Репортаж на Даниела Стойнова и интервю на Спас Крайнин с Георги Гълъбов в предаването ''Преди всички''
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
"Проблемът е наглостта, с която ни гледат от ефира и ни казват, че всичко е супер, просто ние шофьорите не ставаме за нищо".
Това коментира пред БНР юристът Георги Гълъбов.
"Постоянно обясняват, че всичко е страхотно, свършили са си работата и не могат да разберат защо нещо не е наред. В последните месеци, вместо да излизат АПИ, МРРБ или който и да било да коментира трагедии, свързани с пътищата, в момента излиза един от бившите шефове на АПИ, който е председател на браншова камара на строителите. Това е абсурдно. Не може бизнесът да защитава действията, които държавата е свършила или не е свършила. Имаме бягство от отговорност", категоричен бе той.
Според него мерките, публикувани от кабинета на Росен Желязков след катастрофата със Сияна, не са спососбни да свършат каквато и да било работа. По думите му част от тях са изключително абсурдни.
За него е неправилен начинът, по който институциите работят. Надяваме се, че сега общините и МВР ще си споделят данни за нарушенията, установени с общинските камери.
Проблемът е в концептуалния начин, в който те съществуват и тяхната административно-наказателна дейност, смята юристът и обясни:
"Недопустимо е да си говорим само със снимки, как сме снимали някой. Докато те продължават за най-фрапантните нарушения просто да вадят снимки, докато ние се борим с нарушения, които се случват днес, с едни статични изображения или видеа, които ние ще свалим, после ще качим някъде и ще се надяваме някъде някога да бъде връчен електронен фиш на това лице, което е извършило подобно брутално нарушение, вместо то да бъде установено за 2-3-4-5 часа, няма да има превенция".
Според него и завишаване на санкциите няма да свършат работа.
"Не малко случаи имаме, в които има установено нарушение, подадени са сигнали, идва екип на "Пътна полиция", но понеже са претоварени, те въобще не зачитат свидетелските показания, идват, установяват някакво нарушение, както те са го възприели, без да питат свидетелите, и оттам нататък го караме на това, което те са установили постфактум от събитието - както те са преценили, че се е случило. В последствие процесът се развива в хаотичен вариант", коментира Гълъбов в интервю за предаването "Преди всички".
Швеция и държавите, които се опитваме да имитираме, имат различна философия, изтъкна той и обясни:
"Те използват живи данни, когато управляват трафика си. Ролята на стопанина на пътя е водеща и отговорността му е водеща - да създаде така условията, че самата инфраструктура и маркировката, които се наричат транспортна система, да бъдат максимално безопасни, така че да остане само човешкият фактор основният двигател".
Държавите, в които смъртността е нулева, няма скрит контрол, подчерта той и уточни, че скритият контрол създава предпоставки за ПТП.
МВР много обичат да си правят пиар по този начин, каза Гълъбов относно новата кампания срещу пътния травматизъм, която тръгва във Варна. В специален сайт граждани ще могат да подават сигнали, да качват видеа и снимки за нарушения на пътя.
Той напомни, че преди време е имало платформа "Гражданите". "Тя тръгна много добре. Имаше няколко глобени водачи, но оттам насетне нещата замряха. Това няма да е първото, което го правят във Варна", отбеляза юристът.
Репортажа на Даниела Стойнова и интервюто на Спас Крайнин с Георги Гълъбов в предаването "Преди всички" чуйте в звуковия файл.