Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Милена Николова: Трябва да напуснем модела на наизустяването

Назря ли моментът за нова философия на учебните програми?

Гергана Ефремова: Образователната ни система събира ужасно много данни, които не се използват

| Интервю
Милена Николова и Гергана Ефремова
Снимка: Юлияна Корнажева
Чуй новината! Чуй новината:

"Учебните програми имат нужда от много сериозна актуализация. Промените, които се правят, са абсолютно козметични, на парче – отпадане на някой термин, местене на материал от един клас в друг, което не е реална промяна. Има нужда от концептуална, философска промяна на учебните програми, така че да бъдат фокусирани върху уменията, нагласите, които искаме нашите ученици да имат при излизане от образователната система."

Това мнение изрази пред БНР Гергана Ефремова от Фондация "Заедно в час".

Реалността в сегашната образователна система е, че учителите готвят учениците за изпити, смята тя.

Ако не бъде променен начинът на преподаване на математика, начинът на развитие на математическото мислене и математическата грамотност, матури в 12 клас няма да доведат до никакъв резултат, освен че ще станат повече частните уроци, посочи Ефремова.

Според нея образованието би следвало да изравнява неравенствата, което в момента не се случва. Тя напомни, че България е страна с изключително голяма ножица между най-зле и най-добре представящите се ученици

За нея подходът на фокусиране върху един предмет е много погрешен, защото "днешният свят е много комплексен". Ефремова вижда проблем, че в концепцията за учебните програми се говори за "предметни групи и промяна предмет по предмет, където пак се губи цялата картина", докато успешните образователни системи имат рамкови програми, които се адаптират от отделните училища.

"Изключително пренебрегвани в България са изкуствата, а те са ключова част от развитието на учениците. Спортът! Статистиката за затлъстяването на българските ученици е потресаваща."

Милена Николова и Гергана ЕфремоваНеравенствата в образователната система могат да се намалят още в ранна детска възраст, отбеляза Милена Николова, експерт "Политики за детето" в Националната мрежа за децата и автор в Бележник 2025.

Не бива качеството да се измерва само с резултатите от оценяванията, защото в крайните квартали, в маргинализираните общности, в селските райони има "специалисти, които вършат чудеса", изтъкна тя.

"Това, че не постигат качеството спрямо матрицата от резултати, не означава, че не са си свършили работата."

Трябва да се напусне моделът да се наизустяват нещата, подчерта Николова в предаването "Хоризонт до обед". За нея стои необходимостта да се въведат надпредметни умения – социални и емоционални умения, способност да се разрешават спорове, да се управлява бюджет.

"Българската образователна система събира ужасно много данни, които не се използват за почти нищо", обобщи Гергана Ефремова. По думите ѝ не се използват препоръките на експерти, отправени въз основа на данни.

"Наложителна е и промяна в оценяването. Докато се търси те да заучават, учителите ще ги учат да заучават", коментира тя.

Като "ретроградно" Милена Николова определи предложението да има оценка за поведение на учениците.

Цялото интервю слушайте в звуковия файл. 

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна