Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Най-добрият приятел на човека: образът на кучето в традиционните представи и фолклора

БНР Новини

Опитомени още в зората на човечеството, кучетата са сред първите домашни животни и според археологически данни присъстват в най-ранните човешки селища. В религията на прабългарите кучето е свещено животно, смятано за родов тотем. Някои изследователи предполагат, че в дванадесетгодишния прабългарски календар, подобен на китайския, е имало година на кучето. От периода на средновековието датират рисунки – графити с изображения на куче върху олтарните двери в църквите, както и върху оградите на храмове и манастири – очевидно заради ролята му на пазител.

Дълбоката връзка между човека и кучето се обяснява в една фолклорна легенда: Когато Господ направил човека от кал, го подпрял да се суши на слънце. Минал завистливият Дявол, и като видял Божието творение, го заплюл. Случило се, че плюнката попаднала в средата на корема на човека. Щом научил от ангелите за дяволското дело, Бог заповядал да махнат плюнката и на мястото останала вдлъбнатина – така се образувал пъпът. Когато Творецът вдъхнал душа на своето създание, оживяло и малкото парченце пръст, замесена с дяволската плюнка, и от нея станало кучето. „Затова сега кучето толкова обича стопанина си, па дори и тогава, когато той го бие”, завършва легендата. С тази представа се свързва убеждението, че кучето никога не подвежда и не предава човека – оттам и изразът верен като куче.

Според друга история веднъж Господ помагал на един овчар да пасе стадото си. Дошъл вълкът, който искал да вземе данък най-хубавата овца. Господ му предложил едно слабо и болно животно, но вълкът не се съгласил и се опитал да задигне овцата. Тогава Бог създал овчарските кучета – от ръкавиците си или от две камъчета – и им заръчал да гонят вълците и да пазят стадото. Така кучето, създадено от Бога, се противопоставя на вълка като творение на Нечестивия и се утвърждава като пръв приятел, помощник и защитник на човека.

Смята се, че кучето пази имота, стоката и хората не само от хищници, но и от зли люде. Народът вярва, че то усеща кой идва в дома с добри намерения и кой иска да напакости. Срещу добрите лае малко и бързо се укротява, ала към злите се хвърля и се опитва да ги разкъса. Записани са множество разкази за конкретни случи, в които кучетата спасяват стопаните си от разбойници, дошли в къщата като гости с намерение да обират и убиват през нощта.

Освен диви зверове и лоши хора, кучето гони и злите сили, дошли от отвъдното да пакостят. Особено ценени са кучетата съботници, т.е. родените в събота, както и тези, които имат „четири очи” – две светли петна в козината над очите. Смята се, че те виждат вампири, болести и други демони и ги държат далеч от дома. Важната задача на кучето пазач намира израз в гатанката: Денем и нощем все работа има.
Заради своето място в света на селянина кучето присъства в обреди и празници. На Бъдни вечер, както и на Гергьовден, се приготвя специален обреден хляб, наречен кошара. На него се изобразяват овчар с гега, овце и кучета. Вярва се, че хлебните топчета, които означават кучетата, предпазват и лекуват от бяс. Затова те се дават на кучетата пазачи или се запазват през година като лекарство за хора и животни. В чест на кучето е отреден специален празник – т.нар. Песи или Пъси понеделник – първият ден след Сирни Заговезни, когато започва Великият пост. Тогава на опашките на кучетата се връзват кратунки, пълни с пепел или пък се правят специални люлки, на които животните се люлеят за здраве. Този обичай, известен като люлеене, церене или тричане на кучетата, е запазен и до днес в странджанското село Бродилово, като предизвиква остри спорове между поддръжници на местната традиция и представители на природозащитни организации.

Както повечето фолклорни образи, този на кучето също е амбивалентен и включва не само положителни, но и отрицателни характеристики. Разказва се например, че вампирът и таласъмът понякога се явяват във вид на черно куче, а ако куче прескочи мъртвец, той ще се овампири. На нивото на речта кучето се явява образ на животинското, като противоположност на човешкото, оттам и многобройни изрази като: кучешки живот, кучи студ, сам като куче, да умреш като куче и др. Още по-негативни значения има образът на кучката – той се отнася към жени със зъл и подъл нрав и непристойно поведение, а епитетът кучи син се счита за сериозна обида.

На кучето се приписват и човешки качества като агресивност и гневливост. Глаголите лая и джафкам са синоними на „карам се”, „обиждам”, „търся кавга”. В тази връзка са фразите: „Джафка като пале”,Хапят се като кучета през плет”, „Бият се за кокала”. Популярна е приказката за лакомото куче, което минавало през реката с кокал в уста. Когато съзряло отражението си във водата, то помислило, че там има друго куче с кокал по-голям от неговия. Пуснало своята плячка и се хвърлило във водата, за да отнеме кокала на събрата си. Разбира се, не успяло да улови нищо, а бързите води на реката отнесли и неговия кокал.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Снимка: Международен фестивал „Средновековен Търновград“

За три дни през юни Велико Търново заживява във времето между XII и XIV век

За десети пореден път фестивалът "Ежедневието на Средновековен Търновград" ще събере от 6 до 8 юни участници от различни краища на Европа, за да възстанови историческите събития и бита на града такива, каквито са били между XII и XIV век, когато е..

публикувано на 03.06.25 в 08:35

Царски символи от Второто българско царство красят сграфито керамиката на новите майстори

Специална занаятчийска работилница за керамични съдове от царски вид, каквито са използвали болярските семейства по времето на Второто българско царство ( XII – XIV в.) има в старопрестолния ни град Велико Търново. Ателието се намира почти в..

публикувано на 09.05.25 в 13:25

На гергьовски курбан в параклиса "Св. Георги" в Пирдоп

Голям празник като 6 май – Ден на Св. Георги Победоносец – не минава без подготовка за курбан във всички православни храмове, носещи името на светеца. Най-често храната се приготвя от агнешко или овче месо, както повелява традицията на този ден...

публикувано на 06.05.25 в 07:30