, и подчерта, че България все още не е достигнала нивата от 2008 г. по отношение продажбите на нови автомобили:

"Това е може би единствената индустрия в страната, която не е стигнала нивата от 2008-а".

Цената на най-търсените нови автомобили е от порядъка на 40-50 хиляди лева, посочи той:

"Това би била една златна среда за покупките на автомобили в България. Някаква средна стойност".

Прогнозите, че около 1/4 от продажбите на нови коли в Европа през 2025 г. ще е на електрически автомобили, Александър Костадинов коментира:

"В някои страни от Европа над 90% вече са електрически автомобили. България е на опашката, около 16-17 хиляди електроавтомобила се движат - нови или употребявани - при автопарк от 3,6 милиона. Ако погледнете продажбата на нови електрически автомобили, те съставляват в момента около 4% от общите продажби, което е много, много ниско ниво".   

Според Костадинов в следващите години китайските марки автомобили ще навлязат и в България, като част от ЕС, но уточни, че все още голяма част от китайските производители не са представени у нас.

"Автомобили без катализатори не трябва да се движат, защото не отговарят на никакви базови стандарти. България е на челно място по отношение на замърсяване на въздуха в градовете. По консервативни данни у нас на година умират между 12 и 15 хиляди души от болести, свързани със замърсяване на въздуха. Очевидно трябват мерки в това отношение. ... България е единствената страна в ЕС, която няма програма за стимули", коментира Александър Костадинов.

Нужна стратегия за обновяване на автомобилния парк в България, заяви той и добави, че е време правителството и парламентът да помислят в тази посока:

"Ако има някакво притеснение, свързано с бюджета и липса на пари, ако правителството пусне програма за стимулиране на чисто нови електрически автомобили със субсидия, само от ДДС и от другите данъци, които ще събере, сумата ще бъде двойно по-голяма от субсидията, която ще платят на всеки гражданин, който би искал да премине към по-чиста и екологична мобилност".

Интервюто на Стефан Кунчев с Александър Костадинов в предаването "12+3" можете да чуете от звуковия файл. 

По публикацията работи: Наталия Кръстева
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна