"Най-предпочитаните нови автомобили в България през 2024 г. са с бензинови двигатели, следвани от тези с хибридни двигатели. Дизелът прогресивно спада като проникване в продажбите. Все още на последно място са електрическите автомобили, за съжаление".
Това каза пред БНР председателят на Управителния съвет на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) Александър Костадинов, като се позова на данни от статистика, и подчерта, че България все още не е достигнала нивата от 2008 г. по отношение продажбите на нови автомобили:
"Това е може би единствената индустрия в страната, която не е стигнала нивата от 2008-а".
Цената на най-търсените нови автомобили е от порядъка на 40-50 хиляди лева, посочи той:
"Това би била една златна среда за покупките на автомобили в България. Някаква средна стойност".
Прогнозите, че около 1/4 от продажбите на нови коли в Европа през 2025 г. ще е на електрически автомобили, Александър Костадинов коментира:
"В някои страни от Европа над 90% вече са електрически автомобили. България е на опашката, около 16-17 хиляди електроавтомобила се движат - нови или употребявани - при автопарк от 3,6 милиона. Ако погледнете продажбата на нови електрически автомобили, те съставляват в момента около 4% от общите продажби, което е много, много ниско ниво".
Според Костадинов в следващите години китайските марки автомобили ще навлязат и в България, като част от ЕС, но уточни, че все още голяма част от китайските производители не са представени у нас.
"Автомобили без катализатори не трябва да се движат, защото не отговарят на никакви базови стандарти. България е на челно място по отношение на замърсяване на въздуха в градовете. По консервативни данни у нас на година умират между 12 и 15 хиляди души от болести, свързани със замърсяване на въздуха. Очевидно трябват мерки в това отношение. ... България е единствената страна в ЕС, която няма програма за стимули", коментира Александър Костадинов.
Нужна стратегия за обновяване на автомобилния парк в България, заяви той и добави, че е време правителството и парламентът да помислят в тази посока:
"Ако има някакво притеснение, свързано с бюджета и липса на пари, ако правителството пусне програма за стимулиране на чисто нови електрически автомобили със субсидия, само от ДДС и от другите данъци, които ще събере, сумата ще бъде двойно по-голяма от субсидията, която ще платят на всеки гражданин, който би искал да премине към по-чиста и екологична мобилност".
Интервюто на Стефан Кунчев с Александър Костадинов в предаването "12+3" можете да чуете от звуковия файл.